Evropa čelí pohromě v letecké dopravě

20.04.2010
čtk

Evropa hledá způsoby, jak čelit pohromě v letecké dopravě nad většinou kontinentu, kterou způsobil oblak vulkanického prachu z islandské sopky. Evropská komise zvažuje přijetí takzvaného amerického modelu, který rozhodnutí létat či nelétat v situaci jako je nynější, nechává na leteckých společnostech. Turisté „uvěznění“ v různých částech světa berou útokem vlakovou a lodní dopravu, německá Lufthansa aktivuje flotilu 50 letadel, aby svezly domů 15.000 Němců uvízlých ve světě.

Studujeme několik možností, jak zpružnit letecký provoz v dané situaci. Jednou z nich je i takzvaný americký model, řekl agentuře AFP generální ředitel EK pro dopravu Matthias Ruete.

Americký model by podle něj znamenal, že rozhodnutí letět by přijímali spíše operátoři než státy. Zodpovědnost by tak ležela na leteckých společnostech a pilotech, dodal.

Musím říct, že americký model neznamená méně bezpečnosti. V USA funguje už dlouho bez větších bezpečnostních problémů, zdůraznil. Musíme jen zjistit, zda je tento model použitelný pro Evropskou unii, dodal.

Mezinárodního sdružení pro leteckou přepravu (IATA) dnes kritizovala evropské vlády za jejich reakci na situaci a označila ji za neadekvátní. Sdružení se nelíbí hlavně to, že vlády při rozhodování o uzavření leteckého prostoru postupovaly prý podle vědeckých teorií a ne podle skutečnosti.

Podle vědců jsou lety nebezpečné

Vědci však na nebezpečnosti sopečného popílku pro letadla trvají. Testy švýcarského vysokého učení technického v Curychu za pomocí laserů, meteorologických balonů a měřicích letadel prokázaly, že ve výšce mezi čtyřmi a pěti kilometry je velmi vysoký podíl sopečných částic, cituje agentura DPA profesora Thomase Petera.

Německý odborník na atmosféru Joachim Curtius varuje, že popílkový mrak je záludný. Se stále větším šířením sice řídne, jsou však v něm místa, kde si vysokou koncentraci zachovává. Piloti podle něj nejsou schopni tento rozdíl očima zaznamenat. Především ale není jasné, jak velké koncentrace popílku ještě nejsou pro letadla nebezpečné a od jaké hranice již ano.

Také podle Cornelia Schillera, odborníka výzkumného střediska v německém Jülichu, je sopečný popílek nebezpečný tím, že se pohybuje ve výšce 7,5 až deseti kilometrů, což je právě letová výška většiny dopravních letadel. Částečky prachu byly naměřeny až ve výšce 15 kilometrů.

Každý řeší návrat po svém

Německá Lufthansa včera po téměř čtyřech dnech opět zahájila převoz cestujících na dálkových destinacích. Společnost především aktivovala na 50 svých dálkových strojů, které dosud parkovaly v různých koncích světa, aby odvezly domů na 15.000 německých turistů, kteří tam uvízli. Letadla je během noci na úterý mají přivézt ze Severní a Jižní Ameriky, Afriky a Asie. Připravují se i lety na krátké tratě. Také společnost Condor, která rekreanty vozila zatím do Rakouska, především Salcburku, odkud byli převáženi do Německa vlakem, už oznámila, že bude přistávat i v německých destinacích. Condor má v zahraničí 20.000 německých zákazníků, z toho 8000 na Kanárských ostrovech, 4000 na Mallorce a 2000 v Karibiku.

Turisté uvízlí v Řecku vzali útokem přívozy do Itálie a odtamtud se snaží pokračovat přes Alpy vlakem. Vzhledem k obtížné situaci odložili italští železničáři stávku připravovanou na pátek.

Italští lyžaři zase mají problém dostat se domů ze severního Norska. Deset lidí si proto najalo tři taxíky na cestu z Tromsö do Milána, za tuto 4000 kilometrů dlouhou trasu zaplatili 14.000 eur (asi 355.000 Kč). Bylo to drahé, ale museli jsme domů. Čekaly tam na nás rodiny a také práce, řekl podle agentury DPA jeden z členů skupiny novinářům.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek