AKTUALIZACE: Emisní standardy u nových osobních automobilů

29.09.2008
Euroskop

Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí (ENVI) 25. září 2008 schválil zprávu k návrhu Komise, jenž by měl napomoci snížit emise CO2 u nově vyrobených automobilů. ENVI se zcela odchýlil od nedávno přijatého stanoviska výboru pro průmysl (ITRE) a přiklonil se k tvrdšímu přístupu vůči automobilkám.

AKTUALIZACE: Emisní standardy u nových osobních automobilů

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel (KOM(2007)856 v konečném znění)

Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí (ENVI) 25. září 2008 schválil Sacconiho zprávu k návrhu Komise, jenž by měl napomoci snížit emise CO2 u nově vyrobených automobilů. ENVI se zcela odchýlil od nedávno přijatého stanoviska výboru pro průmysl (ITRE) a přiklonil se k tvrdšímu přístupu vůči automobilkám.

ENVI především vyžaduje dodržování emisního stropu 120 g CO2/km od roku 2012, což odpovídá původnímu návrhu Komise. Svým postojem se tak zcela liší od názorů poslanců v ITRE, kteří navrhovali kompromisnější variantu počítající s přechodem na stanovený emisní limit až v roce 2015.

1. Legislativní pozadí

Návrh na snížení emisí CO2 u nově vyrobených automobilů na 120 g CO2/km byl Komisí přijat 19. prosince 2007. Dále byl v souladu s procedurou spolurozhodování zaslán Evropskému parlamentu a Radě.

1. září 2008 jako první schválil své stanovisko ITRE. Mnohé pozměňovací návrhy se významně odchýlily od původního návrhu Komise. Poslanci ITRE se přiklonili spíše na stranu výrobců automobilů – svými návrhy jim dali možnost rozvolnit časové lhůty pro omezení emisí CO2. Stejně tak výbor navrhl zásadně snížit pokuty za neplnění emisních limitů. Maximální navrhovaná částka činila 40 € za gram CO2/km. Komise přitom navrhovala postupné zvyšování pokut z 20 € až na 95 € v letech 2012-2015.

2. Klíčové obsahové body zprávy

  • Nové osobní automobily by měly produkovat maximálně 120 g CO2/km již od roku 2012. ENVI však šel co do požadavků dále než návrh Komise a navrhl i dlouhodobý cíl týkající se snižování emisí: od roku 2020 pouze 95 g CO2/km (výbor po Komisi požaduje, aby pro dosažení uvedeného dlouhodobého cíle předložila nejpozději do konce roku 2014 konkrétní legislativní návrh).
  • Poslanci bezvýhradným stanovením cíle v podobě roku 2012 odmítli návrh, aby v rámci přechodného období muselo limity splňovat pouze jisté procento nově vyrobených aut v rámci automobilky. S podobným návrhem přišel mimo jiné ITRE.
  • ENVI zcela podpořil návrh Komise (tedy v rozporu s návrhem ITRE) na udělování pokut za překračování stanovených emisních limitů po roce 2012. Souhlasil s postupným navyšováním poplatků za každý nadlimitní gram CO2 z 20 € za rok 2012 až na 95 € od roku 2015.
  • Emisní limit 120 g CO2/km by měla splňovat i osobní auta mající hmotnost vyšší než 2610 kg.
  • Podpora návrhu Komise, aby byla udělena výjimka automobilkám vyrábějícím méně než 10 tis. aut ročně.

3. Očekávaný vývoj

Zpráva byla přijata poměrem 46:19. Lze očekávat, že první čtení v plénu Evropského parlamentu proběhne v horizontu několika týdnů, tedy v říjnu či listopadu 2008.

Seznam odkazů

Dokumenty

Monitoring legislativního procesu

Další zdroje

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality