EU jedná o odškodnění aerolinek kvůli chaosu se sopečným popelem

04.05.2010
čtk

Ministři dopravy zemí Evropské unie na mimořádnému zasedání v Bruselu jednají o možnostech, jak odškodnit aerolinky za přerušení dopravy kvůli vulkanickému prachu z islandské sopky. Debatují také o tom, jak v budoucnu předcházet dopravnímu chaosu, který omezení v letecké dopravě v Evropě kvůli sopečnému popelu způsobila.

Podle španělského předsednictví se ukázalo, že je třeba posílit schopnost EU, jak na podobné situace reagovat. Předložím dnes svým protějškům návrhy na lepší koordinaci a posílení reakce EU vůči takovýmto fenoménům, řekl při příjezdu na jednání španělský ministr dopravy a rozvoje José Blanco.

Kvůli dubnové erupci vulkánu pod ledovcem Eyjafjallajökull a popelu, který vychrlil do ovzduší, musela řada zemí na několik dní zcela uzavřít svůj letecký prostor z obav o bezpečnost cestujících. Aerolinky tak musely zrušit přes 100.000 letů a o dopravu přišlo více než deset milionů lidí.

Otázkou není zda, nýbrž kdy se taková krize odehraje znovu. Může to být příští měsíc, může to být za 50 let. Avšak erupce a další krizové události nerespektují jakákoli pravidla, takže musíme být flexibilnější a agilnější v naší reakci, řekl před jednáním eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

Z EU totiž zaznívají hlasy, že blok stále není připraven na situaci, že by se k aktivitě probudil nějaký další evropský vulkán. I proto španělské předsednictví svolalo toto mimořádné jednání ministrů, na němž ČR zastupuje náměstkyně ministra dopravy Dita Schautová.

Evropská komise odhadla škody sopečné krize na evropském leteckém sektoru až na 2,5 miliardy eur (zhruba 64 miliard Kč). Přišla také s návrhy opatření na pomoc sektoru. Přinejmenším některé členské země se ale vzhledem k současným hospodářským problémům a rostoucím deficitům příliš nehrnou k tomu, aby sahaly do už tak zadlužených státních kas. Jedná se tak o tom, aby se zaručily jednotné podmínky pro všechny.

Očekáváme od ministrů rozhodnutí ve třech oblastech: urychlení zavedení (projektu) jednotného evropského nebe, garantování rovných podmínek pro zacházení s pasažéry i společnostmi a zlepšení propojenosti různých druhů dopravy, uvedla jedna z mluvčích EK.

Projekt jednotné nebe by měl naběhnout v roce 2012. Jeho cílem je překonat současné rozparcelování nebe nad unií na 27 různých dílů. Mohl by tak vzniknout jednotný evropský systém pro leteckou dopravu. Komise přitom v reakci na sopečnou krizi přišla s tím, že by se měly některé klíčové prvky systému uvést do praxe co nejrychleji, pokud možno ještě do konce letošního roku.

Zvýšení efektivity leteckých tras, které má jednotné nebe zajistit, má ušetřit palivo a snížit objem emisí oxidu uhličitého, který letadla při letu vypouštějí. Evropská komise předpokládá, že objem vypouštěných škodlivin by díky nové reformě měl poklesnout o desetinu u každého letu a aerolinky by měly ušetřit palivo asi za tři miliardy eur.

Sopka pod ledovcem Eyjafjallajökull je podle dnešních informací islandské civilní ochrany stále aktivní, ale oblak popela se nijak proti předchozím dnům nemění. Dnešní komplikace v dopravě nad Irskem, kde do 14:00 SELČ úřady znovu uzavřely vzdušný prostor, tak souvisí jen s počasím.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek