EK požaduje u nových automobilů výrazné snížení emisí

07.02.2007
Z průměrných 161 na 130 gramů CO2 na kilometr by se podle návrh EK měly snížit emise oxidu uhličitého u nových automobilů. A to do roku 2012.

Evropská komise navrhla snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů na 130 gramů na kilometr do roku 2012. Podle komise je snížení nezbytné v boji proti globálnímu oteplování, automobiloví výrobci však hrozí, že snížení přinese výrazné zdražení aut. V současnosti auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr.


Podle Společnosti motorových výrobců (SMMT) by uvedení technologie, která by vedla ke splnění cíle EK, zdražila každé auto asi o 2500 eur (cca 70.000 Kč); některé automobilky mluví až o 150.000 korunách na vybraný model nového vozu. Mladoboleslavská Škoda Auto v tisku uvedla, že směrnice by mohla vést ke zdražení aut o 40.000 až 70.000 korun. Firma dodala, že po přijetí směrnice bude uvažovat o přesunu výroby na východ.


Brusel v návrhu částečně zmírnil své požadavky; původně uvažoval o 120 gramech na kilometr. Zatím však není příliš jasné, jak chce snížení emisí dosáhnout. Je nepochybné, že navrhne legislativní změny o jejichž podobě se však rozhodne později.


Postoj automobilek není jednotný. Zatímco francouzské a italské firmy nemají s návrhem EU větší problémy, Němcům se snaha Evropské komise nelíbí. Německých automobilových výrobců se zastala i kancléřka Angela Merkelová, za což sklidila kritiku od zástupců automobilek PSA a Fiat. Podle nich Němci využívají své předsednictví EU k prosazování zájmů svých automobilových výrobců.


Uskutečnění cíle EK by nepochybně přineslo revoluci do celého automobilového průmyslu. Znamenalo by především ústup velkých automobilů s vysokou spotřebou a razantní nástup malých a úsporných automobilů. Výrazně by se zvýšil i podíl biopaliv na trhu. Není vyloučeno, že by se časem snaha redukovat emise dotkla i samotných řidičů – EU totiž uvažuje například o snížení rychlosti na dálnici, proti čemuž se však staví opět Němci.


Vědci upozorňují, že nečinnost ohledně emisí by napáchala obrovské škody. Snižování emisí se podle nich zatím jeví jako nejúčinnější způsob boje proti globálnímu oteplování.

Autor: mab-iHNed,čtk

Sdílet tento příspěvek