23.02.2007
Evropská unie se chystá zbourat překážky, které brání dovozu nových i ojetých aut. Do boje přitom jde na dvou frontách – administrativní a daňové. První bitvy ji přitom čekají už na jaře.
Brusel tvrdí, že fungování vnitřního trhu s auty brání řada bariér. Některé členské státy nutí občany a firmy k technické kontrole auta, které jí již prošlo v zemi původu. Nebo neoprávněně nutí majitele k technickým úpravám, přestože jejich vůz již má evropskou typovou homologaci.
„Právní situace je jasná, ale v praxi si stále více firem i občanů stěžuje na obtíže a vysoké dodatečné náklady, když dovážejí auto z jiného členského státu,“ tvrdí eurokomisař pro průmysl Günter Verheugen.
Jeho úřad se v nejbližších týdnech chystá vydat přehled, jaká nařízení o dovozu aut platí po celé unii. „Má to sloužit hlavně spotřebitelům, ale pokud narazíme na to, že se nějaký stát chová protizákonně, nebudeme váhat se zahájením sankční procedury,“ uvedl Verheugenův mluvčí Ton van Lierop.
Vraky v Česku
Proceduru za porušení unijního práva kvůli autům už Brusel v minulosti zahájil proti Česku, Polsku, Maďarsku, Rakousku a Lucembursku. V českém případě mu vadilo omezení, které bránilo registraci dovezených ojetin starších osmi let. Česká vláda proto osmiletý limit loni od června zrušila.
„Budou se k nám vozit hlavně staré a vysloužilé vozy, kterých se na Západě rádi zbaví. Představa Česka jako automobilového hřbitova Evropy je hrozná, ale velmi reálná,“ varoval loni v létě předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Petr Mikšovský.
Na jeho slova došlo. Zatímco do roku 2005 se dovoz použitých aut do země zvyšoval nejvýše o 16 procent ročně, loni vzrostl o třetinu na 183 tisíc. Registrace nových osobních aut přitom klesají, loni meziročně o dvě procenta na 124 tisíc vozů. Stejným tempem proudí ojetiny do Česka i letos. V lednu se do země dovezlo 15 604 ojetých aut, o 80 procent více než v loňském prvním měsíci. Registrace nových vozů přitom vzrostly jen o 17 procent na 9147 aut.
Dovoz ojetých aut do Česka nyní neomezují žádné předpisy, daně nebo poplatky. Podmínky dovozu jsou stejné jako u nových vozů – auto musí být v zemi původu typově schválené, musí mít platný technický průkaz a musí mít doklad o odhlášení z provozu v zemi, odkud se dováží. Tomu vyhovují i dvacet let staré východoněmecké trabanty.
„Po českých silnicích tak jezdí auta, která mají oproti moderním vozům čtyřicetkrát vyšší emise škodlivin. A nikdo neví, kdo bude platit jejich ekologickou likvidaci,“ uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.
Daň podle emisí
Tomu by měl aspoň zčásti zabránit jiný plán komise. Verheugenův kolega, daňový eurokomisař László Kovács, chce po celé unii zavést „zelenou daň“ z aut, která by nahradila jak daň silniční, tak i poplatky za registraci vozu. Platila by se jednou ročně a počítala by se nikoli podle obsahu motoru, ale emisí CO2, které vůz vypouští. Úroveň emisí by daň nejdřív ovlivňovala z 25 procent, později z 50 procent. Daň na stará auta by tak byla vyšší než na nová.
Kovácsovým cílem je nejen bojovat proti emisím skleníkových plynů, ale hlavně odstranit registrační poplatky, které majitelé nových i dovezených aut musí platit ve většině zemí EU.
„Dělá mi starosti, že občané musí platit registrační poplatky nejdřív v jedné a poté i v druhé zemi. To je dvojí zdanění a bariéra vnitřního trhu,“ soudí eurokomisař.
Plán na harmonizaci evropských daní z aut mají už na jaře posoudit ministři financí členských zemí. Ti mu podle prvních signálů budou tvrdě odporovat. Pro některé země, jako například Dánsko, je daň z aut velkým zdrojem příjmů. A naprostá většina zemí odmítá principiálně připustit, aby Brusel do jejich daňových záležitostí jakkoli zasahoval.
Kovács chce jejich odpor otupit aspoň návrhem, že společný bude jen mechanismus výpočtu daně, její výši si však bude moci stanovit každý stát sám.
Graf Registrace osobních aut v ČR
Autor: Radek Honzák, Vladimír Kaláb