Evropský ombudsman odmítnul většinu českých stížností

20.05.2009
čtk

Na 90 procent stížností, které Češi v loňském roce zaslali evropskému ombudsmanovi, nespadalo do jeho kompetence. Většinou se tyto podněty vztahovaly ke státním institucím, jako jsou věznice, soudy, policie nebo úřady práce. Neoprávněné stížnosti proto převážně putují zpět do České republiky, na stůl českého veřejného ochránce práv Otakara Motejla. Evropský ombudsman Nikiforos Diamandouros to dnes řekl novinářům v Praze.

V kompetenci evropského ombudsmana je pomáhat lidem, kteří se cítí dotčeni nesprávným úředním postupem orgánů a institucí EU, jako je Evropská komise, Rada EU či Evropský parlament. Podnětem mohou být třeba administrativní nesrovnalosti, nepoctivost, diskriminace, průtahy či nepodání informace.

V loňském roce si u evropského veřejného ochránce práv stěžovali Češi 66krát. Oprávněných stížností dostal Diamandouros šest. V počtu podnětů je ČR mírně pod průměrem Evropské unie. Podle Motejla je tato skutečnost dána především tím, že Česko není v EU dlouhou dobu, a lidé proto dostatečně neznají formální náležitosti stížností. Nevědí prý například, že nepotřebují překladatele. V tomto případě se jedná o poměrně nový právnický zážitek, řekl novinářům Motejl.

Ze šesti českých oprávněných stížností se dvě týkaly stavby rychlostní silnice R52 z Moravy do Vídně. Diamandouros uvedl, že se vztahovaly na Evropskou komisi a jejich vyřízení bude trvat několik měsíců. Češi si stěžovali také na Evropský úřad pro výběr personálu – EPSO, který má na starosti konkurzy a výběr nových lidí pro práci v institucích EU. Nelíbilo se jim výběrové řízení na překladatele.

V poměru na počet obyvatel si u evropského ombudsmana nejčastěji stěžují Malťané. Následují je Lucemburčané, Kypřané a Belgičané. Celkem obdržel Diamandouros loni 3406 stížností, což je o zhruba 200 více než v roce 2007. Zhruba 70 procent jich však nespadalo do jeho kompetence. Během minulého roku uzavřel evropský veřejný ochránce práv 355 šetření. Ve 129 případech bylo dosaženo pozitivního výsledku, kdy dotčený orgán přijal smírné řešení nebo záležitost vyřešil, uvedl ombudsman.

Lidé se na Diamandourose obracejí především se stížnostmi na Evropskou komisi. Loni bylo těchto podnětů zhruba 70 procent. Podle ombudsmana je to pochopitelné, protože Komise je hlavním orgánem EU, který přijímá rozhodnutí, jež mají přímý dopad na občany. Nejvíce, ve 36 procentech, si lidé stěžovali na nedostatek transparentnosti. Zhruba 20 procent stížností se týkalo nespravedlnosti nebo zneužití pravomoci.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek