Polská vláda se dohaduje s unií o rašeliniště

22.02.2007
Ochránci přírody bivakující v korunách stromů, stanové městečko uprostřed rašeliniště, naštvaní obyvatelé města ucpaného kamiony a rozčilený dopis evropského komisaře polské vládě.

Polská vláda se dohaduje s unií o rašeliniště

/Od našeho zvláštního zpravodaje/

Obě skupiny, místní obyvatelé i ekologové, včera zmobilizovalo rozhodnutí ministra životního prostředí Jana Szyszka, který po návštěvě Augustova rozhodl, že dnes, ve čtvrtek, začne stavba obchvatu i přes odpor EU a ochranářů. Na místě budoucí stavby jsou stovky lidí a čekají se ostré střety.

Takový je obrázek doprovázející pokus zabránit stavbě obchvatu města Augustów na severovýchodě Polska přes doposud chráněná rašeliniště v údolí kolem řeky Rospudy s hnízdišti vzácných ptáků. Kvůli tomu vede polská vláda spor s unií, který je jen dalším v řadě a v očích evropských úředníků potvrzuje v Bruselu rozšířený názor o „euroskepticismu“ konzervativně nacionalistické vlády premiéra Jaroslawa Kaczyńského. Poláci spor chápou spíš jako boj o modernizaci své země, která je proslulá zastaralou infrastrukturou.

Hrozí žaloby

Plán je postavit obchvat na pilotech zapuštěných do rašeliniště. Proti tomu se ale postavili ekologové a největší deník v zemi Gazeta Wyborcza, který ze všech polských médií nejvíce problém staví jako nový konflikt mezi vládou a EU. Brusel totiž už loni požadoval zastavit stavbu a tento týden pohrozil žalobou u evropského soudu eurokomisař Stavros Dimas, protože polské úřady vůbec neměly v úmyslu stavbu odsunout či zastavit.

„Teď se stejně nedá začít stavět, když tam jsou ekologové přivázaní ke stromům,“ komentoval dopis z Bruselu premiér Kaczyński.

Místní obyvatelé v pondělí protestovali proti odkladu stavby v centru města, kde na dvě hodiny zastavili veškerou dopravu pod hesly jako „Jsem také součástí ochrany životního prostředí. Člověk“. Protest doprovodili vraky automobilů z havárií ve městě v posledních týdnech. Přes Augustów projede přes pět tisíc kamionů denně, do toho ještě navíc osobní automobily. Experti čekají, že do roku 2008 se na této jediné silniční spojnici se provoz zdvojnásobí.

Podpora ekologům

Mnoho řidičů ale výzvy neuposlechlo. Na stranu ochránců životního prostředí se postavil i polský ombudsman, který zpochybnil územní rozhodnutí vydané v roce 2003, které podle úřadu ombudsmana přestalo platit po vstupu do EU, neboť je v rozporu s unijními předpisy na ochranu životního prostředí.

„Poloha nové silnice je v úplné shodě se zákony, už jsme s tím před lety dávno souhlasili,“ řekl novinářům starosta Augustova Leszek Cieślik. „Přece základem fungování Evropské unie je suverenita samospráv. Kdyby tomu bylo jinak, tak bychom nežili v demokracii.“

Lidí v ohrožené dolině řeky Rospudy zatím přibývá, na stálo jich tam žije kolem padesáti včetně jednoho reportéra deníku Gazeta Wyborcza. List loni sebral 150 tisíc podpisů pod petici požadující změnu trasy obchvatu.

Poláci i cizinci, kteří někdy Rospudu nebo nedaleký vzácný Augustowský prales navštívili, tvrdí, že země sice potřebuje moderní silnice, ale nedotčené přírody na severovýchodě Polska je opravdu škoda. „Polsko je přeci dost velké a určitě by se silnice dala vést jinudy,“ zní hlavní argument těch, kteří se ve sporu nepřiklánějí ani na jednu stranu.

Autor: Martin Ehl

Sdílet tento příspěvek