Čína úspěšně dobývá Východní Evropu


Ondřej Soukup, Hospodářské noviny, 9. listopadu 2010

Nejvíc ekonomických projektů Čína domluvila na Balkáně. Vyzkoušet čínské firmy chce i český ministr dopravy Vít Bárta

Vliv Číny v Evropě roste. Země východní Evropy potřebují peníze a Peking jim je dává velmi levně, aby dosáhl svých geopolitických cílů. To je závěr studie, kterou si objednaly německé průmyslové svazy.

Zpráva lobbistického uskupení Ost-Ausschuss der Deutschen Wirtschaft odhaluje rozsah čínského pronikání hlavně do východní a jihovýchodní Evropy. Nejvíce projektů je domluvených na Balkánu. V Srbsku čínská společnost staví v Bělehradě most přes Dunaj v hodnotě 170 milionů eur, které srbské vládě půjčí čínská státní EXIM banka. S Chorvatskem se zase Peking dohodl na výstavbě nového letiště v Záhřebu.

Nejvelkorysejší byla čínská nabídka Moldavsku. Podle smlouvy, podepsané bývalou vládou Vladimira Voronina, investuje státní společnost Covec do infrastrukturálních projektů v zemi miliardu eur. „Prostě nám řekli, abychom si vybrali, co nám mají postavit, že nám na to půjčí, řekl HN jeden z moldavských činitelů, který se jednání účastnil. Miliarda eur je přitom desetina celého moldavského HDP.

Eberhard Sandschneider, odborník na Čínu z Německé rady pro zahraniční politiku, tvrdí, že Peking si investicemi chce zajistit zdroje a přístup na evropské trhy. Především ale chce Peking postupně v regionu vybudovat svou strategickou základnu. „Právě chudé národy, které se nechají oslnit velkými sumami peněz, jsou pro podobnou politiku ideální, myslí si expert.
Německé firmy si stěžují, že přicházejí o zakázky. Nemohou totiž nabídnout stejně lákavé podmínky financování jako čínské firmy. „V Srbsku EXIM půjčila Srbsku 145 milionů eur na patnáct let s tříprocentním úrokem. Běžný úvěr je přitom šest procent na pět let, píše se v německé studii.

China's Pavilion at the Expo 2010 in Shanghai, China, 17 June 2010. China's Pavilion is the largest at this year's World Exhibition. It measures more than 60 metres in height and can be seen for several kilometres. Photo: Boris Roessler

Stane se z východní Evropy další čínská Afrika? Na snímku čínský pavilon na Expu 2010 v Šanghaji. Foto BR

Jestliže čínské investice v Moldavsku nikoho z evropských průmyslníků neznepokojily, loňský kontrakt v Polsku ale rozezněl poplašné zvony. Covec, dceřiná společnost čínských státních drah, vyhrál tendr na stavbu dvou úseků dálnice Varšava-Lodž. Na stavbu poskytla úvěr 500 milionů eur Evropská investiční banka. Bylo to poprvé, co velký stavební projekt v EU získal čínský dodavatel.

Podle prezidenta Evropské federace stavebního průmyslu Ulricha Paetzolda Covec nabídl o třetinu nižší cenu než jiní zájemci. „Jenže kdybychom dostávali od státu 500 milionů dolarů, tak bychom také mohli nabídnout lepší ceny, obvinil Paetzold Číňany z dumpingu s tím, že by EU měla nekalé konkurenci zabránit.

Vyzkoušet čínské firmy chce i ministr dopravy Vít Bárta, který má tento týden schůzku s čínským velvyslancem.„Jsem přesvědčen,že kdyby čínské společnosti postavily v Česku pět kilometrů dálnice, mělo by to silný kultivační dopad na chování všech ostatních hráčů na trhu, tvrdí ministr. Po vítězství Coveca v Polsku totiž šly s cenou dolů i domácí firmy.

Autor: Ondřej Soukup

Sdílet tento příspěvek