31.08.2009
Euroskop
Dne 20. srpna 2009 Komise zveřejnila doporučení týkající se rozvoje mediální gramotnosti.
Commission Recommendation C(2009)6464 on media literacy in the digital environment for a more competitive audiovisual and content industry and an inclusive knowledge society
1. Pozadí
Na poli rozvoje mediální gramotnosti se nejedná o první dokument Komise. Těmi předchozími byly koncem roku 2007 sdělení o mediální gramotnosti a článek 26 směrnice č. 89/552 ukládající Komisi povinnost podávat pravidelné zprávy o úrovni mediální gramotnosti ve všech členských státech.
Komise vychází z teze, že pro ty, kteří nejsou schopni využívat nová média, bude obtížné podílet se na interakci s okolním světem a zapojit se do něj. Nová generace demokratické účasti může být podle doporučení vytvořena jen tehdy, budou-li všichni občané mediálně gramotní, tj. budou využívat nová média kompetentním a tvořivým způsobem a budou schopni reagovat na nejrůznější sdělení, která je prostřednictvím médií oslovují.
2. Klíčové obsahové body doporučení
Komise vyzývá členské státy, aby ve spolupráci s úřady pro regulaci a ochranu osobních dat podnikly následující kroky:
- na konferencích a jiných veřejných akcích by měla být zahájena debata o začlenění mediálního vzdělávání do školních osnov;
- prostřednictvím informačních kampaní by mělo být systematicky rozšiřováno povědomí občanů o tom, jak v digitálním světě vznikají obsahy, jak jsou zpracovávány a dále rozšiřovány, dále také jak fungují vyhledávače a jak může být optimalizováno jejich využívání;
- naučit občany naučit rozeznávat hranice mezi marketingem a jinými obsahy;
- informovat občany o problematice autorských práv;
- informovat především mladé lidi prostřednictvím informačních balíčků o tom, jak jsou dále na internetu zpracovávána jejich osobní data.
3. Očekávaný vývoj
Dokument má charakter doporučení a není pro členské státy právně závazný. Stejně tak nelze předpokládat, že k němu bude následovat konkrétní akt legislativní povahy.
Seznam odkazů
Dokumenty