22.12.2008
Euroskop
Evropská komise 27. listopadu 2008 předložila k veřejnému projednávání dokument, jehož cílem je vytvoření systému kolektivních žalob. Ten má pomoci spotřebitelům lépe se domoci svých práv.
Zelená kniha o kolektivním odškodnění spotřebitelů (KOM(2008)794)
Dostupnost mechanismů odškodnění spotřebitelů podle Komise napomáhá nejen upevňování důvěry spotřebitelů v trh, ale zlepšuje také jeho výkonnost.
1. Legislativní pozadí
Mezi nejdůležitější dokumenty související s oblastí ochrany spotřebitelů patří Strategie spotřebitelské politiky, plán posilování důvěry spotřebitelů a maloobchodníků k přeshraničnímu nakupování. Strategie je doplněna návrhem směrnice o právech spotřebitelů.
Současná právní úprava zahrnuje doporučení č. 98/257 a doporučení č. 2001/310 o zásadách mimosoudního urovnávání spotřebitelských sporů, směrnici č. 98/27 o žalobách na zdržení se jednání v oblasti ochrany zájmů spotřebitelů a nařízení č. 2006/2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele.
Samotná iniciativa pro vytvoření mechanismu kolektivního odškodnění spotřebitelů vychází z usnesení Evropského parlamentu, výzvy Rady, usnesení Evropského parlamentu k zelené knize o maloobchodních finančních službách, požadavku vyšetřovacího výboru Evropského parlamentu „Equitable Life a stanoviska Evropského hospodářského a sociálního výboru. I OECD vyzvala k vytvoření katalogu prostředků odškodnění spotřebitelů, včetně mechanismu kolektivního odškodnění.
Komise zorganizovala semináře s tématikou kolektivního odškodnění v červnu 2007 v Lovani a v květnu a červnu 2008 v Bruselu. Na konferenci o kolektivním odškodnění v listopadu 2007 byla zahájena konzultace k návrhu kritérií pro systém kolektivního odškodnění.
2. Klíčové obsahové body zelené knihy
Komise předložila zelenou knihu s cílem vytvořit mechanismus, který by spotřebitelům umožnil získat účinné odškodnění bez závislosti na tom, kde v EU je hospodářský objekt usazen. Komise vyjmenovává současné překážky spotřebitelů, jimiž jsou přístupnost, efektivita, finanční dostupnost, důvěra a nedostatečné povědomí spotřebitelů o jednotlivých mechanismech odškodnění. Největší problémy se získáním odškodnění jsou podle vypracované studie v odvětví finančních služeb (39 % případů), telekomunikací (12 %), v dopravě (8 %) a souborných službách pro cesty a cestovní ruch (7 %). Každý pátý spotřebitel se na soud neobrátí, pokud je nárok nižší než 1000 €, a každý druhý spotřebitel, pokud částka nepřevyšuje 200 €. 76 % spotřebitelů je ochotno se svých práv domáhat u soudu, pokud by se mohli spojit s ostatními.
Dokument dále zmiňuje vysoké náklady a zdlouhavost v případě individuálně řešeného sporu. (Mechanismus alternativního řešení sporů není dostupný ve všech členských státech nebo je k dispozici pouze pro určitá odvětví.)
Mechanismus kolektivního odškodnění existuje ve třinácti členských státech, přičemž se mezi sebou vzájemně liší. Mechanismus kolektivních žalob funguje na principu zastoupení třetí stranou, například při finanční nevýhodnosti individuálního soudního řízení.
Komise navrhuje čtyři způsoby řešení:
- Žádné opatření na úrovni ES. Nepočítá se s přijetím žádné úpravy na úrovni ES. Komise nicméně zdůrazňuje nutnost zavedení nástrojů pro řešení přeshraničních nároků – směrnice č. 2008/52 o některých aspektech mediace v občanských a obchodních věcech do roku 2011 a nařízení č. 861/2007, kterým se zavádí evropské řízení o drobných nárocích, platným od ledna 2009.
- Spolupráce mezi členskými státy. Státy disponující mechanismem kolektivního odškodnění by jej otevřely i spotřebitelům zjiných členských států a ostatní členské státy by jej zavedly. Spolupráci usnadní zavedená Síť evropských spotřebitelských center (ECC-Net).
- Kombinace nástrojů politik. Řešení spočívá vkombinaci závazných a nezávazných politik. První krok spočívá vdoporučení zaměřeném na monitoring výsledků a směrnici požadující zavedení systémů kolektivního alternativního řešení sporů.
- Postup soudního kolektivního odškodnění. Řešením je závazné či nezávazné opatření EU zajišťující existenci mechanismu kolektivního odškodnění a vytvoření opatření a nástrojů kjeho prosazení – snížení finančních nákladů, záruky předcházení neoprávněným nárokům, právo podávat zástupné žaloby a postupy opt-in nebo opt-out.
3. Očekávaný vývoj
Zúčastněné strany se mohou k zelené knize vyjádřit do 1. března 2009. Evropská komise poté vyhodnotí jejich odpovědi a výsledek předloží v první polovině roku 2009. Na jeho základě pak vznikne nový politický dokument.
Zelená kniha o kolektivním odškodnění spotřebitelů (KOM(2008)794) Odpovědné generální ředitelství Komise: Zdraví a spotřebitelé Odpovědný výbor Evropského parlamentu: neurčen Odpovědná formace Rady: neurčena |
Seznam odkazů
Dokumenty
- Zelená kniha o kolektivním odškodnění spotřebitelů (KOM(2008)794)
- Strategie spotřebitelské politiky (KOM(2007)99)
- Návrh směrnice o právech spotřebitelů (KOM(2008)614)
- Doporučení Komise 98/257/ES o zásadách pro orgány příslušné pro mimosoudní urovnávání spotřebitelských sporů
- Doporučení Komise 2001/310/ES o zásadách pro mimosoudní orgány při řešení spotřebitelských sporů dohodou
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/27/ES ze dne 19. května 1998 o žalobách na zdržení se jednání v oblasti ochrany zájmů spotřebitelů
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 ze dne 27. října 2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele
- Zpráva o strategii spotřebitelské politiky EU 2007-2013 (A6-0155/2008)
- Usnesení Rady ze dne 31. května 2007 o strategii spotřebitelské politiky EU (2007-2013) (2007/C 166/01)
- Zpráva o zelené knize o maloobchodních finančních službách na jednotném trhu (2007/2287(INI), A6-0187/2008)
- Zpráva o krizi společnosti Equitable Life Assurance Society (2006/2199(INI), A6-0203/2007)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/52/ES ze dne 21. května 2008 o některých aspektech mediace v občanských a obchodních věcech
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 861/2007 ze dne 11. července 2007, kterým se zavádí evropské řízení o drobných nárocích
Monitoring legislativního procesu
Další dokumenty
- The European Consumer Centres Network (ECC-Net)
- Opinion of the European Economic and Social Committee on Defining the collective actions system and its role in the context of Community consumer law, (INT-348 – CESE 258/2008)
- OECD Recommendation on Consumer Dispute Resolution and Redress
- Summary of Leuven brainstorming event on collective redress, 29 June 2007, Collecting thoughts and experiences on collective redress
- Evaluation of the effectiveness and efficiency of collective redress mechanisms in the European Union, Final Report, Part I: Main Report
- Study regarding the problems faced by consumers in obtaining redress for infringements of consumer protection legislation, and the economic consequences of such problems