Komise čekala rating AA, Fitch mluví o BBB

29.04.2011
čtk

Chystaný projekt evropských dluhopisů, které mají pokrýt náklady na výstavbu dopravní infrastruktury za dva biliony eur (zhruba 48 bilionů korun) v celé EU, nejspíš nedosáhne na očekávaný rating. Informoval o tom včera internetový server Euractiv s odvoláním na zprávu agentury Fitch.

Takzvané projektové dluhopisy jsou jednou z hlavních priorit EU pro následující léta. Evropské unii mají pomoci získat finanční prostředky na hlavní dopravní projekty v době, kdy jednotlivé členské státy musí přijímat nejrůznější úsporná opatření a stále se snaží ozdravit vlastní ekonomiky po nejhorší hospodářské krizi od 30. let minulého století.

Komise čekala levnější financování

Hlavním investorem projektu má být Evropská investiční banka (EIB). Legislativu, která by měla vznik dluhopisů zaštítit, připravuje Evropská komise. Obě instituce si původně slibovaly, že dluhopisy získají rating „A“ nebo dokonce „AA“. Financování projektů by tak bylo výrazně levnější, protože výnosy u dluhopisů by byly citelně nižší.

„Fitch hodnotí většinu infrastrukturních projektů v Evropě, na Blízkém východě a v Africe ratingem ‚BBB‘,“ ochladil Fitch naděje evropských politiků ve zveřejněné zprávě. Podle agentury je sice projekt pro věřitele důvěryhodný, ale zatím je ještě příliš brzy na určování konkrétní výše ratingu.

Navzdory případnému zisku nižšího ratingu chce Evropská komise v přípravě legislativy pokračovat, měla by ji představit v červnu, kdy rovněž odhalí návrh rozpočtu EU pro příští roky.

Projekt může zhoršit dluhovou krizi

Ratingová agentura ovšem není jediným skeptickým hlasem v debatě o zavedení nových dluhopisů. Své obavy neskrývá Evropský parlament, tentokrát ale z jiného důvodu než Fitch. Podle šéfky parlamentního hospodářského výboru Sharon Bowlesové by se unijní projekty měly méně opírat o hodnocení ratingových agentur, které by investory nakonec mohlo od infrastrukturních projektů odradit.

Otázkou zůstává i dopad dluhopisů na státní rozpočty. Komise celý projekt označuje jako bezrizikový z hlediska státního dluhu. Podle Bruselu se investice velmi rychle vrátí, když projekt bude hotový a začne vytvářet zisk. V případě krachu některého z projektů by ovšem svoje peníze tratila Evropská investiční banka a přeneseně i členské státy, které ji financují.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek