01.06.2008
Podmínky přistoupení České republiky k EU uzavřené na kodaňském summitu EU v prosinci roku 2002, Konečný rozpočtový „balíček“ pro Českou republiku
Zemědělství (pouze otázky, u nichž je EU ochotna jít za rámec Společné politiky)
Otázka | Výsledky závěrečných jednání |
---|---|
Přímé platby | Postupné zavádění přímých plateb EU zemědělcům: 25 % v r. 2004, 30 % v r. 2005 a 35 % v r. 2006. |
Doplnění | V letech 2004-2006 má Česká republika možnost doplňovat přímé platby od EU, a to:
v žádném případě však nelze překročit 100 % úrovně přímých plateb, které budou v nynějších 15 členských státech EU. V letech 2004-2006 se doplňování na 40 % úrovně, jaká bude v nynějších 15 členských státech EU, může zčásti financovat z prostředků na rozvoj venkova (z garanční části EAGGF – Evropského zemědělského garančního a podpůrného fondu), a to za těchto podmínek:
|
Bramborový škrob | 33.660 t |
Referenční výnos | 4,20 t/ha |
Kvóta na mléko | Základní kvóta: 2.682.143 t Restrukturalizační rezerva 2006 ve výši 55.788 t, Celková kvóta: 2.737.931 t. |
Prémie na krávy bez tržní produkce mléka | 90.300. |
Zvláštní prémie na výrobu hovězího masa | 244.349 kusů |
Jatečná prémie | 483.382 kusů dospělého skotu a 27.380 telat. |
Přírodní vlákna | 1923 t dlouhá vlákna a 2866 t krátká vlákna. |
Sušená krmiva | 27.942 t |
Prahové hodnoty pro ovoce a zeleninu | 12.000 t na rajčata. 1287 t na broskve. 11 t na hrušky. |
Prémie pro ovce | 66.733. |
Dodatečná platba na ovce | 71.000 euro. |
Vinařské zóny | ČR je rozdělena do dvou vinařských zón – Čechy patří do zóny A a Morava do zóny B s tím, že je udělena výjimka z povinnosti destilovat vedlejší produkty vznikající při výrobě vína. |
Práva na výsadbu vinic | Získání práva na novou výsadbu vinic ve výši 2% z výměry vinic v ČR k 1. květnu 2004 a práva na opětovnou výsadbu vinic v rámci lhůt stanovených podle acquis. |
Geografické určení výrobků | Názvy Budějovické pivo a Českobudějovické pivo se uznávají za geografická označení. Tím však v rozšířené EU nejsou dotčena stávající práva spojená s ochrannou známkou ani další práva. |
Rozvoj venkova | Dodatečné prostředky ve výši 100 milionů € na léta 2004-2006 |
Rozpočtové otázky
Otázka | Výsledky závěrečných jednání |
---|---|
Zálohy | Nabídka rozdělení celkem 16 % na 10 % pro rok 2004 a 6 % pro rok 2005, pokud jde o strukturální fondy. |
Reálné platby | Snížení z: – 3 % na 2 % na rok 2004, pokud jde o strukturální fondy a Fond soudržnosti; – 35 % na 23,3 % na rok 2004, pokud jde o rozvoj venkova. |
Prostředky na schengenský systém | Česká republika nebude mít k dispozici žádné prostředky na Schengenský systém. |
Předvstupní pomoc | 181 milionů € |
Zvláštní možnost čerpání prostředků na peněžní toky – celkem 1 mld. € | Paušální částka 175 milionů € v roce 2004 Zvláštní možnost čerpání prostředků na peněžní toky ve výši 100 milionů eur na rok 2005/2006 (přesun dlouhodobých přídělů na závazky ze strukturálních fondů) |
Paušální rozpočtová kompenzace | 300 milionů € v letech 2004 – 2006 v rámci paušální rozpočtové kompenzace, dalších 30 milionů € místo prostředků na schengenský systém, a konečně dalších 155 milionů € jako další jednorázová (paušální) částka. Na rok 2005/2006 je určena celková částka ve výši 83,1 milionů eur. |
Ostatní
Otázka | Výsledky závěrečných jednání |
---|---|
Nákup půdy | Tříleté ochranné opatření (navíc k 7-letému přechodnému období). Opatření řízené podle COM je zdůvodněno závažnými poruchami na trhu půdy. |
Doprava | EU prosadila svou pozici |
Instituce | 2 další členové Evropského parlamentu (znamená to, že v příštím Evropském parlamentu bude ČR mít další 3 poslance). |
Daně | Snížená spotřební daň do úrovně 50 litrů alkoholu na 1 domácnost. |
Odhadovaná čistá pozice ČR po vstupu do EU
ceny 1999 | 2004 | 2005 | 2006 | 2004-2006 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kurz 31 Kc/€ | mil € | mld Kč | mil € | mld Kč | mil € | mld Kč | mil € | mld Kč |
předvstupní pomoc | 181 |
5 625 |
153 | 4 750 | 98 | 3 028 | 432 | 13 403 |
zemědělství | 100 |
3 102 |
392 | 12 167 | 483 | 14 959 | 975 | 30 228 |
strukturální operace | 169 | 5 224 | 355 | 11 014 | 427 | 13 223 | 950 | 29 461 |
vnitřní politiky | 44 | 1 364 | 76 | 2 348 | 102 | 3 171 | 222 | 6 883 |
dodatecné výdaje | 7 | 219 | 9 | 280 | 9 | 272 | 25 | 771 |
kompenzace | 300 | 9 304 | 270 | 8 355 | 177 | 5 476 | 747 | 23 136 |
celkové příjmy | 801 | 24 838 | 1 255 | 38 914 | 1 294 | 40 129 | 3 351 | 103 881 |
tradiční vlastní zdroje | -66 | -2 048 | -105 | -3 261 | -105 | -3 261 | -276 | -8 570 |
zdroj DPH | -74 | -2 300 | -116 | -3 601 | -119 | -3 679 | -309 | -9 579 |
zdroj HNP | -426 | -13 217 | -653 | -20 251 | -670 | -20 777 | -1 750 | -54 246 |
rabat VB | -56 | -1 750 | -88 | -2 725 | -93 | -2 896 | -238 | -7 371 |
celkové odvody | -623 | -19 315 | -963 | -29 838 | -988 | -30 613 | -2 573 | -79 766 |
Čistá pozice | 178 | 5 522 | 293 | 9 076 | 307 | 9 516 | 778 | 24 115 |
Finanční rámec pro rozšíření 2004-2006
Indikativní příděly na závazky (závazné přísliby) a na Platby – přistoupení 1. 5. 2004; vyjednaný balíček z 10. prosince, v milionech €, v cenách z roku 1999, Česká republika
Příděly na závazky | 2004 | 2005 | 2006 | 2004-2006 |
---|---|---|---|---|
1. Zemědělství. | ||||
1a – Společná zemědělská politika | ||||
Tržní opatření |
45,0 |
109,0 |
111,0 |
265,1 |
Přímé platby |
0,0 |
168,9 |
204,5 |
373,4 |
1a celkem |
45,0 |
277,9 |
315,5 |
638,4 |
1b – Rozvoj venkova |
147,9 |
161,6 |
172,0 |
481,5 |
Kapitola 1 celkem |
193,0 |
439,6 |
487,5 |
1.120,0 |
2. Strukturální opatření po doplnění | ||||
Strukturální fond |
396,3 |
531,5 |
663,4 |
1.591,2 |
Fond soudržnosti |
286,2 |
235,6 |
314,5 |
836,3 |
Sjednocení Kypru | ||||
Kapitola 2 celkem |
682,5 |
767,1 |
977,9 |
2.427,5 |
3. Vnitřní politika | ||||
Stávající politika |
122,2 |
127,2 |
132,2 |
381,7 |
Jaderná bezpečnost | ||||
Budování institucí |
19,6 |
11,8 |
5,9 |
37,2 |
Schengen |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Kapitola 3 celkem |
141,8 |
139,0 |
138,1 |
418,9 |
mezisoučet |
1.017,3 |
1.345,6 |
1.603,5 |
3.966,4 |
Paušální částka na peněžní toky |
174,7 |
0,0 |
0,0 |
174,7 |
Rozpočtové kompenzace |
125,4 |
178,0 |
85,1 |
388,5 |
Celkové příděly na závazky |
1.317,4 |
1.523,6 |
1.688,6 |
4.529,6 |
Příděly na platby | 2004 | 2005 | 2006 | 2004-2006 |
---|---|---|---|---|
1. Zemědělství. | ||||
1a – Společná zemědělská politika | ||||
Tržní opatření |
45,0 |
109,0 |
111,0 |
265,1 |
Přímé platby |
0,0 |
168,9 |
204,5 |
373,4 |
1a celkem |
45,0 |
277,9 |
315,5 |
638,4 |
1b – Rozvoj venkova |
55,0 |
114,6 |
167,1 |
336,6 |
Kapitola 1 celkem |
100,1 |
392,5 |
482,5 |
975,1 |
2. Strukturální opatření po doplnění | ||||
Strukturální fond |
173,7 |
308,7 |
328,7 |
811,1 |
Fond soudržnosti |
5,7 |
66,0 |
118,5 |
190,2 |
Sjednocení Kypru | ||||
Kapitola 2 celkem |
179,4 |
374,7 |
447,2 |
1.001,3 |
3. Vnitřní politika | ||||
Stávající politika |
44,0 |
75,8 |
102,3 |
222,0 |
Jaderná bezpečnost | ||||
Budování institucí |
7,1 |
9,0 |
8,8 |
24,9 |
Schengen |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Kapitola 3 celkem |
51,0 |
84,8 |
111,0 |
246,9 |
mezisoučet |
330,5 |
852,0 |
1.040,8 |
2.223,3 |
Paušální částka na peněžní toky |
174,7 |
0,0 |
0,0 |
174,7 |
Rozpočtové kompenzace |
125,4 |
178,0 |
85,1 |
388,5 |
Příděly na platby celkem |
630,7 |
1.029,9 |
1.125,9 |
2.786,5 |
Aktuální stav k 20.2.2004
Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí a Ministerstvo financí