EU: Jaký má být limit promile alkoholu v krvi řidiče?

28.11.2006
Ze 41.000 smrtelných případů, ke kterým dojde ročně na evropských silnicích, připadá na ty související s požitím alkoholu 13 – 17 tisíc. Řešení tohoto problému se stalo prioritou EU, MVO a výrobců alkoholických nápojů.

Parlamentní výbor pro dopravu upravil zprávu, která doporučuje Evropské komisi navrhnout horní limit 0,5 promile alkoholu v krvi řidiče. Většina poslanců EP navrhovala nulový limit pro řidiče začátečníky a řidiče z povolání, kteří pracují ve veřejné dopravě. Tyto pozměňující návrhy zamítli poslanci v hlasování 22. listopadu.


Rozzlobený mluvčí Zelených pro agendu dopravy uvedl: “Vzhledem k nezpochybnitelnému riziku způsobenému jízdou pod vlivem alkoholu je hanbou, že většina europoslanců je proti celoevropskému limitu hladiny alkoholu u řidičů.”


I kdyby byly změny přijaté, současné stanovisko EK ohledně “Snižování rizika způsobeného alkoholem” opětovně potvrzuje, že alkoholová politika spadá pod národní kompetence, které umožňují EK sehrávat jen úlohu koordinátora.
Ve snaze navrhnout politické řešení pro snižování počtu přestupků souvisejících s alkoholem za volantem začalo realizovat zájmové Sdružení pro bezpečnost cestovní dopravy ETSC výzkumný program ve spolupráci se světovými producenty nápojů Diageo – kteří produkují alkohol značek, jako jsou Smirnoff, Johnie Walker, Baileys a Guiness. Program se bude zaměřovat na řidiče, kteří pravidlně sedají za volant s vysokým promile alkoholu v krvi a na mladé a čerstvé řidiče. Výkonný ředitel Diageo Paul Walsh uvedl: “Toto nové partnerství s ETSC sehrává klíčovou roli při šíření informací mezi veřejností, kterými se podporuje řešení problému alkoholu u řidičů.”


Do roku 2010 chce EU snížit počet úmrtí na cestách na 25.000, přesto však si už v současné době stojí lépe než USA, kde je počet úmrtí na milion obyvatel přibližně 1,5násobně vyšší. Evropa a Spojené státy zastávají různý postoj k dostupnosti alkoholu mezi mladými lidmi. Spojené státy trvají na tom, že alkohol smí požívat osoby starší 21 let, ale mají o mnoho benevolentnější přístup k obsahu alkoholu v krvi řidiče. V EU se vztahují na alkohol u řidičů přísnější pravidla, ale povoluje se mladým začít s pitím o mnoho dříve.

Autor: mab-iHNed,Euractiv

Sdílet tento příspěvek