AKTUALIZACE: Výběr poplatků za užívání pozemních komunikací kamiony

17.12.2008
Euroskop

Rada se na znění směrnice 9. prosince 2008 neshodla. Problematickou zůstává otázka externích nákladů spojených s dopravními zácpami a začlenění CO2 do rámce směrnice.

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly, (KOM(2008)436)

1. Stav legislativního procesu

O revizi směrnice o výběru poplatků za užívání pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly (tzv. směrnice o eurovinětě; viz zde, zde a zde) jednala Rada TTE na svém zasedání 9. prosince 2008. Parlamentní výbor TRAN vedl veřejné slyšení 2. prosince 2008.

1.2. Sporné body v jednání Rady

  • Začlenění externích nákladů spojených s dopravními zácpami do rámce směrnice. Irsko, Litva a Rumunsko požadovaly tuto část z textu vyjmout, Nizozemsko, Finsko, Slovinsko, Švédsko, Řecko je chtějí začlenit jen v případě zahrnutí osobní automobilové dopravy. Itálie požaduje rozšířit směrnici na co nejvíce aktérů, jelikož nákladní vozidla představují jen 10 % z celkové silniční dopravy.
  • Pouze Rakousko a Belgie požadovaly zahrnout náklady spojené s emisemi CO2 do externích nákladů.
  • Výpočet externích nákladů Rada nedefinovala.

2. Očekávaný vývoj

Francouzské předsednictví navrhlo kompromis:

  • Členské státy by se rozhodly, zda náklady spojené s dopravními zácpami zahrnou mezi ostatní za předpokladu, že nebudou dělat rozdíly v přístupu k nákladní a osobní silniční dopravě.
  • Členské státy si externí náklady vypočítají sami. Jasně definovány budou jejich horní limity.

Vzhledem k současnému zpomalení ekonomického růstu v EU a finanční krizi se neočekává rychlý postup v přijímání dané směrnice. Francouzský návrh bude výchozím bodem pro další jednání českého předsednictví.

Rada se na svém zasedání shodla pouze v tom, že v zájmu „zelenější dopravy by měly být směrnicí ošetřeny nejen externí náklady v nákladní silniční dopravě, ale i dalších módech dopravy – železniční (nadměrný hluk), letecké (snížit emisí oxidů dusíku) a námořní. Vyzvala proto Komisi k vypracování návrhu, jenž by byl „spravedlivý pro všechny druhy dopravy.

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 1999/62/ES o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly (KOM(2008)436)

Připojené dokumenty: SEK(2008)2209, SEK(2008)2208, SEK(2008)2210

Právní báze: čl. 71 odst. 1 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: TRAN (Saïd El Khadraoui, Německo, PES)

Odpovědná formace Rady: TTE

Seznam odkazů

Dokumenty

Další odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality