Čistší klima zvýší ceny energií

24.01.2008
HN.IHNED.CZ

Evropská komise včera přišla s rozsáhlým plánem, jak snížit emise skleníkových plynů a změnit poměry v průmyslu a energetice.

Elektrárenská společnost ČEZ, svaz průmyslu i ministr průmyslu Martin Říman varují, že nové evropské plány povedou k dalšímu zdražení energií a oslabí českou ekonomiku, postavenou z velké části právě na průmyslu.

ČEZ i Mostecká uhelná také prohlásily, že bude třeba přehodnotit plánovanou výstavbu nové uhelné elektrárny na severu Čech.

Evropský průmysl a energetiku totiž podle představ Bruselu čeká v příštích dvanácti letech revoluce, díky níž se kontinent očistí, zmodernizuje a postaví do čela boje proti zhoršování klimatu a globálnímu oteplování.

Šéf Evropské komise José Barroso včera navrhl členským zemím EU, jak naplnit ambiciózní dohodu z loňského jara. Tedy snížit emise skleníkových plynů o 20 procent, stejnou měrou zvýšit podíl „zelené energie“ a zvýšit podíl biopaliv o desetinu. Vše do roku 2020.

Barroso navrhl jednotlivým zemím konkrétní stropy, které je v zájmu společného cíle potřeba splnit. Dále potvrdil plán, ať firmy platí za vypouštění emisí a postupně se zruší rozdávání emisních povolenek zdarma. Barroso včera přiznal, že to zdraží elektřinu až o 15 procent a může mít vážný dopad na energeticky náročné průmyslové sektory. Česko s touto částí návrhu nesouhlasí.

Na rozdíl od jiných zemí EU se Čechům naopak zamlouvá navržený podíl energie z takzvaných obnovitelných zdrojů. Komise žádá, aby se takto „zeleně“ v Česku v roce 2020 vyrábělo 13 procent energie. To je zhruba dvakrát více než dnes a odpovídá to tomu, co si čeští diplomaté představovali.

Včerejší plán se naplní jen tehdy, budou-li s ním souhlasit všechny členské státy i Evropský parlament. Brusel tlačí na dohodu ještě do konce tohoto roku, ale je možné, že neshody budou muset příští rok řešit Češi za svého předsednictví. Není ale jasné, zda včerejší návrh neskončí jako jiné velkolepé plány, od nichž unie potichu upustila. Británie již naznačila, že bude některé pasáže bojkotovat.

Autor: Radek Honzák

Sdílet tento příspěvek