22.05.2007
Největší evropské automobilky včetně české Škody Auto dosáhly vítězství ve snaze zmírnit opatření, kterým se je Brusel snaží přinutit snížit emise skleníkových plynů z aut a bojovat proti globálnímu oteplování.
Členské státy Evropské unie se včera dohodly, že celkový cíl snížit emise z osobních aut na 120 gramů CO2 na kilometr do roku 2012 platí, ale limity se budou lišit pro jednotlivé země, výrobce i kategorie vozů.
„Nelze míchat hrušky a jablka, a to platí i pro auta a limity CO2,“ řekl po včerejší schůzce německý ministr hospodářství Michael Glos. „Musíme brát v potaz různou situaci v různých členských státech,“ dodal.
Právě to žádala i česká vláda ve stanovisku z minulého týdne. „Tento výsledek je pro nás velmi důležitý. Debata o snižování emisí musí tyto aspekty zohlednit,“ řekl náměstek ministra průmyslu Martin Tlapa, který včera v Bruselu Česko zastupoval.
Vedení Škodovky nejnovější vývoj přivítalo. „Je to cesta správným směrem, rozhodně lepší, než kdyby se emise omezovaly průměrně na automobilku,“ říká člen představenstva Škody Auto Martin Jahn.
Ten je také přesvědčen, že při diferencovaném přístupu se v Evropě dosáhne skutečného poklesu emisí rychleji. „Znamená to, že emise budou klesat jak u velkých, tak u malých aut, a to je férové,“ dodává Jahn.
Na splnění limitů se navíc podle včerejší dohody nebudou podílet jen výrobci aut, ale i pneumatik nebo pohonných hmot. Dalšího snížení emisí se má dosáhnout zlepšením dopravní infrastruktury, ale i vzděláváním řidičů. Výrobci tak fakticky musejí snížit emise z aut na 130 gramů CO2 na kilometr, o zbytek se postarají právě doprovodná opatření.
Rozhodnutí musejí ještě definitivně posvětit v červnu unijní ministři životního prostředí. Včerejší dohoda je ale zásadním krokem. Otázka, zda pro všechny výrobce ze všech koutů Evropy budou platit stejné limity, nebo zda se budou různit, totiž EU zcela rozdělila.
Unie se včera dohodla, že ve snaze o snižování emisí budou muset pokračovat všichni výrobci. Například Fiat a Renault, se plánovaným limitům blíží již nyní a usilují o to, aby nemuseli emise dál drasticky snižovat. Naopak zvlášť německé automobilky žádají, aby například pro vozy vyšší kategorie nebyly limity tak přísné. S tím souhlasí i česká vláda. „Je třeba zajistit, aby výrobci velkých automobilů nebyli v zajetí výrobců malých vozů,“ řekl Tlapa.
To vyhovuje i Škodě Auto. Ta v únoru, kdy snížení emisí na 120 gramů CO2 na kilometr navrhla komise, pohrozila přesunem výroby z Česka na Východ.
Nová evropská auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Škoda Auto dosahuje emisí asi 150 gramů a do konce příštího roku by se měla dostat těsně nad 140 gramů, což byl na rok 2008 dobrovolný závazek automobilek
Prozatím ale není jasné, jak přesně se limity na omezení emisí rozdělí. Nový zákon chce Evropská komise navrhnout do poloviny příštího roku, ale je možné, že se dále protáhne.
„Ještě vůbec nelze říct, jak zákon bude vypadat. Je ale jasné, že musíme brát ohled na odlišnou situaci v různých částech Evropy. Jinak bychom ohrozili naši světovou pozici v tomto sektoru,“ řekl eurokomisař pro průmysl Günter Verheugen.
Podoba legislativy bude záležet na výsledcích dopadové studie, kterou komise právě zpracovává. Verheugen včera řekl jen to, že studie prozkoumá veškeré aspekty nových opatření – kromě finančních a ekologických například i sociální.
Narážel tím právě na hrozby automobilek, že nebudou konkurenceschopné a budou muset přesunout výrobu například do Číny a propustit statisíce lidí.
Autor: Radek Honzák, Zuzana Kubátová