27.06.2010
čtk
Čeští výrobci bioproduktů budou, stejně jako jejich kolegové z členských zemí Evropské unie, od 1. července muset povinně označovat všechny balené výrobky novým evropským logem. Vedle unijního loga budou moci výrobky nést také národní či soukromé značky jako doposud. Na produktech ekologického zemědělství certifikovaných v České republice se tak i nadále bude objevovat také takzvaná biozebra, jak se říká tuzemskému grafickému znaku pro biopotraviny.
Logo s evropskými hvězdami seskupenými ve tvaru listu na zeleném pozadí má symbolizovat přírodu a Evropu. Zástupci Evropské unie si od něj slibují především lepší orientaci spotřebitelů v nabídce ekologických produktů. Bioprodukty dovezené ze zemí mimo EU nebo na území unie pouze balené novým logem označeny být nemusí.
Označovat je dosavadním evropským logem, používaným od konce 90. let 20. století, bylo dosud dobrovolné. Protože se ale v každé zemi zároveň používají jiná národní, regionální a soukromá bio loga, bylo rozpoznání produktů ekologického zemědělství, nejčastěji biopotravin, od těch konvenčních často problematické.
Spolu s jednotným logem se na obalech výrobků bude nově povinně objevovat také údaj o původu surovin, ze kterých se produkt skládá. V případě surovin pocházejících výhradně ze států EU budou obaly výrobků označovány textem „zemědělská produkce v EU“. V případě surovin pocházejících z třetích zemí budou produkty označovány „zemědělská produkce mimo EU“. Aby mohl být výrobek logem označen, musí minimálně 95 procent surovin, z nichž je vyroben, pocházet z ekologického zemědělství.
„Pokud však budou použité suroviny z jedné země, může se na obalu místo označení ‚EU‘ či ‚mimo EU‘ objevit pouze její název,“ uvedla Kateřina Čapounová z ministerstva zemědělství.
Nové nařízení se vztahuje na všechny produkty ekologického zemědělství. Spotřebitelé se však ještě v následujících měsících či letech budou setkávat také s bioprodukty vyrobenými na území unie, které nebudou novým logem označeny. V tomto případě půjde o zboží vyrobené nebo balené před 1. červencem 2010.
Nové označení bylo vybráno na základě soutěže, do níž svůj návrh zaslalo téměř tři a půl tisíce studentů umění či designu z celé Evropy. Z nich vybrala porota tři, z nichž se vybíralo vítězné. Evropané se mohli zapojit pomocí internetu, čehož využilo přibližně 130.000 lidí.
Autor: Euroskop