Turecký projekt století. Stavba nového Bosporu

27.04.2011
čtk

Turecko hodlá postavit nový kanál, který spojí Černé moře s Marmarským. Přes 40 kilometrů dlouhá a 150 metrů široká vodní cesta má odvést dopravu z přetížené a úzké Bosporské úžiny. Plány na stavbu kanálu oznámil turecký premiér Recep Tayyip Erdogan v rámci předvolební kampaně. Volby v Turecku proběhnou v červnu.

Kanál bude podle Erdogana vyhlouben na evropském břehu a budou jím moci proplouvat větší tankery a parníky. „Pouštíme se do největšího projektu století,“ řekl premiér a dodal, že to bude větší dílo než Suezský nebo Panamský průplav.

Úzkou Bosporskou úžinou propluje ročně několik desítek tisíc nákladních lodí, které často mají na palubě nebezpečný náklad. Ročně se tudy přepraví 139 milionů tun ropy, čtyři miliony tun zkapalněného plynu a tři miliony tun chemikálií, což ohrožuje 13 milionů obyvatel aglomerace největšího tureckého města a hrozí vážnou ekologickou katastrofou.

„Je to energetický projekt, projekt pro dopravu. Ale především jde o projekt pro životní prostředí, na ochranu přírody, moře, vodních zdrojů… Istanbulu a jeho okolí,“ řekl Erdogan.

Na předběžných studiích projektu se začne pracovat po parlamentních volbách v červnu, jejich vznik bude trvat dva roky, řekl Erdogan. Kanál by měl být dokončen do roku 2023, kdy Turecko oslaví sto let založení republiky na troskách otomanské říše. Projekt předpokládá také výstavbu letiště – třetího v Istanbulu a největšího v Turecku – a přístavu v blízkosti kanálu. Přesnější trasu kanálu a cenu celého projektu Erdogan nesdělil.

Bospor, kterým musejí proplouvat všechna plavidla mířícího z Černého moře a do něho, je v nejužším místě široký jen asi 700 metrů a je považován za čtvrtý nejnebezpečnější průliv na světě po Pas de Calais, Singapuru a Malacce. Lodě plující křivolakou a třicet kilometrů dlouhou úžinou jsou v neustálém ohrožení a jsou nuceny provádět opatrné manévry. Při dvou nehodách ropných tankerů v roce 1979 a 1994 zahynulo 41 a 28 lidí.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek