Prahu s Vídní spojí dálnice. Oklikou

16.11.2007
HN.IHNED.CZ

Vize rychlého a celistvého dálničního spojení mezi Prahou, Brnem a Vídní se po tomto víkendu stane realitou. Zatím ale budou muset řidiči jezdit oklikou přes Slovensko.

Tuto neděli Rakušané slavnostně otevřou novou dálnici s označením A6, díky ní tak půjde od úterka celou trasu mezi Vídní a Bratislavou projet jen po dálnici. Cesta mezi těmito městy má trvat zhruba 50 minut. Z Bratislavy na vídeňské letiště však bude ještě kratší – kolem 40 minut.

Rychleji na vídeňské letiště

Přitom právě rychlé spojení na vídeňské letiště je to, co zajímá nejen Slováky, ale i obyvatele Česka.

Čechů, kteří se rozhodnou letět z vídeňského letiště, totiž vůbec není málo. „Podle údajů Vídeňského mezinárodního letiště zde bylo v loňském roce odbaveno téměř 589 tisíc Čechů,“ říká Madlen Kordová ze společnosti Compress, kontaktní kanceláře Vídně.

Důvod zájmu o vídeňské letiště je prostý – letadla z něho odlétají do lokalit, které nemůže největší české letiště v Praze-Ruzyni nabídnout.

Vídeň si však od nového spojení slibuje více. „Otevření dálnice by mělo pomoci splnit jeden z hlavních cílů Vídně. Město by rádo v roce 2010 dosáhlo magické hranice 10 milionů noclehů v této metropoli,“ říká mluvčí společnosti Wien Tourismus Vera Schwederer. „Ale skutečný přínos tohoto dálničního úseku se nyní zatím nedá hodnotit,“ dodává.

To by se mohlo ukázat už třeba příští rok v létě. V Rakousku se koná mistrovství Evropy ve fotbale. Nový kus dálnice ale umožní také plynulé dálniční spojení, které o prázdninách využívají tisíce Čechů – zrychlí si tak cestu na dovolenou na jih, zvláště k moři do Chorvatska.

Tato cesta totiž nyní vychází jako rychlejší, než když řidiči pojedou jako nyní po rychlostní silnici z Brna na Pohořelice, a potom již po klasické silnici na Hodonín, Poysdorf a dále po nepříliš kvalitní a rychlé silnici na Vídeň.

Nevýhodou tohoto nového dálničního spojení přes Bratislavu je to, že cesta po něm bude dražší – musí se třeba počítat navíc se slovenskou dálniční známkou.

A co z Česka na Rakousko?

Zatímco 22 kilometrů dlouhý úsek dálnice A6, který navázal v Rakousku na stávající dálnici A4 vedoucí do Vídně a z druhé strany na dálnici D4 vedoucí na Slovensku do Bratislavy, postavili Rakušané za tři roky, stavba dálnice A5 z Vídně na sever do Česka přes Mikulov vázne.

A to nejen na rakouské, ale i na české straně, kde by měla pokračovat stavba rychlostní silnice R52 z Pohořelic v trase dnešní silnice do Mikulova. „Teď se řeší dokumetace pro územní rozhodnutí a u ní čekáme komplikace – odvolání občanských sdružení a obcí. Výstavbu lze čekat až někdy kolem roku 2010,“ říká Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic.

Podle deníku Aktuálně.cz její přípravu teď zpozdila Správa chráněné oblasti Pálava. Ta s plánovanou trasou nesouhlasí proto, že například nerespektuje územní plán Mikulova. Na druhou stranu – toto záporné stanovisko neznamená stop pro dálnici, ale spíše jen zpoždění.

Pálavští ochránci přírody přitom podle informací HN ještě nemají všechny posudky hotové – třeba o tom, jak plánovaná rychlostní silnice zasáhne zde žijící živočichy.

S dokončením dálnice se na české i rakouské straně počítá zhruba ve stejnou dobu – kolem roku 2013. I Rakušané nabrali s přípravou dálnice zpoždění právě kvůli problémům s územním řízením.

To, že pro Rakušany dálnice do Česka nemá takovou prioritu jako dálnice do Bratislavy, je přitom zřejmé: tím je blízkost dvou hlavních měst, která vytvořila silnou hospodářskou aglomeraci.

„Hospodářské propojení Vídně s Bratislavou v posledních pěti letech vzrostlo o sedmdesát procent. Hodnota zboží, které bylo loni z Vídně vyvezeno na Slovensko, dosahuje 502 milionů eur. V opačném směru je ze Slovenska dováženo zboží za 534 milionu eur,“ říká Christian Dolezal z Vídeňské hospodářské komory.

Autor: Petr Sehnoutka

Sdílet tento příspěvek