13.02.2009
čtk
Zatímco o svátku svatého Valentýna nakupují mnozí Slováci dárky a někteří si ho zvolili jako termín svatby, stále více lidí ho podle průzkumů veřejného mínění odmítá. Kritizují jeho komerčnost a odmítají kupovat například bonboniéry ve tvaru srdce.
Patron zamilovaných stále více sahá Slovákům do peněženek. Stejně jako v případě Vánoc je v tomto případě komerční tlak velmi silný a vtíravý, řekla ČTK socioložka Sylvia Porubänová. Zřejmě i vinou komerčnosti stoupl ve srovnání s minulostí počet odpůrců tohoto původně anglosaského svátku, který na Slovensku zdomácněl v 90. letech. Podle lednového průzkumu společnosti TNS SK ho oslavují jen dvě pětiny Slováků, před dvěma lety to byla téměř polovina dotázaných.
Původně se svátek patrona zamilovaných nespojoval s dárky, ale s city. Podle jedné legendy byl svatý Valentýn popraven za to, že proti vůli římského císaře tajně oddával zamilované. Jiná legenda zase praví, že to byl muž, který před popravou poslal své milé první valentýnku.
Autor: Euroskop