Brusel brojí proti „tankovací turistice“

16.02.2007
Řidiči kamionů dnes v Evropě běžně šetří náklady na palivo tím, že natankují v zemi s nízkou cenou nafty, a pak na plné nádrže projedou tisíce kilometrů. Za pár let by ale dopravní firmy mohly o tuto výhodu přijít.

Evropská komise se totiž chystá navrhnout zvýšení minimální spotřební daně na minerální oleje. Mají se tak alespoň zčásti vyrovnat ceny nafty i benzínu v jednotlivých zemích EU. Podle komise jsou rozdíly v cenách tak značné, že brání konkurenci na vnitřním trhu.
Zvýšení daní ale může zvednout i náklady českých firem. “Vyrážet za hranice z Česka s plnou nádrží je pro nás skoro nezbytnost. Změnit tenhle cenový rozdíl by pro nás znamenalo hodně velký problém,” říká Radovan Vlach, majitel klatovské dopravní firmy Zamos.

Česko zatím neví
Minimální spotřební daň na naftu platí v zemích sedmadvacítky už nyní. Od roku 2004 je to 302 eur na 1000 litrů, ale v roce 2010 se má zvýšit na 330 eur. Řada nových členských zemí si ovšem vyjednala výjimky a daní naftu sazbami mezi 220 a 300 eur na 1000 litrů. Ve čtyřech zemích je naopak sazba více než 400 eur, v Británii dokonce v přepočtu 693 eur na tisíc litrů.
Daňový eurokomisař László Kovácz to chce změnit. Podle něj rozdílů v cenách využívají firmy, které poskytují mezinárodní přepravu, nebo ty, jež sídlí blízko hranic. Jiné podniky tuto výhodu nemají.
Komise tak plánuje zvýšit spodní hranici daně na naftu ve dvou krocích. K lednu 2012 by měla činit 359 eur na 1000 litrů, o dva roky později už 380 eur. Na stejnou úroveň by se v roce 2014 měla dostat i minimální spotřební daň na bezolovnatý benzín. Horní limit daně by určen nebyl.
Dopad opatření na Česko zatím není jasný. U bezolovnatého benzínu platí už nyní vyšší daň, než kterou požaduje komise, tedy 418,5 eura na 1000 litrů. V případě nafty by ale k mírnému zvýšení daně, a tím i ceny, mohlo dojít. Současná česká sazba je totiž 351,5 eura na 1000 litrů. Záleží ovšem na posilování české měny, plánovaném vstupu do eurozóny i možné valorizaci daně vzhledem k inflaci.
České ministerstvo financí podle svého mluvčího Ondřeje Jakoba nyní zvýšení daně na palivo neplánuje. Není ani jasné, jak se ministr Miroslav Kalousek k plánu komise postaví. “V současné době ho ještě analyzujeme a zajišťujeme propočty,” říká Jakob.
Šéf Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček považuje snahy o zvýšení minimální sazby daně za principiálně špatné. “V zemích, kde je nižší tržní síla, je i nižší spotřební daň. To je logické,” poznamenává Indráček. Na druhé straně by podle něj dorovnání české daně neznamenalo pro tuzemský pumpařský trh zásadní problém.
“Litr nafty by to zdražilo, v závislosti na kurzu, zhruba o 1,5 koruny,” počítá Indráček.

Tlak Německa
Jiné země s plánem nesouhlasí už nyní. Jde především o pobaltské státy, ale i o Portugalsko a Řecko, kde platí nižší daň.
I kvůli sporu mezi členskými státy komise odložila zveřejnění návrhu. Původně s ním měla přijít dnes, nakonec to ale bude až za dva týdny.
Hlavním zastáncem zvýšení minimální sazby je Německo. Právě jeho dopravci nejčastěji tankují v zahraničí, zejména v Česku a Polsku. Německá státní pokladna prý tak v roce 2004 přišla o téměř dvě miliardy eur.
Německo patří mezi země s nejvyššími sazbami daně. Tankovací turistika na česko-německé hranici je proto velice rozšířený jev. Nyní se jí daří ještě více, po vytrvalém pádu cen pohonných hmot v Česku a tříprocentním zvýšení DPH v Německu. “Kdo může, jezdí tankovat do Česka. Přežívám jen díky tomu, že tu mám i další byznys – servis a prodejnu dílů,” tvrdí Dietmar Liegl, provozovatel čerpací stanice ve Waldmünchenu, jen šest kilometrů od hraniční české pumpy v Lískové na Domažlicku.

Unie chce změnit spotřební daň z paliv

Autor: Radek Honzák, Miroslav Petr

Sdílet tento příspěvek