Evropané se dočkají „Sky Marshals“ na palubách letadel

25.04.2007
Evropským parlamentem prošlo nařízení související s aktualizací bezpečnostních pravidel pro civilní lety – od kontrol pasažérů, přes zakázané předměty až po přítomnost ozbrojeného doprovodu na palubě.

Evropský parlament schválil nařízení související s aktualizací bezpečnostních pravidel pro civilní lety zavedené po teroristických útocích z 11. září 2001. Opatření se týkají například kontrol a prohlídek pasažérů, zakázaných předmětů v příručních zavazadlech nebo působení nových ozbrojených členů bezpečnostního doprovodu (Sky Marshals) na palubě letadel.

Po dohodě s Radou by nařízení mělo vstoupit v platnost nejspíš koncem roku 2007, určité části budou ovšem tvořit výjimku a platit začnou v roce 2009. Cílem nařízení je ochránit civilní letadla před protiprávními činy ohrožujícími bezpečnost a vyřešit další aspekty letové bezpečnosti při jejich uplatňování členskými zeměmi EU a leteckými společnostmi.

Podmínky pro povolení přítomnosti „letových policistů“ a jejich zbraní na palubě letadel

Po vstupu legislativy v platnost to bude poprvé, kdy se v rámci EU sjednotí opatření pro postupy během letu, včetně působení bezpečnostního doprovodu na palubě letadla. Tzv. „Sky Marshals“ budou muset být řádně zaškoleni a poslanci ve zprávě trvají na tom, aby mohli držet zbraně na palubě jedině tehdy, když splní požadované podmínky a získají souhlas členské země, která dané letecké společnosti udělila licenci. Požadován bude rovněž souhlas země odletu, příletu a za určitých podmínek i souhlas kterékoli země, nad kterou bude letadlo přelétat nebo na jejímž území by měl let mezipřistání. Kromě toho zpráva udává, že žádný stát nebude moci být nucen k souhlasu s bezpečnostním doprovodem.

Konec zákazu tekutin na palubě?

Co se týká rozhodnutí Komise o zákazu tekutin na palubách letadel, poslanci požadují, aby po šesti měsících po nabytí účinnosti přestaly opět platit. Zachovat nebo je v budoucnu opět zavést by mělo být podle názoru EP možné až po „důkladném přehodnocení bezpečnostních rizik“ a po „důkladném vyhodEvropané se dočkají nocení nákladů a důsledků pro provoz v souvislosti s těmito opatřeními“. Takovýto dodatek podle poslanců přispívá k vyhýbání se „nepotřebným regulačním opatřením“.

Kdo ponese náklady nařízení?

EP navrhuje, aby náklady na realizaci nových bezpečnostních opatření hradili společně uživatelé letecké dopravy a členské země. Pokud se ale některé státy rozhodnou uplatňovat ještě přísnější opatření, než jaká vyžaduje nařízení, budou podle zprávy muset nést celé náklady samy.

Poslanci také ve zprávě požadují, aby – s cílem zajistit transparentnost – byly bezpečnostní daně a poplatky užívány „výhradně na krytí nákladů vzniklých při zajišťování ochrany letišť a bezpečnosti během letu“. Také dodávají, že pokud budou letištní či bezpečnostní poplatky zahrnuty v ceně letenky, bude je třeba na letence uvést odděleně nebo o nich bude muset být cestující informován jiným způsobem.

Autor: Marek Bláha

Sdílet tento příspěvek