15.02.2007
V důsledku zpráv o zhoršování ovzduší žádá německá kancléřka Angela Merkelová od automobilového průmyslu přednostní vývoj palivově úsporných vozidel.
Německo tím chce vyhovět požadavkům Evropské komise a jako největší ekonomika EU podpořit cíl snížit u aut do roku 2012 emise oxidu uhličitého. Svaz německého průmyslu (BDI) varuje, že stále přísnější ekologická kritéria tím ohrozí pracovní místa. „Není možné, abychom my Evropané stále kráčeli jako dobrý příklad. Teď se navíc čeká od Němců, že budou tahouny. Tím ohrožujeme naše hospodářství a pracovní místa,“ říká šéf BDI Jürgen Thumann.
Průmysl hrozí i tím, že poroste cena aut. Podle průzkumů mínění, které zveřejnil ústav Forsa, je ale 65 procent Němců ochotných zaplatit více peněz za auta s nižšími emisemi škodlivin. Podle německého tisku Merkelová autoprůmysl interně kritizuje, že promarnil příležitost urychlit technologický vývoj spotřeby benzinu a omezování emisí.
Ministr dopravy Wolfgang Tiefensee plánuje, že všechna auta budou mít už příští rok vyznačeno, kolik CO2 vypouští. „Kupec musí hned poznat, co si pořizuje a srovnat si parametry s jinými auty,“ říká.
Evropská komise v minulých dnech německou vládu za vstřícnější přístup pochválila. Komisař pro životní prostředí Stavros Dimas ještě začátkem února Němce kritizoval, že „v žádném případě neplní úlohu tahouna v ochraně ovzduší“, na které si Berlín tolik zakládá.
Německo sice tvrdí, že se už nyní samo podílí 75 procenty na omezení škodlivin, jež musí EU splnit do roku 2012. Kritikové však připomínají, že do značné míry toho dosáhlo po roce 1990 uzavřením ekologicky škodlivých výrob na východě země a poměrně rychlým vyřazením aut se špatným spalováním z provozu. Jinak ale pokrok tak velký není.
Autor: čtk