05.08.2008
čtk
Evropská komise v rámci boje proti nehodám a zácpám na silnicích vyčlenila jednotnou celoevropskou rádiovou frekvenci pro inteligentní technologie v automobilech. Tento krok umožní, aby vozy spolu navzájem komunikovaly a současně byly ve spojení s centry řízení provozu.
Díky tomu by pak mohli být motoristé varováni třeba před nebezpečím na silnicích, nehodami a případně i upozorněni na alternativní cesty, kterými je možné taková riziková místa objet.
Mluvčí výkonného orgánu Evropské unie Martin Selmayr řekl, že technologie umožňující výměnu informací mezi automobily už existují. Bylo však ještě třeba uvolnit frekvenci, na níž bude moci jejich vzájemná komunikace probíhat. Vyčleněno k tomu bude v příštích šesti měsících jednotlivými zeměmi EU spektrum 30 MHz v pásmu 5,9 gigahertzů.
Auta by si například díky komunikačnímu zařízení mohla předávat informace o stavu vozovky. Vůz, který by zjistil kluzký úsek silnice, by varoval vozidla s podobným přístrojem v blízkém okolí. Pomocí těchto technologií by také mohla střediska pro řízení dopravy informovat řidiče o nenadálých uzávěrkách či omezeních rychlosti.
Komise připomněla, že v roce 2006 přišlo na unijních silnicích o život více než čtyřicet dva tisíc lidí a přibližně 1,6 milionu dalších bylo zraněno. Inteligentní komunikační systémy přitom mohou zvýšit bezpečnost a přispět tím ke snížení počtu obětí nehod i usnadnění života řidičů.
Měli bychom rovněž mít na paměti, že vzhledem k tomu, že Evropané tráví 24 procent doby, během níž řídí, v dopravních zácpách, by náklady způsobené dopravním přetížením mohly do roku 2010 dosáhnout 80 miliard eur, poznamenala eurokomisařka pro informační technologie Viviane Redingová. Takže je jasné, že úspora času s pomocí inteligentních komunikačních systémů vozidel znamená úsporu peněz, dodala.
V unii se každý den na silnicích vytváří dopravní zácpy dlouhé přibližně 7500 kilometrů, uvedla dnes také Komise.
Brusel doufá, že vymezení jednotné rádiové frekvence pomůže zvýšit investice do nových technologií a přiměje výrobce a motoristy, aby komunikačními zařízeními auta vybavovali.
Autor: oez