AKTUALIZACE: Finanční balík

04.12.2009
Euroskop

Rada 2. prosince 2009 přijala tzv. obecný přístup k otázce finančního „mikrodohledu“. Nová pravidla by měla být vůči státům příznivější, než původně plánovala Komise i než se vyjadřoval Evropský parlament.

Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady o makroobezřetnostním dohledu nad finančním systémem na úrovni Společenství a o zřízení Evropského výboru pro systémová rizika (KOM(2009)499)

Návrh rozhodnutí Rady o pověření Evropské centrální banky zvláštními úkoly, které se týkají fungování Evropského výboru pro systémová rizika (KOM(2009)500)

Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady o zřízení Evropského orgánu pro bankovnictví (KOM(2009)501)

Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady, kterým se zřizuje Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění (KOM(2009)502)

Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady o zřízení Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy (KOM(2009)503)

Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directives 1998/26/EC, 2002/87/EC, 2003/6/EC, 2003/41/EC, 2003/71/EC, 2004/39/EC, 2004/109/EC, 2005/60/EC, 2006/48/EC, 2006/49/EC, and 2009/65/EC in respect of the powers of the European Banking Authority, the European Insurance and Occupational Pensions Authority and the European Securities and Markets Authority (COM(2009)576)

1. Legislativní pozadí

Komise své návrhy prezentovala v září 2009 coby tzv. finanční balík (soubor pěti textů) s cílem definovat novou architekturu působící na evropské úrovni (více zde). Šestý text primárně technické povahy byl předložen 26. října 2009.

„Mikrodohled budil a budí kontroverze především proto, že předpokládá vznik Evropského systému orgánů finančního dohledu (ESFS) s výkonnými pravomocemi.

2. Klíčové obsahové body

Nejdůležitější změnou by měla být možnost členských států případný problém s ESFS (resp. jeho součástmi v podobě stávajících výborů CEIOPS, CEBS a CESR sídlícími v Londýně, Paříži a Frankfurtu nad Mohanem) řešit jednomyslně na úrovni Evropské rady po předchozím „odvolání se k Radě ECOFIN a případném většinovém hlasování v neprospěch ESFS. V praxi by to mělo znamenat faktickou možnost verdikt ESFS vetovat.

Rozhodnutí ESFS by neměla mít pro žádnou členskou zemi fiskální důsledky. To bylo prioritní zejm. pro ty státy, kde sídlí (pouze) dcery finančních ústavů ze zahraničí (mj. Česká republika).

Obecně platí, že by to měla být Rada, nikoliv Komise, kdo bude hrát v novém uspořádání prim (např. by měla být oprávněna vyhlásit stav krize ve finančním odvětví). Každodenní dohled by měly provádět národní regulační orgány (v Českérepublice např. Česká národní banka) a ESFS by měl zasahovat jen v případě, že by se do sporů dostaly právě ony.

3. Stav legislativního procesu

Výsledek jednání Rady bezprostředně po jeho uveřejnění odmítly hned čtyři frakce Evropského parlamentu (lidovci, liberálové, socialisté a zelení) coby „rozředění původního záměru Komise na vytvoření efektivního nadnárodního dohledu.

Očekává se, že krom Evropského parlamentu proti Radě vystoupí i nový francouzský komisař Michel Barnier, o němž se hovoří, že je zastáncem přísnější regulace.

Zástupci ČR při EU výsledek jednání Rady přivítali, i z toho důvodu, že v něm rezonují prakticky všechny připomínky, jež Česká republika vůči „mikrodohledu v podobě ESFS měla. (Podobně se vyjadřovali i zástupci Velké Británie či Německa.)

4. Očekávaný vývoj

V následujícím období se očekává formální zahájení rozhovorů zástupců členských států a Evropského parlamentu.

V případě ESFS by měla Rada rozhodovat kvalifikovanou většinou. (Evropský parlament vkládá naději v to, že případné změny, které prosadí (návrat k návrhu Komise), bude možné schválit i na půdě Rady, přes odpor zejm. Velké Británie.)

Revize nové legislativy by měla být zahájena do tří let od jejího schválení.

Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady o makroobezřetnostním dohledu nad finančním systémem na úrovni Společenství a o zřízení Evropského výboru pro systémová rizika (KOM(2009)499)

Připojené dokumenty: SEK(2009)1234, SEK(2009)1235

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ECON (zpravodajka Sylvie Goulard, Francie, ALDE)

Odpovědná formace Rady: ECOFIN

Návrh rozhodnutí Rady o pověření Evropské centrální banky zvláštními úkoly, které se týkají fungování Evropského výboru pro systémová rizika (KOM(2009)500)

Připojené dokumenty: SEK(2009)1234, SEK(2009)1235

Právní báze: čl. 105 odst. 6 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ECON (zpravodaj Ramon Tremosa I Balcells, Španělsko, ALDE)

Odpovědná formace Rady: ECOFIN

Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady o zřízení Evropského orgánu pro bankovnictví (KOM(2009)501)

Připojené dokumenty: SEK(2009)1233, SEK(2009)1234, SEK(2009)1235

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ECON (zpravodaj José Manuel García-Margallo Y Marfil, Španělsko,EPP)

Odpovědná formace Rady: ECOFIN

Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady, kterým se zřizuje Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění (KOM(2009)502)

Připojené dokumenty: SEK(2009)1233, SEK(2009)1234, SEK(2009)1235

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ECON (zpravodaj Peter Skinner, Velká Británie, S&D)

Odpovědná formace Rady: ECOFIN

Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady o zřízení Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy (KOM(2009)503)

Připojené dokumenty: SEK(2009)1233, SEK(2009)1234, SEK(2009)1235

Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ECON (zpravodaj Sven Giegold, Německo, Greens/EFA)

Odpovědná formace Rady: ECOFIN

Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directives 1998/26/EC, 2002/87/EC, 2003/6/EC, 2003/41/EC, 2003/71/EC, 2004/39/EC, 2004/109/EC, 2005/60/EC, 2006/48/EC, 2006/49/EC, and 2009/65/EC in respect of the powers of the European Banking Authority, the European Insurance and Occupational Pensions Authority and the European Securities and Markets Authority (COM(2009)576)

Právní báze: čl. 44, 47 odst. 2, 55 a 95 o založení ES revidované Smlouvou z Nice

Procedura: spolurozhodování

Odpovědné generální ředitelství Komise: Vnitřní trh a služby

Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ECON (zpravodaj neurčen)

Odpovědná formace Rady: ECOFIN

Seznam odkazů

Dokumenty

Monitoring legislativního procesu

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality