AKTUALIZACE: Statut evropské soukromé společnosti

20.03.2009
Euroskop

Evropský parlament 10. března 2009 přijal stanovisko k návrhu nařízení o statutu evropské soukromé společnosti.

Návrh nařízení Rady o statutu evropské soukromé společnosti (KOM(2008)396)

1. Pozadí

Návrh nařízení byl přijat Komisí 25. června 2008 v rámci balíku na podporu malého a středního podnikání Akt o drobném podnikání. V rámci procedury konzultace byl návrh zaslán Radě a Evropskému parlamentu. V Radě první projednání návrhu již proběhlo. V Evropském parlamentu se k předloze Komise vyjádřil výbor JURI, který se od znění navrhovaného Komisí částečně odchýlil. Současné legislativní usnesení Evropského parlamentu, pro Radu nezávazné, do jisté míry zprávu výboru JURI kopíruje.

2. Klíčové obsahové body legislativního usnesení

  • Přeshraniční prvek. Neexistence přeshraničního charakteru společnosti by neměla být překážkou k založení Evropské soukromé společnosti (SPE). Komise a členské státy by tak měly v průběhu dvou let po zápisu do rejstříku přezkoumat, zda SPE příhraniční podmínku splňuje.
  • Definice přeshraničního prvku. Je jím:

1. podnikatelský záměr či předmět podnikání přeshraničního charakteru;

2. cíl vykazovat značnou aktivitu ve více než jednom členském státě;

3. pobočky v jiných členských státech nebo;

4. mateřská společnost, která je zapsána do rejstříku v jiném členském státě.

  • Základní kapitál SPE musí činit alespoň 1 €, pokud stanovy SPE vyžadují, aby výkonný řídící orgán podepsal prohlášení o platební schopnosti. Pokud stanovy takový požadavek neobsahují, musí základní kapitál SPE činit alespoň 8 tis. €.
  • Měla by být zavedena opatření, aby větší společnosti nemohly využívat statutu SPE k obcházení stávajících povinností vyplývajících z vnitrostátních právních předpisů a předpisů Společenství, zároveň však musí být zajištěno, aby taková opatření příliš nezatěžovala malé a střední podniky, které mají v úmyslu založit SPE ze skutečně obchodních důvodů.
  • SPE sice má mít možnost mít své sídlo a hlavní provozovnu v různých členských státech, musí však být učiněny veškeré kroky k zabránění využití SPE k obcházení legitimních zákonných požadavků členských států.
  • Všechny formuláře týkající se založení SPE a jejího zápisu do rejstříku by měly být on-line. Komise by měla spravovat centrální rejstřík s elektronickými odkazy na příslušné vnitrostátní rejstříky členských států.
  • Obchodní podíly SPE sice nejsou veřejně nabízeny a veřejně se s nimi neobchoduje, to však nebrání nabídkám pro zaměstnance.

Společníci mohou využít práva vystoupit, pokud nesouhlasí s usneseními, jež se týkají:

a) obchodních postupů, které připravují SPE o významnou část jejích aktiv;

b) obchodních postupů, které znamenají podstatnou změnu činnosti SPE;

c) přemístění sídla SPE do jiného členského státu;

d) nevyplacení dividend po dobu alespoň tří let.

  • Na SPE se případně vztahují pravidla pro účast zaměstnanců použitelná v členském státě, v němž má sídlo. To neplatí, jestliže SPE celkem zaměstnává více než 1 000 zaměstnanců a více než čtvrtina (25 %) z nich obvykle pracuje v jednom nebo více členských státech, které umožňují větší míru účasti zaměstnanců než členský stát, v němž má SPE své sídlo. Stejné pravidlo platí u SPE s 500-1000 zaměstnanci při alespoň třetinovém podílu daných specifických zaměstnanců.

3. Očekávaný vývoj

Evropský parlament vyzval Radu, aby informovala Parlament, bude-li mít v úmyslu odchýlit se od jím znění schváleného. Jelikož se jedná podle procedury konzultace, stanovisko Evropského parlamentu je pro Radu nezávazné. Výsledné znění návrhu nařízení je tedy v rukou Rady. Komise může návrh změnit či stáhnout, to je však nepravděpodobné.

Dosavadní jednání Rady přineslo jen velmi obecné teze, postoj Rady tedy nelze odhadovat. Pozitivním prvkem je Parlamentem navrhovaný základní kapitál, který je kompromisním stanoviskem k naznačenému postoji Rady a mohl by v Radě usnadnit přijetí.

Návrh nařízení Rady o statutu evropské soukromé společnosti (KOM(2008)396)

Připojené dokumenty: SEK(2008)2098, SEK(2008)2100, SEK(2008)2099

Právní báze: čl. 308 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: konzultace

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: JURI (zpravodaj Klaus-Heiner Lehne, Německo, EPP-ED)

Odpovědná formace Rady: COMPETITIVENESS

Seznam odkazů

Dokumenty

Monitoring legislativního procesu

Další odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality