25.11.2009
Euroskop
Dohodovací výbor dospěl 5. listopadu 2009 v 0:45 ke kompromisu ve věci tzv. telekomunikačního balíku. Rada jej jednomyslně potvrdila 20. listopadu 2009, plénum Evropského parlamentu poměrem 510:40:24 24. listopadu 2009.
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice (ES) č.21/2002 o společném předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací, směrnice (ES) č.19/2002 o přístupu k sítím elektronických komunikací a přiřazeným zařízením a o jejich vzájemném propojení a směrnice (ES) č.20/2002 o oprávnění pro sítě a služby elektronických komunikací (KOM(2007)697)
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2002/22/ES o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací, směrnice 2002/58/ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací a nařízení 2006/2004/ES o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (KOM(2007)698)
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o zřízení Evropského úřadu pro trh elektronických komunikací (KOM(2007)699)
- SPECIÁL: Telekomunikační balík (16. července 2008)
- AKTUALIZACE: Telekomunikační balík (3. listopadu 2008)
- AKTUALIZACE: Telekomunikační balík (16. prosince 2008)
- AKTUALIZACE: Telekomunikační balík (7. dubna 2009)
- AKTUALIZACE: Telekomunikační balík (13. května 2009)
1. Legislativní pozadí
Telekomunikační balík byl představen 13. listopadu 2007 s cílem změnit stávající předpisový rámec. Evropský parlament během prvního čtení prosadil do všech tří legislativních návrhů poměrně zásadní pozměňovací návrhy (více zde, zde a zde).
Jednání o finální podobě telekomunikačního balíku zkomplikoval spor mezi Radou a Evropským parlamentem týkající se práva přístupu na internet. Evropský parlament navzdory názoru Rady prosazoval, aby jakémukoli omezení přístupu na internet předcházelo soudní rozhodnutí.
2. Stav legislativního procesu a sporné body
Kompromis nezahrnuje explicitní požadavek na soudní rozhodnutí předcházející omezení přístupu na internet (příslušné řešení bude závislé na konkrétním členském státu). Klauzule (viz rámeček) by se měla uplatnit zejm. v případech, kdy uživatel svého připojení využívá k nelegálnímu stahování a/nebo jiným nelegálním aktivitám.
Daného „ústupku by nemělo být využíváno v neprospěch spotřebitelů: domoci se „znovupřipojení k internetu soudní cestou bude možné ex post.
Klauzule týkající se svobody přístupu na internet Směrnice 2002/21/ES se mění takto: 1) Článek 1 se mění takto: (…) b) vkládá se nový odstavec, který zní: „3a. Opatření přijatá členskými státy, která se týkají přístupu koncových uživatelů ke službám a aplikacím nebo jejich využívání prostřednictvím sítí elektronických komunikací respektují základní práva a svobody jednotlivců zaručená Evropskou úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod a obecnými zásadami práva Společenství. Jakékoliv z uvedených opatření, které se týká přístupu koncových uživatelů ke službám a aplikacím nebo jejich využívání prostřednictvím sítí elektronických komunikací a které povede k omezení těchto základních práv a svobod, může být přijato pouze v případě, že je v rámci demokratické společnosti vhodné, přiměřené a nezbytné a že jeho provedení podléhá přiměřeným procesním zárukám v souladu s Evropskou úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod a s obecnými zásadami práva Společenství, včetně účinné soudní ochrany a řádného procesu. Tato opatření tak mohou být přijata pouze při náležitém zohlednění zásady presumpce neviny a práva na soukromí. Uvedeným opatřením musí předcházet spravedlivé a nestranné řízení, zahrnující právo na slyšení dotyčné osoby nebo dotyčných osob, s výhradou potřeby příslušných podmínek a procesních opatření ve skutečně naléhavých případech v souladu s Evropskou úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod. Právo na účinný a včasný soudní přezkum musí být zaručeno. Zdroj: Společný návrh schválený dohodovacím výborem |
Navržené řešení odmítla řada subjektů považujících připojení k internetu de facto za lidské právo. Na druhou stranu si i tito aktéři uvědomovali riziko, že pokud by požadovali předchozí soudní rozhodnutí o (ne)připojení k internetu, nejspíše by se proti nim nakonec postavil Evropský soudní dvůr, protože všechny normy telekomunikačního balíku byly od počátku založeny primárně na bázi konceptu jednotného trhu EU (nikoliv kupř. spolupráce v oblastech justice a vnitra).
Neméně důležitým sporným bodem se těsně před schválením kompromisu dohodovacího výboru Radou stala otázka článku 19 návrhu směrnice o společném předpisovém rámci týkající se opatření (remedies) národních regulačních orgánů, resp. veta Komise v tomto směru. Kontroverze byly nakonec uklidněny nezávazným prohlášením čtrnácti členských států (mj. Německo, Španělsko, Velká Británie) o tom, že Komise získá silné postavení jen v otázce „obecných kroků, nikoli v otázkách všech.
3. Očekávaný vývoj
Členské státy jsou povinny telekomunikační balík implementovat do osmnácti měsíců od vstupu v platnost.
V případě směrnice o právech uživatelů by se tak mělo stát 26. dubna 2011, v případě směrnice o společném předpisovém rámci 24. května 2011. Evropský úřad pro trh elektronických komunikací (BEREC) by měl vzniknout již na jaře 2010.
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2002/22/ES o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací, směrnice 2002/58/ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací a nařízení 2006/2004/ES o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele(KOM(2007)698) Připojené dokumenty: SEK(2007)1473, SEK(2007)1472 Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice Procedura: spolurozhodování Odpovědné generální ředitelství Komise:Informační společnost a média Odpovědný výbor Evropského parlamentu:IMCO (zpravodaj Malcolm Harbour, Velká Británie,EPP-ED) Odpovědná formace Rady: TTE |
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o zřízení Evropského úřadu pro trh elektronických komunikací (KOM(2007)699) Připojené dokumenty: SEK(2007)1473, SEK(2007)1472 Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice Procedura: spolurozhodování Odpovědné generální ředitelství Komise:Informační společnost a média Odpovědný výbor Evropského parlamentu:ITRE (zpravodajkaPilar del Castillo Vera, Španělsko,EPP-ED) Odpovědná formace Rady: TTE |
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice (ES) č.21/2002 o společném předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací, směrnice (ES) č.19/2002 o přístupu k sítím elektronických komunikací a přiřazeným zařízením a o jejich vzájemném propojení a směrnice (ES) č.20/2002 o oprávnění pro sítě a služby elektronických komunikací(KOM(2007)697) Připojené dokumenty: SEK(2007)1473, SEK(2007)1472 Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice Procedura: spolurozhodování Odpovědné generální ředitelství Komise:Informační společnost a média Odpovědný výbor Evropského parlamentu:ITRE (zpravodajka Catherine Trautmann, Francie, PES) Odpovědná formace Rady: TTE |
Seznam odkazů
Dokumenty
- Návrh směrnice Evropského Parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2002/21/ES o společném předpisovém rámci pro sítě a služby elektronických komunikací, směrnice 2002/19/ES o přístupu k sítím elektronických komunikací a přiřazeným zařízením a o jejich vzájemném propojení a směrnice 2002/20/ES o oprávnění pro sítě a služby elektronických komunikací (KOM(2007)697)
- Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2002/22/ES o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí a služeb elektronických komunikací, směrnice 2002/58/ES o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických komunikací a nařízení 2006/2004/ES o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele (KOM(2007)698)
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o zřízení Evropského úřadu pro trh elektronických telekomunikací (KOM(2007)699)
Další odkazy