Regionální politika v listopadu 2011

06.12.2011
Euroskop

Evropský účetní dvůr kritizuje ČR za účetní chyby, REGI se zabývá reformou regionální politiky

Evropský účetní dvůr kritizuje ČR za účetní chyby

Účetní dvůr Evropské unie – Výroční zpráva za rozpočtový rok 2010

Výroční zpráva Evropského účetního dvora (ECA) za rok 2010 z 10. 11. 2011 se vyjádřila kriticky k nakládání s prostředky z rozpočtu EU. Chybné ukazatele pocházejí ze 3 zemí: Španělska, Itálie a ČR

Pozadí

ECA je instituce zřízená smlouvou (primárním právem) s cílem provádět audit finančních prostředků EU. Koná jako nezávislý ochránce finančních zájmů občanů Unie a přispívá ke zlepšování finančního řízení EU. O souhrnném rozpočtu EU každoročně rozhoduje Rada a EP.

Výroční zpráva Účetního dvora je spolu s jeho zvláštními zprávami východiskem pro postup udílení absolutoria, v jehož rámci EP rozhoduje, zda Komise náležitě vykonávala své povinnosti při plnění rozpočtu. Účetní dvůr zasílá svou výroční zprávu parlamentům členských států, Radě a EP.

Klíčové a sporné body

Výroční zpráva ECA za rok 2010 se k nakládání s prostředky rozpočtu EU vyjádřila kriticky. ECA konstatoval nárůst chybovosti v roce 2010 (3,7 %) oproti roku 2009 (3,3 %) jak u plateb jako celku, tak zejména u plateb na politiku soudržnosti, dopravu a energetiku. Chybami bylo zatíženo 49 % prověřených plateb, přičemž odhadovaná míra chyb činila 7,7 %.

K tomuto závěru auditoři dospěli testováním reprezentativního vzorku plateb, který náhodně vybrali z veškerých finančních operací uskutečněných v rámci politiky soudržnosti. Zástupci EP, Komise a ECA se shodli na tom, že míra chyb v této oblasti, ve které se pohybuje cca 40 mld. €, je znepokojující. Kolem 80 % výdajů EU, resp. řízení fondů, je řešeno Komisí a členskými státy. Podle smluv nese primární odpovědnost za plnění rozpočtu Komise, v implementaci kohezní politiky s ní ale spolupracují také členské státy.

Dvě třetiny chyb ze všech uvedených ukazatelů pocházejí ze 3 zemí: Španělska, Itálie a ČR. Jedná se o 7 programů. V ČR Účetní dvůr prověřil 16 projektů v rámci 2 operačních programů – OP Doprava a ROP NUTS 2 Jihovýchod.

U pětiny testovaných operací byla porušena pravidla pro zadávání veřejných zakázek a přibližně čtvrtinu odhadované míry chyb tvořilo vykazování nezpůsobilých nákladů (nadměrné náklady účtované na projekty, nedostatečně doložené vykázané náklady). Přibližně 3 % z kontrolovaných projektů byla podle ECA zcela nezpůsobilých.

Je zajímavé, že Polsko, největší příjemce prostředků z kohezní politiky, účetní chyby nevykazuje.

Množství chyb (2,3 %) se neukázalo ani v největší rozpočtové kapitole EU, tedy v zemědělské politice s rozpočtem 57 mld. €

Předpokládaný další vývoj

Poslanci EP byli zprávou znepokojeni, uvedli, že je třeba posílit odpovědnost členských států a navrhli zavést nová finanční nařízení. O zprávě ECA debatovali na plenárním zasedání 15. 11. 2011.

Odkazy

REGI se zabývá reformou regionální politiky

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o Evropském sociálním fondu a o zrušení nařízení (ES) č. 1081/2006 (KOM(2011)607)

Proposal Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the European Globalisation Adjustment Fund (2014 – 2020) (COM(2011)608)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o programu Evropské unie pro sociální změny a inovace (KOM(2011)609)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1082/2006 ze dne 5. července 2006 o evropském seskupení pro územní spolupráci (ESÚS), pokud jde o vyjasnění, zjednodušení a zlepšení zřizování a provádění takovýchto seskupení (KOM(2011)610)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o zvláštních ustanoveních týkajících se podpory z Evropského fondu pro regionální rozvoj pro cíl Evropská územní spolupráce (KOM(2011)611)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 1084/2006 (KOM(2011)612)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o zvláštních ustanoveních týkajících se Evropského fondu pro regionální rozvoj a cíle Investice pro růst a zaměstnanost a o zrušení nařízení (ES) č. 1080/2006 (KOM(2011)614)

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o společných ustanoveních ohledně Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu, Fondu soudržnosti, Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova a Evropského námořního a rybářského fondu, jichž se týká společný strategický rámec, o obecných ustanoveních ohledně Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1083/200 (KOM(2011)615)

Výbor REGI se začal zabývat legislativním balíkem týkajícím se budoucnosti kohezní politiky. Výbor a plénum EP také řešily (15. 11. 2011, resp. 1. 12. 2011) možnost Řecka a krizí postižených zemí efektivněji využívat finance ze strukturálních fondů.

Pozadí

Komise zveřejnila 6. 10. 2011 legislativní ba­lík týkající se budoucnosti regionální politiky v letech 2014-2020. Balík obsahuje 8 návrhů nařízení, která upravují a revidují všechny fondy a nástroje, které EU v oblasti regionální politiky využívá. Komise slibuje efektivnější využívání unijních prostředků a představuje nové nástroje, jimiž toho chce dosáhnout (více v příspěvku „Budoucnost regionální politiky v letech 2014-2020, Regionální politika v říjnu 2011).

Klíčové a sporné body

Poslanci výboru REGI hodlají o budoucnosti regionální politiky a strukturálních fondů rozhodnout do konce roku 2012.

Zpravodajové obecného návrhu nařízení (KOM(2011)615) Lambert van Nistelroij (EPP) a Constanze Krehl (S&D) uvítali sjednocení opatření pro všechny fondy, což by mělo přinést efektivnější využití prostředků v budoucnu. Hlavními body jednání budou:

  • větší flexibilita při dosahování cílů, méně rigidních kvót;
  • makroekonomická podmíněnost;
  • krytí národních alokací;
  • provázanost s Nástrojem pro propojení Evropy (COM(2011)665)

Zpravodaj Jan Olbrycht (EPP), zabývající se fondem ERDF (KOM(2011)614), prohlásil, že je nejprve důležité ujasnit si obsah nařízení a poté přejít k implementaci specifických předpisů. Zpravodaj návrhu o Kohezním fondu (KOM(2011)612) Victor Bostinaru (S&D) zase vidí problém v tom, že fond byl dosud používán ne podle svého původního vymezení, ale jako nástroj strategie Evropa 2020. Zpravodajka návrhu o evropské územní spolupráci (KOM(2011)610) Riikka Mannerová (ALDE) uvítala konkretizaci programových cílů, ale uvedla 3 body k jednání: osud témat, která nebudou jednotlivými programy vybrána; upřesnění role makroregionů; lepší využití nástrojů evropské politiky sousedství. Zpravodaj návrhu ESÚS (KOM(2011)610) Joachim Zeller (EPP) prohlásil, že cílem programu je vytvořit právní rámec pro regionální spolupráci. Evropský sociální fond (KOM(2011)607) by měl podle zpravodajky výboru EMPL Elisabeth Morin-Chartierové (EPP) sloužit zejména k posílení přístupu na pracovní trh. Zpravodajka kritizovala podmíněnost financí z fondu podle toho, zda země plní kritéria dobré ekonomické vlády. Zpravodajka k návrhu o EGF (COM(2011)608) Marian Harkinová (ALDE) se vyjadřovala k nové možnosti fondu zahrnout do podpory také farmáře, dočasně zaměstnané a nezávislé pracovníky.

Předpokládaný další vývoj

V této souvislosti plénum EP 1. 12. 2011 hlasovalo o možnostech Řecka, Irska, Portugalska, Rumunska, Lotyšska a Maďarska využít 95 % prostředků ze strukturálních fondů EU co nejdříve. Nemělo by to znamenat navýšení alokovaných peněz pro daný stát, jen flexibilnější uvolnění prostředků v oblastech, jako je růst, zaměstnanost a konkurenceschopnost.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality