30.04.2010
čtk
Most má být obdobné konstrukce jako dva dosavadní, tedy zavěšený na ocelových lanech. Povede přes úžinu nedaleko jejího ústí do Černého moře, od obce Garipçe na evropském břehu k obci Poyraz na asijském. Nabídková soutěž na výstavbu má být vypsána ještě letos.
Kromě mostů se od května 2004 staví také podzemní spojení Asie s Evropou v Istanbulu, podmořský silniční a železniční tunel. Má být dlouhý 13,7 kilometru, z toho na 1400 metrů má vést v hloubce 55 metrů po vodou. Podle původních plánů měl být dokončen v roce 2012.
Úžinu spojující Černé a Marmarské moře zatím spojují dva mosty. První z nich Bogaziçi Köprüsü leží jen v nevelké vzdálenosti od historického centra Istanbulu, dokončen byl v říjnu 1973.
Druhý most přes Bospor leží asi pět kilometrů severně od prvního, je 1510 metrů dlouhý a jeho výstavba stála 130 milionů dolarů. Jmenuje se most sultána Mehmeda II. Je zavěšený mezi ocelovými pylony, vozovka se nachází 64 metrů nad hladinou moře, takže pod ním mohou proplouvat i ty největší lodě.
Až do vybudování prvního mostu vedla přes Bospor jen trajektová přeprava, která ale od poloviny minulého století nestačila uspokojit poptávku.
Autor: Euroskop