08.09.2008
Evropský parlament
Evropský parlament přijal zprávu o vlivu marketingu a reklamy na rovnost mužů a žen. Ta vyzývá členské státy, aby přispěly k vymýcení genderových stereotypů z reklam a marketingu. Opatření by se podle zprávy mělo zabývat i učebnicemi, hračkami a internetem.
Zprávu předložila europoslankyně Eva-Britt Svensson z poslanecké skupiny Evropská sjednocená levice a Severská zelená levice (GUE/NGL). Zpráva kritizuje stereotypy rolí mužů a žen v reklamě. Nutí muže, ženy, dívky a chlapce do předem definovaných umělých rolí, které jsou pro obě pohlaví ponižující a zjednodušují jejich postavení ve společnosti, uvádí se ve zprávě.
Podle poslance Evropského parlamentu Jana Březiny (KDU-ČSL) vede návrh ke zpochybnění tradičních mužských a ženských rolí a přispívá k další regulaci reklamy. Český europoslanec odmítá, aby stát nebo úředníci tvůrcům a zadavatelům reklamy nařizovali, co mají dělat.
Jediným důvodem pro regulaci a zásah veřejné moci je podle mého názoru situace, kdy by zobrazení ženy nebo muže v reklamě bylo v rozporu s lidskou důstojností, což může být třeba případ některých reklam na sexuální služby, dodává Březina.
Europoslanec považuje výzvu za útok na tradiční hodnoty ze strany evropské levice. Nelíbí se mu, že zpráva vůbec nedefinuje, co genderové stereotypy jsou.
Za jediné pozitivum zprávy považuje Březina kritiku časté praxe reklamních agentur zobrazujících extrémně štíhlé ženy jako životní vzory a ideály krásy. Provedené studie ukázaly, že takto pokřivený mediální obraz ideálu krásy vede zejména u dívek k rozvoji poruch příjmu potravy jako je anorexie a bulimie, a proto je nepochybně žádoucí požadovat, aby reklamy přinášely realističtější pohled na tělesný vzhled, řekl Březina.
Doplňující informace k článku |
Autor: oez