Evropské soudy oprašují zákoníky. Kvůli pirátům


Mariana Pítrová, EUROSKOP, 25. června 2010

Loupeživí piráti brázdící vody Karibiku, kterým se postaví britské námořnictvo Jejího Veličenstva. Zní to jako pohádka? Bohužel. I v 21. století má takový příběh své místo. Jen role se trochu vyměnili. V roli pirátů jsou Somálci, v jejichž zemi zuří politický a náboženský konflikt, na druhé straně stojí vojenské lodě NATO a EU. Cíl je však stejný i po několika stoletích. Dostat bukanýry před soud. Dnes nejlépe před ten evropský.

Cesta v čase před nizozemským soudem

Minulý týden stanulo před rotterdamským soudem pět mužů obviněných z ozbrojeného útoku na nákladní loď v Adenském zálivu. Novodobé piráty zadržela loni v lednu dánská fregata při pokusu o útok na loď plující pod vlajkou Nizozemských Antil v Rudém moři.

Zadržení Somálci se u soudu hájili tím, že se živí jako rybáři a loď chtěli pouze požádat o pomoc, když jim došla voda a jídlo. Žádat o potraviny prostřednictvím automatických raket a zbraní však u rybářů není příliš běžné. Právě bohatý zbrojní arzenál a pokus o únos nákladní lodi klasifikoval nizozemský soud jako zločin pirátství. V současných evropských zákonících byste ho však hledali marně.

Nizozemský soud si tak pomohl k zákonem ze 17. století. Ten se narozdíl od moderních předpisů zabývá tzv. námořním loupením. A právě paragrafy staré několik století aplikovala nizozemská justice na pětici somálských pirátů. Tresty pro obžalované Afričany jsou ovšem daleko mírnějšího charakteru, než bylo v minulosti běžné. Muži si odsedí pět let. Před pár stovkami let by je čekala smrt.

Bezzubá evropská justice?

Brusel už má sice díky svým normám jasno o tom, jak zakřivený má být banán, ale jak trestat piráty (tedy alespoň ty, kterým počítač nic moc neříká) je pro současnou legislativu velkou neznámou. Ačkoliv se pirátství při pobřeží východní Afriky rozmáhá, justice si s ním neví rady.

V květnu letošního roku zajalo komando ruské námořní pěchoty piráty, kteří unesli tanker na cestě do Číny. Po dlouhém váhání však Somálce propustili s odůvodněním, že neexistují normy mezinárodního práva, které by dovolily postavit lupiče před ruský soud. „Všichni víme, že je to zlo, ale nemůžeme se domluvit, jak proti němu bojovat, řekl poté ruský prezident Medveděv.

A fisherman sits at the bow of a fishing boat as the sun sets at the southeast coastal village of Xylophagou 64 kilometers (40 miles) of capital Nicosia, Cyprus, on Saturday, Feb. 10, 2007. (AP Photo/Petros Karadjias)
Bude na moři znovu bezpečně? (zdroj: Euroskop)

Úklidové metody v Rudém moři

Určitý recept na potlačení pirátství však Rusové mají. Při poslední akci sice zadržené muže odzbrojili a propustili na moře v nafukovacím člunu, po několika hodinách však piráti zmizeli z radarů a ruské námořnictvo je po pár dnech prohlásilo za mrtvé.

Zbytek Evropy zatím v obdobných případech volí méně svérázný postup. Rada bezpečnosti OSN sice povolila použití nezbytných prostředků k pronásledování podezřelých lodí, ale k zabavení pirátské lodi je nejprve potřeba požádat její posádku o dokumenty.

Kromě OSN se o bezpečnost plavidel u somálského pobřeží stará i mise zřízená při Evropské unii. Operace s názvem ATALANTA byla zahájena v prosinci 2008. Kromě námořníků z evropských pobřežních zemí se na misi podílejí i tři čeští zástupci.

Africký zločin, evropský trest

Soud, který se minulý týden odehrál v Rotterdamu, je prvním procesem na území evropského státu. Mezinárodní právo se v této oblasti teprve rozkoukává, přesto se přístup Nizozemí může stát dobrým příkladem do budoucna. V dubnu rozhodl amsterodamský soud v případu dalších pirátů o jejich vydání německé justici.

Dosud se korzáři dostávali především před východoafrické soudy a následné procesy nebyly pro orgány mezinárodní spolupráce příliš průhledné. OSN však schválila dotaci 2,1 milionu dolarů, kterou chce investovat do projektů, jejichž cílem je zlepšit kvalitu somálského soudnictví a dalších východoafrických zemí. K iniciativě se tento týden přidala EU a další země. Výsledkem je dohoda, podle které evropské instituce a další donoři finančně přispějí ke vzniku speciálního soudu v keňské Mombase.

Východoafrické moře patří v několika posledních letech k nejnebezpečnějším lodním trasám. Piráti tu v minulém roce unesli nejméně dvanáct plavidel. Pomocí nejmodernějších navigací a zbraní operují u somálského pobřeží stovky námořních lupičů. Takové „povolání je pro mladé muže riskantní záležitostí. Kvůli katastrofálním politickým poměrům na somálské pevnině však raději vyjíždějí na moře, kde si mohou vydělat až několik tisíc amerických dolarů za jednu akci.

Autor: Mariana Pítrová, Euroskop

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality