AKTUALIZACE: Společná pravidla pro výkon povolání provozovatele silniční dopravy

20.01.2009
Euroskop

Rada přijala 9. ledna 2009 společný postoj k návrhu nařízení zavádějícího společná pravidla pro výkon povolání provozovatele silniční dopravy.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se zavádějí společná pravidla týkající se závazných podmínek pro výkon povolání provozovatele silniční dopravy (KOM(2007)263)

1. Legislativní pozadí

Návrh nařízení byl přijat Komisí 23. května 2007 a v rámci procedury spolurozhodování zaslán Evropskému parlamentu a Radě. Evropský parlament schválil své stanovisko 21. května 2008; především zmírnil některá ustanovení Komise, neboť mu připadala vůči provozovatelům silniční dopravy příliš přísná. Rada dospěla k dohodě o společném postoji 12. června 2008, oficiálně byl však přijat až 9. ledna 2009.

2. Klíčové obsahové body společného postoje Rady

  • Rada uvedla, že se nařízení nebude vztahovat na služby silniční přepravy osob poskytované výhradně pro nekomerční účely nebo prováděné bezplatně, ani na podniky vykonávající funkci provozovatele silniční dopravy výhradně prostřednictvím motorových vozidel nepřekračujících rychlost 40 km/h. Stouto druhou výjimkou vyslovil ve svém usnesení souhlas i Evropský parlament.
  • Členské státy by dle Rady měly dostat právo vyjmout způsobnosti nařízení dopravce, kteří vykonávají výhradně vnitrostátní dopravu.
  • Rada rozšířila stávající metody, kterými provozovatelé prokazují finanční způsobilost, o osvědčení typu pojištění profesní zodpovědnosti vedené u bank či jiných finančních institucí (pojišťoven).
  • Členské státy mohou osvobodit od zkoušky odborné způsobilosti osoby, které nepřetržitě řídily podnik silniční přepravy zboží nebo podnik silniční přepravy osob v některém členském státě po dobu patnácti let, stejně jako držitele některých vysokoškolských nebo technických kvalifikací.
  • Správce dopravy (funkce navržená Komisí) může mít pod svým dohledem až padesát vozů. Rada tak podpořila stanovisko Evropského parlamentu. Komise navrhovala pouhých dvanáct vozů.

3. Stav legislativního procesu a očekávaný vývoj

Společný postoj Rady byl 12. ledna 2008 zaslán Evropskému parlamentu ke druhému čtení. Rada ve svém odůvodnění zdůraznila, že ve svém společném postoji zohlednila většinu návrhů Parlamentu. V případě, že Evropský parlament verzi Rady beze změn přijme, vstoupí návrh v platnost. V případě zapracování pozměňovacích návrhů ze strany Parlamentu bude o konečné verzi návrhu opět rozhodovat Rada. Celkové zamítnutí, a tím ukončení legislativního procesu, je nepravděpodobnou alternativou, neboť shoda stanovisek Evropského parlamentu a Rady je poměrně značná.

Rozdíly mezi oběma institucemi jsou často jen definičního charakteru, ani další faktické rozdíly nejsou nepřekonatelné. Evropský parlament např. navrhuje osvobodit od povinnosti vykonat zkoušku z odborné způsobilosti osoby působící v oboru alespoň deset let, Rada navrhuje patnáct let. Lze tedy očekávat spíše nekomplikovaný průběh legislativního procesu.

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se zavádějí společná pravidla týkající se závazných podmínek pro výkon povolání provozovatele silniční dopravy (KOM(2007)263)

Právní báze: čl. 71 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: TRAN

Odpovědná formace Rady: TTE

Seznam odkazů

Dokumenty

Monitoring legislativního procesu

Další odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality