20.09.2009
Euroskop
Komise zveřejnila dne 10. září 2009 dva legislativní návrhy bojující proti těžké kriminalitě a terorismu. Trestním orgánům má být do budoucna ulehčen přístup k otiskům prstů hledaných osob.
Proposal for a Council decision on requesting comparisons with EURODAC data by Member States‘ law enforcement authorities and Europol for law enforcement purposes (COM(2009)344)
Amended proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council concerning the establishment of ‚EURODAC‘ for the comparison of fingerprints for the effective application of Regulation (EC) No […/…] [establishing the criteria and mechanisms for determining the Member State responsible for examining an application for international protection lodged in one of the Member States by a third-country national or a stateless person] (Recast version)(COM(2009)342)
1. Pozadí
Dlouhodobou motivací Komise je bojovat proti terorismu, obchodu s lidmi a obchodu s drogami. Systém EURODAC založený nařízením Rady č. 2725/2000 se stal platformou pro sdílení otisků prstů osob žádajících o azyl v EU, dlouhodobě však chyběla právní báze pro srovnání těchto otisků s otisky stíhaných osob uloženými v databázích jednotlivých členských států. Klíčovým dokumentem zefektivňujícím komunikaci trestních orgánů členských států je rámcové rozhodnutí Rady č. 2006/960 o zjednodušení výměny operativních a jiných informací mezi donucovacími orgány členských států EU.
V roce 2008 navrhla Komise změnu nařízení zřizujícího EURODAC, jejímž cílem bylo efektivnější získávání informací z datové banky systému. Cílem návrhu také bylo zrušit prováděcí nařízení a jeho původní obsah sloučit s nově navrhovaným nařízením. Evropský parlament se v květnu 2009 k návrhu vyjádřil až na několik navrhovaných změn kladně, Komise se jej však rozhodla přepracovat s ohledem na stav vyjednávání v Radě a také s úmyslem umožnit členským státům a Europolu přístup do datové banky EURODAC s cílem zabránění či odhalení teroristických a jiných závažných trestných činů.
Na nemožnost přístupu trestních orgánů do systému EURODAC v boji proti terorismu si Komise již dlouhodobě stěžovala, např. formou svého sdělení z listopadu 2005.
2. Klíčové obsahové body legislativních návrhů
2.1. Srovnání dat členských států a Europolu se systémem EURODAC
- Navrhované rozhodnutí zavádí především právní bázi pro žádost členských států či Europolu na srovnání otisků prstů s daty shromážděnými v systému EURODAC, který shromažďuje otisky prstů občanů třetích zemí žádajících o azyl v členské zemi EU. Další informace o hledané osobě lze pak zjišťovat na základě jiných platných předpisů.
- Členské státy, které ze systému obdrží údaje o otiscích prstů, je nemohou poskytnout dále třetím zemím, ledaže jsou signatáři Dublinské úmluvy. Stejně tak nemohou být otisky prstů poskytnuty soukromým osobám ani mezinárodním organizacím, i kdyby sídlily na území EU.
- Odpovědný orgán členského státu smí podat pouze konkrétní žádost v přesně odůvodněném případě, ze systému EURODAC mu pak může být poskytnut pouze otisk prstu. Navrhované napojení na systém tak nevytváří právo obecného či namátkového přístupu členských států do EURODAC.
- Každý členský stát stanoví svůj kontrolní orgán pro poskytování dat ze systému EURODAC.
- Členský stát či Europol musí vymazat všechna osobní data obdržená ze systému EURODAC po měsíci od jejich obdržení, nemá-li jich již zapotřebí, tj. neslouží-li k probíhajícímu trestnímu řízení.
2.2. Návrh pozměňující fungování systému EURODAC
Druhý návrh ze schváleného balíčku je pouze obecným rámcem k výše popisovanému aktu, který rozebírá mnohem detailněji možnosti postupu trestních orgánů při srovnávání jejich dat se systémem EURODAC. Návrh nařízení se tedy v jádru víceméně překrývá s návrhem rozhodnutí. Cílem je přizpůsobit nařízení o zřízení EURODAC tak, aby systém mohl poskytovat data i v případech, kdy se jedná o zabránění či rozkrytí teroristických či jiných trestních činů.
3. Očekávaný vývoj
- Očekává se vyjádření Evropského parlamentu a následně Rady, harmonogram není znám.
Návrhy budou schvalovány pomocí odlišných legislativních procedur. Na návrh nařízení bude aplikováno spolurozhodování a jako první o něm bude rozhodovat Evropský parlament, který případně učiní pozměňovací návrhy. Evropský parlament se bude k návrhu nařízení vyjadřovat v prvním čtení již podruhé, jelikož se jedná o přepracovaný návrh Komise.
V případě návrhu rozhodnutí bude mít klíčové postavení Rada a Evropský parlament vydá v souladu s procedurou konzultace pouze stanovisko.
Amended proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council concerning the establishment of ‚EURODAC‘ for the comparison of fingerprints for the effective application of Regulation (EC) No […/…] [establishing the criteria and mechanisms for determining the Member State responsible for examining an application for international protection lodged in one of the Member States by a third-country national or a stateless person] (Recast version) (COM(2009)342) Právní báze: čl. 63 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice Procedura: spolurozhodování Odpovědné generální ředitelství Komise: Spravedlnost, svoboda a bezpečnost Odpovědný výbor Evropského parlamentu: LIBE Odpovědná formace Rady: JHA |
Proposal for a Council decision on requesting comparisons with EURODAC data by Member States‘ law enforcement authorities and Europol for law enforcement purposes (COM(2009)344) Připojené dokumenty: SEK(2009)936, SEK(2009)937 Právní báze: čl.30 odst.1 Smlouvy o EU revidované Smlouvou z Nice Procedura: konzultace Odpovědné generální ředitelství Komise: Spravedlnost, svoboda a bezpečnost Odpovědný výbor Evropského parlamentu: neurčen (pravděpodobně LIBE) Odpovědná formace Rady: JHA |
Seznam odkazů
Dokumenty
- Proposal for a COUNCIL DECISION on requesting comparisons with EURODAC data by Member States‘ law enforcement authorities and Europol for law enforcement purposes
- Amended proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL concerning the establishment of ‚EURODAC‘ for the comparison of fingerprints for the effective application of Regulation (EC) No […/…] [establishing the criteria and mechanisms for determining the Member State responsible for examining an application for international protection lodged in one of the Member States by a third-country national or a stateless person] (Recast version)
- Press release: Commission aims at intensifying fight against serious crime and terrorism by authorizing law enforcement authorities to consult fingerprints of applicants for international protection
Monitoring legislativního procesu
- Prelex: Monitoring of the decision-making process between institutions (COM(2009)342)
- Prelex: Monitoring of the decision-making process between institutions (COM(2009)344)
Další odkazy