12.10.2008
čtk
Hlavním problémem životního prostředí v Česku zůstává znečištěné ovzduší. Narůstá množství emisí z dopravy, na zdraví obyvatel se podepisují také stále vysoké emise z energetiky a průmyslu.
Z dat o množství jemných prachových částic ve městech lze podle zprávy o stavu životního prostředí odhadnout, že jejich emise zavinily loni o 2,4 procenta vyšší úmrtnost.
V místech s nejvyššími koncentracemi polyaromatických uhlovodíků onemocní podle odhadů rakovinou na 1000 obyvatel o jednoho člověka víc než v čistším prostředí. Na třetinu vzrostl vinou špatného ovzduší počet alergických dětí.
Zpráva o stavu životního prostředí v roce 2007, kterou ve středu předloží ministr životního prostředí a šéf zelených Martin Bursík vládě, konstatuje, že emise skleníkových plynů po strmém poklesu v úvodu 90. let dále neklesají, v posledních letech dokonce zaznamenaly mírný nárůst. Strmě rostou hlavně emise z mobilních zdrojů, které v roce 2006 dosáhly 13 procent celkových emisí. Emise skleníkových plynů v ČR patří mezi nejvyšší v Evropě, činí 14,5 tun na jednoho obyvatele. Průměr evropské sedmadvacítky je o čtyři tuny nižší.
Data za rok 2007 ještě nejsou plně k dispozici, podle dokumentu ale nepřinesou optimističtější zprávy. Podle předběžných odhadů produkce nejvýznamnějšího skleníkového plynu – oxidu uhličitého – loni opět narostla, a to o téměř čtyři procenta, což představuje šest milionů tun. Za čtyřmi miliony tun emisí oxidu uhličitého stojí podle zprávy veřejná energetika, zbývající nárůst pochází z dopravy a průmyslové výroby.
Oproti roku 2006 přibylo emisí oxidu siřičitého a oxidu uhelnatého, první z nich se vážou na výrobu elektrické energie, druhé souvisejí s výrobou železa a oceli.
Díky mírné zimě a dobrým rozptylovým podmínkám se loni sice kvalita ovzduší v Česku meziročně zlepšila, plocha území se zhoršenou kvalitou ovzduší z hlediska lidského zdraví se zmenšila z 29 procent v roce 2006 na 6,3 procenta v roce 2007, i na tomto území ale žije třetina populace země. Toto zlepšení bylo ovlivněno příznivým průběhem meteorologických podmínek v roce 2007. Problematickým regionem z hlediska kvality ovzduší nadále zůstává Moravskoslezský kraj, uvádí souhrn pravidelné zprávy, kterou má ČTK k dispozici.
Na většině území jsou překračovány imisní limity pro přízemní ozon, což představuje riziko pro lidské zdraví i ekosystémy. Výjimečně čisté jsou v tomto ohledu pouze území v Pardubickém a Královéhradeckém kraji. Nejhorší ovzduší je naopak na Ostravsku, kde jsou překračovány i limity pro benzen a arsen.
Podle statistik se silniční doprava podílela v roce 2006 na emisích dusíku 32 procenty, je odpovědná za třetinu jemného prachu a téměř polovinu množství velmi jemných prachových částic. Třetina jemného prachu vzniká také vytápěním domácností. Využívání tuhých paliv pro vytápění domácností klesá jen velmi pomalu.
Přepravní výkony osobní dopravy rostou, pokračuje nárůst výkonů individuální automobilové dopravy a letecké dopravy. Počet registrovaných vozidel se meziročně zvýšil o čtyři procenta, nákladních vozidel přibylo meziročně o 14 procent. Snižování emisí komplikuje podle zprávy také vysoké stáří českého vozového parku, průměrné stáří osobního vozu činí 14 let. V nákladní dopravě zajišťuje 71 procent přepravních výkonů nákladní silniční doprava, jejíž zátěž na životní prostředí je ze všech druhů nákladní přepravy největší. Dobrou zprávou je, že výkony nákladní železniční dopravy meziročně stouply o 3,3 procenta, což při stagnujících celkových objemech nákladů naznačuje zastavení nárůstu silniční dopravy.
S ohledem na emise ekologové vítají pokles energetické náročnosti ekonomiky, od roku 2005 klesá zhruba o šest procent za rok.
Autor: euroskop