Evropský parlament schválil PRODUCT PLACEMENT

03.12.2007
MaM.CZ

Tvůrci českých seriálů a zábavních pořadů budou moci bez obav použít placené umístění produktů komerčních firem ve svých dílech, tzv. product placement. Evropský parlament totiž minulý čtvrtek schválil novou směrnici o audiovizuálním vysílání v zemích Evropské unie, která tuto formu reklamy umožňuje. Zatím byla ve většině členských států EU zakázána na rozdíl od Spojených států, kde je hlavním zdrojem příjmů z reklamy. V roce 2004 za něj firmy zaplatily téměř 3,5 miliardy dolarů.

Do dvou let by novou směrnici měly členské státy EU zakomponovat do svého legislativního řádu. V Česku se bude s největší pravděpodobností novelizovat zákon o rozhlasovém a televizním vysílání. Podle odhadů předsedy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Václava Žáka to nebude dříve než za rok.

Směrnice v podstatě legalizuje skrytou reklamu, nařizuje ale vysílatelům product placement řádně označit před a po skončení konkrétního pořadu. Propagace některých výrobků, například cigaret a léků, bude stále zapovězena. Zároveň nebude možné použít tuto formu reklamy ve zpravodajských a publicistických pořadech, v dokumentech a dětských pořadech.

Nařízení dále upravuje vysílání reklamy. Limit tří hodin reklamy za den zmizí, povoleno však bude vysílat jenom 12 minut reklamy za hodinu. Možné bude častější přerušení pořadů – reklamní spoty tak budou moci jít po 30 minutách pořadu na rozdíl od nynějších 45 minut. V pořadech pro děti zase bude zakázána reklama na jídla s vysokým obsahem tuku, která způsobují obezitu. V neposlední řadě také směrnice zruší možnost vysílat reklamní bloky hlasitěji než běžné pořady.

v pořadech legálně. Díky nové směrnici EU budou moci vysílatelé prodat umístění komerčních produktů v seriálech a zábavních pořadech. Do zákonů zemí EU by se měla směrnice včlenit do dvou let.

Sdílet tento příspěvek