04.07.2011
Euroskop
EP chce efektivní a pružnou kohezní politiku
EP chce efektivní a pružnou kohezní politiku
Zpráva o páté zprávě Komise o soudržnosti a o strategii politiky soudržnosti po roce 2013
Návrh usnesení Evropského parlamentu o evropské městské agendě a její budoucnosti v politice soudržnosti
Zpráva ke zprávě za rok 2010 o provádění programů politiky soudržnosti na období 2007-2013
Zpráva o současné situaci a budoucí součinnosti mezi EFRR a ostatními strukturálními fondy v zájmu větší účinnosti
Zpráva k cíli 3: výzva k územní spolupráci: budoucí program přeshraniční, nadnárodní a meziregionální spolupráce
Plénum EP 23. 6. 2011 přijalo 4 nelegislativní usnesení týkající se budoucnosti politiky soudržnosti. Ta by měla i nadále fungovat na bázi stávající architektury strukturálních fondů.
Pozadí
Komise každé 3 roky zveřejňuje zprávu o pokroku učiněném v oblasti hospodářské, sociální a územní soudržnosti. Komise prezentovala v listopadu 2010 již 5. zprávu. Věnovala se jednak evaluaci stávajícího stavu z hlediska přetrvávajících rozdílů na regionální úrovni, jednak tomu, jak kohezní politika přispívá k cílům stanoveným ve strategii „Evropa 2020.
Ještě důležitější však bylo plánované zaměření zprávy na budoucnost kohezní politiky po roce 2013, kdy se počítá s omezeným počtem priorit a zaměřením i na nové problémy, kterým regiony v rámci EU čelí.
Rada na svém zasedání v únoru 2011 ke společné pozici k hlavním bodům zprávy nedospěla více zde). EP vypracoval návrh své zprávy k dané otázce v březnu 2011.
Klíčové body a stav projednávání
Komisař pro regionální politiku hovořil před plenárním zasedáním s poslanci výboru REGI o přípravě balíku legislativních návrhů, které by měly obsahovat pravidla pro všechny fondy určené pro teritoriální spolupráci (Komise je patrně předloží v září 2011). Strategie by se měla zaměřit na investice a úzce souviset se strategiemi inovativní politiky.
Komisař představil myšlenku zřídit nový fond infrastruktury, který by nevycházel z regionální politiky. Jeho fungování by úzce souviselo s TEN-T. Komise také hájí zavedení nové kategorie přechodných regionů. Tyto regiony, s HDP ve výši 75-90 % průměru EU) by měly získat podporu, ať jsou bohatší (a tedy vyčleněny z podpory konvergence), nebo chudší. Podle Komise by do nové kategorie mohlo spadat 51 regionů. Komise nepodpořila myšlenku vytvořit jakési „subregiony, které by braly v potaz rozdíly mezi určitými oblastmi velkých metropolí, jako je Londýn nebo Paříž.
Podporu zavedení přechodných regionů poslanci stvrdili již na plenárním zasedání 6. 6. 2011 v rámci hlasování o zprávě o budoucím rozpočtu EU.
Poslanci potvrdili záměr, aby regionální politika získala v dalším finančním období (2014-2020) alespoň tolik peněz jako dnes, a to proto, aby chudší regiony mohly „dotahovat ty bohatší.
Poslanci se vyslovili proti navrhovanému přenesení kohezní politiky na národní úroveň i proti jejímu rozdělení podle sektorů souvisejících s novými tématy (klima, energetika a doprava; více v příspěvku REGI přijal zprávu o budoucnosti regionální politiky EU, více zde).
Poslanci potvrdili záměr posílit přeshraniční spolupráci a zvýšit alokaci prostředků ze současných 2,5 % na 7 % z rozpočtu politiky tak, aby se zlepšila dopravní infrastruktura. Zpráva Oldřicha Vlasáka pak navrhuje posílení spolupráce mezi regiony, městy a venkovskými oblastmi tak, aby se dosáhlo více rovnovážného vývoje v regionech. Města by podle Vlasáka měla přímo a snadněji získávat peníze ze strukturálních fondů a sama rozhodovat o tom, kam je investují.
EP se také zasazuje o zefektivnění a urychlení alokace prostředků, což by mělo posílit hlavně malé a střední podniky. Užší spolupráce by měla probíhat mezi ERDF a ostatními strukturálními fondy.
Předpokládaný další vývoj
Zpravodaj Markus Pieper (EPP) předloží zprávu k 5. zprávě Komise plénu EP až v červenci 2011. Na konci září 2011 by měla Komise předložit balík legislativních návrhů, které by obsahovaly obecná pravidla pro sociální, kohezní a regionální rozvojové fondy a pro teritoriální spolupráci. Na konci roku tato iniciativa vyústí v předložení společné rámcové strategie pro všechny fondy.
Odkazy
- Zpráva o páté zprávě Komise o soudržnosti a o strategii politiky soudržnosti po roce 2013
- Návrh usnesení Evropského parlamentu o evropské městské agendě a její budoucnosti v politice soudržnosti
- Zpráva ke zprávě za rok 2010 o provádění programů politiky soudržnosti na období 2007-2013
- Zpráva o současné situaci a budoucí součinnosti mezi EFRR a ostatními strukturálními fondy v zájmu větší účinnosti
- Zpráva k cíli 3: výzva k územní spolupráci: budoucí program přeshraniční, nadnárodní a meziregionální spolupráce
- Návrh zprávy o páté zprávě Komise o soudržnosti a o strategii politiky soudržnosti po roce 2013, 23. 3. 2011
- Council conclusions on the Fifth Report on economic, social and territorial cohesion, 21 February 2011
- Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru, Výboru regionů a Evropské investiční bance: Závěry páté zprávy o hospodářské, sociální a územní soudržnosti: budoucnost politiky soudržnosti (KOM(2010)642/3)
- EP: Aid to regions is a vital driver of growth, says Parliament
- Komise: Commissioner Hahn defends concept of intermediate regions
- Euroskop: REGI přijal zprávu o budoucnosti regionální politiky EU
- Euroskop: MEMO: Formace Rady ministrů
- Euroskop: MEMO: Výbory Evropského parlamentu
- Euroskop: Komise zveřejnila sdělení o budoucnosti kohezní politiky po roce 2013