Polské loděnice jdou ke dnu, firmy se obávají nejhoršího

04.08.2008
čtk

Stovky firem s obavami sledují vývoj kolem polských loděnic, kterým hrozí bankrot. Na loděnicích je závislých okolo osm set společností, v nichž pracuje zhruba sto tisíc lidí. Řada z podniků již připravuje krizové scénáře.

Polská vláda musí Evropské komisi předložit do září plán restrukturalizace loděnic v Gdyni a Štětíně. Pokud se komisi plány nebudou zamlouvat, budou muset tyto dvě loděnice vrátit polskému státu dotace ve výši asi 2,1 miliardy eur (zhruba 50,3 miliardy Kč), což by prakticky znamenalo jejich krach.

Přistoupit k likvidaci by pak zřejmě musely i firmy, které jsou na chodu loděnic závislé. Netýká se to přitom jen polských podniků. Deník Gazeta Prawna napsal, že například v gdyňské loděnici dodávky z dovozu činí okolo 40 až 47 procent z celkového objemu dodávek. Podobná situace panuje ve Štětíně.

Bankrot loděnic by mohl vážně ohrozit například podnik H. Cegielského v Poznani, který produkuje lodní motory. Letos jich chce fabrika prodat 27, z toho 14 polským loděnicím. Obavy má i severopolská společnost Famor, která vyrábí lodní navigace a signalizace, 60 procent jejích zisků pochází právě z loděnic.

Loděnice v Gdyni a Štětíně bojují o přežití od začátku 90. let minulého století kvůli vnitropodnikovým problémům i kolísající poptávce po lodích. Na jejich osudu se podepsal i posilující zlotý a stoupající ceny oceli. Nejpozději od roku 2004 je výroba lodí v těchto podnicích ztrátová, a pokud by jim stát nepomáhal, zkrachovaly by.

Celkový podíl Polska na světovém loďařském trhu klesá. V roce 1997 činil 2,5 procenta a na konci letošního března okolo 0,7 procenta. Do 5. srpna přijímá polské ministerstvo státního pokladu nabídky od investorů, kteří by měli o koupi loděnic v Gdyni a Štětíně zájem. Do 12. září musí polská vláda představit Evropské komisi plány restrukturalizace polských loděnic.

Obě loděnice zaměstnávají přibližně patnáct tisíc lidí. Plány na záchranu loděnic, které polská vláda dosud do Bruselu poslala, nejsou podle Evropské komise v souladu s pravidly pro státní pomoc. Konečné rozhodnutí v této věci komise vynese koncem září.

Podle pravidel v Evropské unii mohou vlády podnikům v tísni poskytnout finanční pomoc, pokud ji doprovází plán, jak firmu v dlouhodobém výhledu postavit na nohy. Tyto plány zpravidla zahrnují i omezení výrobních kapacit.

Loděnice v Gdyni, Štětíně a Gdaňsku mají pro Poláky velký symbolický význam. Začátkem 80. let se v nich zrodilo hnutí Solidarita, které vedlo k pádu komunismu v zemi. Loděnice v Gdaňsku, v nichž pracoval zakladatel Solidarity a pozdější polský prezident Lech Walesa, jsou v soukromém vlastnictví. Loni je koupila ukrajinská společnost Donbass. Nyní uvažuje i o koupi Gdyně, o Štětíně vláda vyjednává s polským a norským investorem.

Autor: oez

Sdílet tento příspěvek