24.06.2009
Euroskop
Problematika zaměstnanosti a sociálních věcí se do centra pozornosti Evropské unie dostávala postupně, zejména po nástupu Jacquese Delorse na post předsedy Komise v roce 1985, jenž se poprvé v širším měřítku pokusil o „vyvážení“ budování společného (jednotného, vnitřního) trhu na jedné straně a zajištění adekvátní sociální ochrany (pro jeho „nejslabší účastníky“, např. zaměstnance) na straně druhé. Dalším milníkem se stala Amsterodamská smlouva (v platnost vstoupila 1. května 1999), která do primárního práva definitivně včlenila agendu Charty základních sociálních práv pracovníků ve Společenství a další související otázky. Minimálně od té doby dochází ke kvantitativnímu i kvalitativnímu nárůstu počtu sekundárněprávních norem, které s otázkou zaměstnanosti a sociálních věcí souvisejí.
V letech 2004-2009 ovlivňovaly oblast zaměstnanosti a sociálních věcí z „makrohlediska dva faktory. Prvním z nich byla skutečnost, že se Evropská unie rozšířila, čímž došlo k (dočasnému) rozdělení na staré a nové členské státy ve smyslu stanovení odlišných podmínek pro volný pohyb pracovních sil. Zároveň je však nutno dodat, že z velké části šlo především o politikum: sama problematika přechodných období a jejich (ne)zavedení byla a je primárně záležitostí té které členské země; nadnárodní autorita (Komise) zde hrála a hraje spíše okrajovou roli, což lze spolehlivě dokladovat na povaze dokumentů, které v této souvislosti doposud vydala (viz např. toto sdělení).
Druhým faktorem se stala Lisabonská strategie k realizaci cíle vytvořit z Evropské unie do roku 2010 nejkonkurenceschopnější ekonomiku světa založenou na znalostech. Přestože i zde lze konstatovat, že jde především o politický dokument, jenž nestanovuje konkrétní pravidla chování, určuje základní rámec pro další legislativní aktivity Komise – a potažmo Rady a Evropského parlamentu. S přehodnocením Lisabonské strategie v roce 2004 (v podobě tzv. Kokovy zprávy) navíc došlo k upozadění jejích dvou „pilířů (sociálního a environmentálního) ve prospěch pilíře ekonomického, a v následujícím období bylo pozorovatelné, jak se subjekty, jež s uvedeným posunem nesouhlasí, pokoušejí o znovuoživení původního „Lisabonu, zejména prostřednictvím podpory návrhům zaměřeným na zajištění vhodného standardu pro zaměstnance.
Stále častěji se v tomto směru hovořilo o konceptu „flexicurity (akronym z anglických slov flexibility a security), jehož praktické naplňování na úrovni Evropské unie by mělo napomoci zajistit jak dostatek prostoru pro podnikatelské aktivity vyžadující pracovní síly, tak vhodné formy zajištění pro zaměstnance, kteří se na těchto aktivitách (nepřímo) podílejí. Jako problém se však trvale ukazuje diskrepance mezi flexicurity jako konceptem a flexicurity coby součástí konkrétních legislativních norem.
Svůj podíl na tom s největší pravděpodobností má i fakt, že Evropská unie fakticky nedisponuje skutečnou sociální politikou ve smyslu schopnosti a ochoty redistribuovat dostatečné množství finančních prostředků potřebným. Její doménou je primárně regulace ve smyslu stanovování pravidel chování (práv a povinností) a/nebo definování strategických, de facto nebo de iure nezávazných dokumentů (nejčastěji v podobě rozhodnutí bez efektivních sankčních mechanismů, zelených a bílých knih či sdělení) k různým tématům – počínaje směry pro politiku zaměstnanosti, přes demografické výzvy, podporu invalidům a starším spoluobčanům až například po boj proti násilí na ženách a obchodování s nimi.
Základním dokumentem současné politiky zaměstnanosti a sociálních věcí Evropské unie je Sociální agenda pro roky 2005-2010, jejímž cílem je vybudovat důvěru občanů pro potřebné kroky na „evropské úrovni a zajistit plnou zaměstnanost a rovné příležitosti.
Poznámka: Níže uváděné sekce respektují vnitřní tematické dělení politiky zaměstnanosti a sociálních věcí, jak jej „pracovně provádí Komise. Uvnitř sekcí jsou jednotlivé návrhy a/nebo normy řazeny podle data, kdy byly coby legislativní iniciativy předloženy Evropskému parlamentu a Radě.
1. Antidiskriminace a vztahy s občanskou společností
1.1. Služby obecného zájmu
Otázka služeb obecného zájmu (tj. veřejných služeb) se do centra pozornosti Evropské unie dostala zejména v souvislosti s debatami o liberalizaci sektoru služeb, jež nakonec vyústila v přijetí tzv. směrnice o službách. Daná norma se nevztahuje na tzv. služby obecného zájmu nehospodářské povahy, existují proto tendence, aby vznikla separátní norma, jež by tuto specifickou kategorii služeb na úrovni Evropské unie upravovala.
Již dříve Komise v této souvislosti zveřejnila zelenou a bílou knihu a separátní sdělení, sociální služby obecného zájmu se staly také součástí Sociální agendy pro roky 2005-2010.
Poslední významný posun byl zaznamenán při sepisování Lisabonské smlouvy: problematika služeb obecného zájmu se stala předmětem samostatného protokolu. Komise nicméně prozatím odmítá předložit příslušný legislativní návrh – zejména k nevoli odborů.
1.2. Zásada rovného zacházení
Problematika „antidiskriminace představuje z hlediska aktivit Evropské unie jednu z těch, jež jsou permanentně precizovány a prohlubovány (viz také níže). I proto Komise 2. července 2008 předložila návrh směrnice o provádění zásady rovného zacházení bez ohledu na náboženské vyznání nebo víru, zdravotní postižení, věk nebo sexuální orientaci – coby součást tzv. sociálního balíku a s cílem realizovat zásadu rovného zacházení i mimo sféru trhu práce, tj. meritorně doplnit směrnice č. 2000/43, 2000/78 a 2004/113.
Návrh vzbudil mezi zainteresovanými aktéry poměrně značnou pozornost zejména proto, že podle některých názorů zasahuje až příliš do tradic jednotlivých členských států a/nebo realizace výsledné normy bude narážet na neproveditelnost jejích opatření (např. povinnost žalovaného prokázat, že nedošlo k porušení zákazu diskriminace).
Plénum Evropského parlamentu návrh podpořilo v dubnu 2009, ovšem „pouze poměrem 360:227:64. Výsledné rozhodnutí bude na Radě, neboť text podléhá konzultační proceduře (Evropský parlament není plně zapojen), ta se však na svém postupu prozatím neshodla, ač o návrhu jednala již několikrát. Některé zdroje nicméně hovoří o tom, že finální akt by měl být přijat v listopadu 2009 (více zde).
2. Práva zaměstnanců a organizace práce
2.1. Doba řízení v silniční dopravě
Doba řízení v silniční dopravě byla donedávna předmětem dvou nařízení: č. 3820/85 a č. 3821/85. Od roku 2006 je daná otázka upravena nařízením č. 561/2006 (návrh v tomto směru Komise předložila již 26. února 2002).
Nařízení se týká primárně řidičů autobusů (vozidel s možností přepravy devíti a více osob) a kamionů (vozidel s hmotností nad 3,5 t), stanovuje jejich odpovědnost (resp. odpovědnost provozovatelů dopravy) za realizaci normy, výjimky (jichž je celá řada), způsoby monitoringu a evaluace i sankce za porušení příslušných ustanovení.
Celá problematika úzce souvisí s otázkou (do)vybavení nákladních vozidel digitálními tachografy (namísto tachografů analogových) od 1. května 2006 (více zde).
2.2. Pracovní podmínky agenturních pracovníků
Ve věci pracovních podmínek sezónních pracovníků došlo v období let 2004-2009 k zásadnímu posunu, ač aktivity na tomto poli Společenství (neúspěšně) rozvíjelo již od poloviny 80. let dvacátého století.
Komise svůj návrh předložila již 20. března 2002 a dlouho byla jednání bezvýsledná, zejména kvůli tomu, že nebylo jasné, nakolik umožnit, aby byly „dočasné (agenturní) kontrakty postaveny na roveň standardním pracovněprávním vztahům. Nakonec jak Rada, tak Evropský parlament souhlasily se zachováním „zásady nediskriminace, ovšem s tím, že po dohodě se sociálními partnery mohou jednotlivé členské státy přistoupit k odchylkám z tohoto principu (více zde).
Směrnice č. 2008/104 vstoupila v platnost 5. prosince 2008, členské státy jsou povinny ji provést do 5. prosince 2011 (v České republice se tak stalo hned deseti normami).
2.3. Směrnice o pracovní době
Směrnice o pracovní době, resp. návrh směrnice, kterou se mění směrnice č. 2003/88 o některých aspektech úpravy pracovní doby, rámovala celé období let 2004-2009. Komise text předložila 22. září 2004 a v dubnu 2009 bylo neúspěšně završeno časově limitované dohodovací řízení mezi zástupci Komise, Rady a Evropského parlamentu, poslední možnost, jak v rámci tzv. spolurozhodovací procedury dospět ke kompromisu (více zde).
Jako nejproblematičtější se nakonec ukázala být záležitost tzv. opt-outu, tedy individuální možnosti pracovat nad rámec osmačtyřicetihodinové týdenní pracovní doby (což prosazovala zejména Velká Británie a členské státy, jež k Evropské unii přistoupily v roce 2004), záležitost výpočtu zmíněné týdenní pracovní doby (coby průměru za rok a na zaměstnance; tzv. problém referenčního období) a záležitost pracovní pohotovosti (zda by měla být započítávána coby součást pracovní doby – za zvýšení nákladů na pracovní sílu -, nebo ne).
Problematických bodů bylo v průběhu celého období více, ale postupně „krystalizovaly. Legislativní proces ukázal značné limity negociačních schopností jednotlivých předsednictví i tendence k „reformulační ekvilibristice, jíž se vyznačovala většina pozměňovacích návrhů – ať už z dílny Rady nebo Evropského parlamentu – a jež by ve výsledku s největší pravděpodobností vedla ke vzniku velmi preskriptivní normy s minimální možností jednotlivých členských států k takovým prováděcím opatřením, jež by respektovala jejich podmínky a tradice
V současnosti je předmětem debaty, zda se Komise pokusí o předložení nového legislativního návrhu. Podle některých názorů by tak měla učinit, mj. i proto, že důvodem ke zveřejnění předchozího textu bylo několik rozsudků Evropského soudního dvora, jejichž úprava v sekundárním právu Evropské unie absentuje.
2.4. Pracovní doba v silniční dopravě
Pracovní doba v silniční dopravě je v současnosti (od 23. března 2009) upravena směrnicí č. 2002/15.
I přesto, že daná směrnice je relativně „nová, Komise 15. října 2008 zveřejnila návrh, jehož cílem je zahrnout do rámce stávající normy adekvátně i osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ), a zabránit tak fenoménu „nepravých OSVČ, které fakticky nelegálně obcházejí nařízení č. 561/2006 vztahující se primárně na zaměstnance – ač samy zaměstnanci v podstatě jsou. Současně v návrhu definovala pojem „noční práce.
Projednávání návrhu se zastavilo v květnu 2009, kdy plénum Evropského parlamentu poměrem 332:307:6 vyzvalo Komisi, aby text stáhla z projednávání, neboť podle něj OSVČ pokrývá pouze selektivně a rozvolňuje pracovněprávní ochranu tím, že pro zaměstnance a OSVČ působící ve stejném sektoru stanovuje různá pravidla (více zde).
Zda Komise výzvu Evropského parlamentu vyslyší, není doposud jasné. První čtení v Radě (na rozdíl od Evropského parlamentu) zatím neproběhlo, podle některých zdrojů se chystá na říjen 2009. Až poté lze předpokládat, že Komise vystoupí s jasným stanoviskem, popř. s revidovaným návrhem.
3. Rovnost mezi muži a ženami
3.1. Rovné zacházení v přístupu ke zboží a službám
Komise svůj návrh předložila 5. listopadu 2003 s cílem zajistit rovné zacházení v přístupu ke zboží a službám a jejich poskytování, a to jak ve veřejném, tak v soukromém sektoru (byť s určitými výjimkami a včetně tzv. pozitivní diskriminace). Legislativní proces byl relativně bezproblémový i přesto, že Rada musela při schvalování návrhu dosáhnout jednomyslnosti.
Finální norma, směrnice č. 2004/113, se speciálně soustřeďuje na otázku nediskriminace v oblasti pojišťovnictví, resp. tzv. pojistně-matematických faktorů, a stanovuje i příslušné sankční mechanismy. Vstoupila v platnost 21. prosince 2004 s implementační lhůtou tří let. Česká republika ji provedla pětatřiceti normami.
3.2. Rovné příležitosti a rovné zacházení v oblasti zaměstnání a povolání
Komise přistoupila k předložení návrhu 21. dubna 2004 z toho důvodu, aby zkonsolidovala dosavadní legislativní úpravu čítající sedm směrnic: č. 75/117, 76/207, 2002/73, 86/378, 96/97, 97/80 a 98/52 a zajistila zavedení zásady rovných příležitostí a rovného zacházení v oblasti zaměstnání a povolání – v přístupu k zaměstnání, včetně postupu v zaměstnání, a k odbornému vzdělávání; v pracovních podmínkách, včetně odměny; v systémech sociálního zabezpečení pracovníků.
Vzhledem k tomu, že Komise návrh definovala pouze jako „přepracování, trval příslušný legislativní proces relativně dlouho – přes dva roky. Souviselo to i s tím, že Rada nerozhodovala sama, ale spolurozhodovala s Evropským parlamentem.
Česká republika směrnici č. 2006/54 ještě oficiálně neprovedla (byla tak povinna učinit do dvou let od jejího vstupu v platnost, tj. do 15. srpna 2008), resp. provedla ji podle Komise a potažmo Vlády České republiky nedostatečně (více než šesti desítkami norem). Po přehlasování veta prezidenta republiky v červnu 2009 Poslaneckou sněmovnou se nicméně očekává, že implementace bude v nejbližší době završena.
3.3. Evropský institut pro rovnost žen a mužů
V prosinci 2006 bylo přijato nařízení č. 1922/2006 o zřízení Evropského institutu pro rovnost žen a mužů, jehož cílem je „je přispívat k prosazování rovnosti žen a mužů a posilovat je, včetně začleňování hlediska rovnosti žen a mužů do všech politik Společenství a do vnitrostátních politik (Komise svůj návrh předložila 8. března 2005).
V praxi institut z litevského Vilniusu poskytuje „technickou (informační) podporu Komisi a/nebo členským státům, je otevřen i třetím stranám/státům.
3.4. Prodloužení mateřské dovolené
Ochrana (nastávajících) matek je v současnosti upravena směrnicí č. 92/85. Komise svůj návrh, jenž by měl stávající normu aktualizovat, předložila 3. října 2008 coby součást tzv. rodinného balíku s cílem prodloužit minimální délku mateřské dovolené v Evropské unii ze čtrnácti na osmnáct týdnů a posílit pozici (nastávajících) matek vůči zaměstnavatelům.
Největší kontroverze vzbudil princip vyplácení plné mzdy po dobu mateřské, byť s možností zavést v tomto směru (ze strany členských států) finanční strop.
Legislativní proces zatím nedospěl ani do fáze završení prvního čtení Evropským parlamentem, naopak byl v květnu 2009 plénem vrácen k dalšímu projednání ve výborech, neboť hrozil ještě větší nesoulad mezi názory Evropského parlamentu a Rady, než zakládal původní návrh Komise (více zde).
4. Růst a zaměstnanost
4.1. Přenositelnost nároků na penzijní připojištění
Přenositelnost nároků na penzijní připojištění je upravena směrnicí č. 98/49. Komise proto svůj návrh z 20. října 2005 definovala jako revizní, s cílem zajistit, aby penzijní připojištění nefungovalo jako překážka teritoriální a/nebo profesní mobility pracovních sil v Evropské unii. Dosavadní průběh projednávání, jež zatím dosáhlo jen prvního čtení v Evropském parlamentu, nicméně ukazuje, že výsledný text nejspíš jen stanoví „minimální požadavky a původního ambiciózního cíle Komise dosaženo nebude; ostatně Komise 9. října 2007 zveřejnila svůj modifikovaný návrh.
Členské státy vyjadřují obavy, že norma by mohla ovlivnit způsob fungování jejich důchodových systémů, jež po reformách počítají s vícero „pilíři (včetně různě definovaných penzijních připojištění), zaměstnavatelé se zase obávají, že zachování výhod penzijního připojištění pro zaměstnance i při změně povolání bude znamenat jejich neúměrné byrokratické zatížení.
4.2. Nařízení o Evropském globalizačním fondu
Otázka tzv. evropského globalizačního fondu byla na stole institucí Evropské unie fakticky po celé období let 2004-2009. Nejprve coby návrh na jeho zřízení, jež se uskutečnilo prostřednictvím nařízení č. 1927/2006, poté při uvolňování prostředků z fondu a potřetí při revizi původního nařízení v souvislosti s nastalou ekonomickou recesí (Komise svůj návrh předložila 16. prosince 2008).
Pravidla pro čerpání prostředků z fondu (500 mil. € ročně) se rozvolní: státy by měly být oprávněny žádat o prostředky už v případě propuštění 500 zaměstnanců, spoluúčast ze strany Evropské unie by měla vzrůst ze stávajících 50 % na 65 % a prostředky by měly být vyúčtovány až za dva roky od zahájení čerpání.
Revidované nařízení vstoupí v platnost bezprostředně po uveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie a bude se vztahovat na všechny žádosti, jež budou k fondu podány od 1. května 2009 do 31. prosince 2011 (více zde).
5. Zdraví, hygiena a bezpečnost při práci
5.1. Bezpečnost a ochrana zdraví před optickým zářením z umělých zdrojů
Komise svůj návrh předložila již 23. prosince 1992 s cílem zajistit pro zaměstnance komplexní právní ochranu „před expozicí rizikům spojeným s fyzikálními činiteli, v daném případě rizikům spojeným s optickým zářením, v kontextu rámcové směrnice č. 89/391.
Problematickým bylo dlouhodobě především to, zda by měla výsledná směrnice chránit zaměstnance pouze před optickým zářením z umělých zdrojů, nebo i před optickým zářením ze zdrojů přírodních (slunce). Právě to způsobilo, že projednávání směrnice mezi lety 1994-2005 fakticky neprobíhalo.
Nakonec se prosadila první (minimalističtější) z variant, a to až po legislativním procesu, jenž obsáhl všechna tři možná čtení v Radě i Evropském parlamentu. Směrnice č. 2006/25 vstoupila v platnost 27. dubna 2006, implementována má být nejpozději o čtyři roky později. Česká republika směrnici provedla třinácti předpisy.
6. Sociální dialog a participace zaměstnanců
6.1. Směrnice o evropské radě zaměstnanců
Komise 2. července 2008 předložila návrh na revizi směrnice č. 94/45, která garantuje informování zaměstnanců o řízení podniků s více než 1000 pracovníky, s cílem vytvořit méně formální mechanismus, do něhož by se zapojilo více zainteresovaných subjektů. Text se stal součástí tzv. sociálního balíku.
Vzhledem k tomu, že evropské rady zaměstnanců i nadále nemusejí být zakládány obligatorně, bylo projednávání textu relativně rychlé a jednotlivé členské státy k němu měly spíše méně výhrad, byť v případě, že jednou evropské rady zaměstnanců vzniknou, lze očekávat, že budou klást na dotčené podniky určitou (byrokratickou a finanční) zátěž.
Směrnice č. 2009/38 vstoupila v platnost dvacet dní po uveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie, k čemuž došlo 6. května 2009. Členské státy jsou povinny ji provést do 5. června 2011 (více zde).
Seznam odkazů
Dokumenty
- Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů „K obecným zásadám flexikurity: větší počet a vyšší kvalita pracovních míst prostřednictvím flexibility a jistoty (KOM(2007)359)
- Sdělení Komise Radě, Evropskému parlamentu, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů „Zpráva o působení přechodných ustanovení stanovených ve smlouvě o přistoupení z roku 2003 (období od 1. května 2004 do 30. dubna 2006) (KOM(2006)48)
- Facing the Challenge: The Lisbon strategy for growth and employment. Report from the High Level Group chaired by Wim Kok, November 2004
- Sdělení Komise o Sociální agendě (KOM(2005)33)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES ze dne 12. prosince 2006 o službách na vnitřním trhu
- Green paper on services of general interest (COM(2003)270)
- Sdělení Komise určené pro Evropský parlament, radu, Evropský hospodářský a sociální Výbor a Výbor regionů – Bílá kniha o službách obecného zájm (KOM(2004)374)
- Sdělení komise – Provádění lisabonského programu Společenství – Sociální služby obecného zájmu v Evropské unii (KOM(2006)177)
- Lisabonská smlouva pozměňující Smlouvu o Evropské unii a Smlouvu o založení Evropského společenství, podepsaná v Lisabonu dne 13. prosince 2007
- Protokol o službách obecného zájmu
- Návrh směrnice Rady o provádění zásady rovného zacházení s osobami bez ohledu na náboženské vyznání nebo víru, zdravotní postižení, věk nebo sexuální orientaci (KOM(2008)426)
- Směrnice Rady 2000/43/ES ze dne 29.června2000, kterou se zavádí zásada rovného zacházení s osobami bez ohledu na jejich rasu nebo etnický původ
- Směrnice Rady 2000/78/ES ze dne 27.listopadu2000, kterou se stanoví obecný rámec pro rovné zacházení v zaměstnání a povolání
- Směrnice Rady 2004/113/ES ze dne 13. prosince 2004, kterou se zavádí zásada rovného zacházení s muži a ženami v přístupu ke zboží a službám a jejich poskytování
- Nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 ze dne 20. prosince 1985 o harmonizaci určitých sociálních právních předpisů v silniční dopravě
- Nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 ze dne 20. prosince 1985 o záznamovém zařízení v silniční dopravě
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 ze dne 15. března 2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85
- Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the harmonisation of certain social legislation relating to road transport (COM(2001)573)
- Proposal for a Directive of the European Parliament and the Council on working conditions for temporary workers (COM(2002)149)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/104/ES ze dne 19. listopadu 2008 o agenturním zaměstnávání
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/104/ES ze dne 19. listopadu 2008 o agenturním zaměstnávání. Národní prováděcí opatření
- Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2003/88/ES o některých aspektech úpravy pracovní doby (KOM(2004)607)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/88/ES ze dne 4. listopadu 2003 o některých aspektech úpravy pracovní doby
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/15/ES ze dne 11. března 2002 o úpravě pracovní doby osob vykonávajících mobilní činnosti v silniční dopravě
- Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2002/15/ES o úpravě pracovní doby osob vykonávajících mobilní činnosti v silniční dopravě (KOM(2008)650)
- Proposal for a Council Directive implementing the principle of equal treatment between women and men in the access to and supply of goods and services (COM(2003)657)
- Směrnice Rady 2004/113/ES ze dne 13. prosince 2004, kterou se zavádí zásada rovného zacházení s muži a ženami v přístupu ke zboží a službám a jejich poskytování
- Směrnice Rady 2004/113/ES ze dne 13. prosince 2004, kterou se zavádí zásada rovného zacházení s muži a ženami v přístupu ke zboží a službám a jejich poskytování. Národní prováděcí opatření
- Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the implementation of the principle of equal opportunities and equal treatment of men and women in matters of employment and occupation (recast version) (COM(2004)279)
- Směrnice Rady ze dne 10. února 1975 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se uplatňování zásady stejné odměny za práci pro muže a ženy
- Směrnice Rady ze dne 9. února 1976 o zavedení zásady rovného zacházení pro muže a ženy, pokud jde o přístup k zaměstnání, odbornému vzdělávání a postupu v zaměstnání a o pracovní podmínky
- Směrnice Evropského parlamentu A Rady 2002/73/ES ze dne 23. září 2002, kterou se mění směrnice Rady 76/207/EHS o zavedení zásady rovného zacházení pro muže a ženy, pokud jde o přístup k zaměstnání, odbornému vzdělávání a postupu v zaměstnání a o pracovní podmínky
- Směrnice Rady ze dne 24. července 1986 o zavedení zásady rovného zacházení pro muže a ženy v systémech sociálního zabezpečení pracovníků
- Směrnice Rady 96/97/ES ze dne 20. prosince 1996, kterou se mění směrnice 86/378/EHS o zavedení zásady rovného zacházení pro muže a ženy v systémech sociálního zabezpečení pracovníků
- Směrnice Rady 97/80/ES ze dne 15. prosince 1997 o důkazním břemenu v případech diskriminace na základě pohlaví
- Směrnice Rady 98/52/ES ze dne 13. července 1998, kterou se oblast působnosti směrnice 97/80/ES o důkazním břemenu v případech diskriminace na základě pohlaví rozšiřuje na Spojené království Velké Británie a Severního Irska
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/54/ES ze dne 5. července 2006 o zavedení zásady rovných příležitostí a rovného zacházení pro muže a ženy v oblasti zaměstnání a povolání (přepracované znění)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/54/ES ze dne 5. července 2006 o zavedení zásady rovných příležitostí a rovného zacházení pro muže a ženy v oblasti zaměstnání a povolání (přepracované znění). Národní prováděcí opatření
- Sněmovní tisk 253. Vládní návrh zákona o rovném zacházení a ochraně před diskriminací – EU
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1922/2006 ze dne 20. prosince 2006 o zřízení Evropského institutu pro rovnost žen a mužů
- Návrh nařízení evropského Parlamentu a Rady o zřízení Evropského institutu pro rovné postavení žen a mužů (KOM(2005)81)
- Směrnice Rady č. 92/85/EHS o zavádění opatření pro zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci těhotných zaměstnankyň a zaměstnankyň krátce po porodu nebo kojících zaměstnankyň (desátá směrnice ve smyslu čl. 16 odst. 1 směrnice 89/391/EHS)
- Návrh směrnice Evropského Parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice Rady 92/85/EHS o zavádění opatření pro zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci těhotných zaměstnankyň a zaměstnankyň krátce po porodu nebo kojících zaměstnankyň (KOM(2008)637)
- Směrnice Rady 98/49/ES ze dne 29. června 1998 o ochraně nároků zaměstnanců a samostatně výdělečně činných osob, kteří se pohybují ve Společenství, na penzijní připojištění
- Návrh směrnice Evropského Parlamentu a Rady o zlepšení přenositelnosti nároků na penzijní připojištěn (KOM(2005)507)
- Pozměněný návrh směrnice Evropského Parlamentu a Rady o minimálních požadavcích na podporu mobility pracovníků zlepšením nabývání a zachování nároků na penzijní připojištění (KOM(2007)603)
- Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady o zřízení Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci (KOM(2006)91)
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1927/ES ze dne 20. prosince 2006 o zřízení Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 1927/2006 o zřízení Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci (KOM(2008)867)
- Proposal for a Council Directive on the minimum health and safety requirements regarding the exposure of workers to the risks arising from physical agents (COM(1992)560)
- Směrnice Rady ze dne 12. června 1989 o zavádění opatření pro zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců při práci
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/25/ES ze dne 5. dubna 2006 o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví před expozicí zaměstnanců rizikům spojeným s fyzikálními činiteli (optickým zářením z umělých zdrojů) (devatenáctá samostatná směrnice ve smyslu čl. 16 odst. 1 směrnice 89/391/EHS)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/25/ES ze dne 5. dubna 2006 o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví před expozicí zaměstnanců rizikům spojeným s fyzikálními činiteli (optickým zářením z umělých zdrojů) (devatenáctá samostatná směrnice ve smyslu čl. 16 odst. 1 směrnice 89/391/EHS). Národní prováděcí opatření
- Směrnice Rady 94/45/ES ze dne 22.září1994 o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo vytvoření postupu pro informování zaměstnanců a projednání se zaměstnanci v podnicích působících na území Společenství a skupinách podniků působících na území Společenství
- Návrh směrnice Evropského Parlamentu a Rady o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo vytvoření postupu pro informování zaměstnanců a projednání se zaměstnanci v podnicích působících na území Společenství a skupinách podniků působících na území Společenství (přepracované znění) (KOM(2008)419)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/38/ES ze dne 6. května 2009 o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo vytvoření postupu pro informování zaměstnanců a projednání se zaměstnanci v podnicích působících na úrovni Společenství a skupinách podniků působících na úrovni Společenství (přepracované znění)
Další odkazy
- Summaries of legislation: Employment and social policy
- European Commission: Growth and Jobs
- Public services: ETUC is disappointed with today’s announcements and urges Commission to go further
- Euroskop: SPECIÁL: Sociální balík
- Euroskop: MEMO: Schémata rozhodovacích procedur
- Euroskop: AKTUALIZACE: Antidiskriminační směrnice
- Euroskop: SPECIÁL: Doprava v letech 2004-2009
- Euroskop: AKTUALIZACE: Směrnice o sezónním zaměstnání
- Euroskop: AKTUALIZACE: Směrnice o pracovní době
- Euroskop: AKTUALIZACE: Pracovní doba v silniční dopravě
- Euroskop: SPECIÁL: Balík pro zlepšení rovnováhy pracovního a rodinného života
- Euroskop: AKTUALIZACE: Prodloužení mateřské dovolené
- European Commission: EGF – European Globalisation Adjustment Fund
- Euroskop: AKTUALIZACE: Nařízení o Evropském globalizačním fondu
- Euroskop: AKTUALIZACE: Směrnice o evropské radě zaměstnanců