EK se nyní zaměří ve snižování emisí na automobily

06.02.2007
Evropská komise ve středu zveřejní dlouho očekávaná opatření, jež by měla přispět ke snížení emisí u automobilů. Brusel původně navrhoval, aby se emise u automobilů do roku 2012 snížily až na 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr.

Návrh, jímž se mají ve středu zabývat komisaři, však počítá se 130 gramy. To by znamenalo, že komise od svých požadavků částečně ustoupila.


Nemusí to však být konečné stanovisko. Mluvčí EK Johannes Laitenberger dnes totiž zopakoval, že cílem zůstává snížení emisí na 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Podle něj je navíc zbytečné předjímat výsledek jednání komise, jež se uskuteční až ve středu.


I tak je zřejmé, že konečný návrh na snížení emisí bude mírnější, než bylo původně očekáváno. Přesto by jeho součástí měly být legislativní změny. Brusel totiž nechce, aby se opakovala situace z roku 1998, kdy se automobilky dobrovolně přihlásily ke snižování emisí, ale nakonec zůstalo především u slibů. Nyní by snižování mělo být vymahatelné zákonem.


Otázkou zůstává, jak se návrh změní během jeho cesty dalšími institucemi, především Evropským parlamentem a Radou Evropské unie. Již nyní se proti návrhu začínají ozývat některé hlasy. Výhrady má zejména Německo, které je tradiční zemí automobilových producentů a v současné době Evropské unii předsedá.


Německý postoj se již setkal s kritikou ze strany Evropské komise. Evropský komisař životního prostředí Stavros Dimas vytkl o víkendu Německu, že „v žádném případě neplní úlohu tahouna v ochraně ovzduší“, na které si Berlín tolik zakládá. Proti jeho výtkám se však postavila kancléřka Angela Merkelová. Brání se snaze zahrnout automobilový průmysl do systému obchodování s emisními povolenkami a odmítá diskusi o omezení rychlosti na dálnicích, která je na velké části německých dálnic neomezená.


Na unii ovšem tlačí i samotné automobilky. Podle nich navrhované změny povedou ke zdražení automobilů, u některých modelů i o 150.000 korun. Vědci však upozorňují, že s emisemi skleníkových plynů je třeba něco dělat, nebo škody které způsobí globální oteplování budou obrovské.

Autor: mab-iHNed,čtk

Sdílet tento příspěvek