Regionální politika v dubnu 2012

03.05.2012
Euroskop

Nástroj pro sdílení rizik pomůže zadluženým státům, Poslanci debatovali o Nástroji pro propojení Evropy, Pozměňovací návrhy ke strukturálním fondům ve Výboru regionů

Nástroj pro sdílení rizik pomůže zadluženým státům

Legislativní usnesení Evropského parlamentu ze dne 19. dubna 2012 o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 1083/2006, pokud jde o některá ustanovení týkající se nástrojů pro sdílení rizika pro členské státy, jejichž finanční stabilita je postižena či ohrožena závažnými obtížemi

Poslanci EP schválili 19. 4. 2012 poměrem 504:78:79 nový nástroj pomoci ke spolufinancování projektů ze strukturálních fondů v zemích postižených krizí.

Pozadí

Zavedením nástroje pro sdílení rizika EU reaguje na zhoršení podmínek v některých členských státech postižených současnou hospodářskou a dluhovou krizí. EU zdůrazňuje, že se jedná o zvláštní a časově omezený nástroj pomoci.

Klíčové body

Nařízení by mělo umožnit členským státům, aby převedly část alokovaných peněz v rámci strukturálních fondů Komisi. Tyto prostředky by pokryly půjčky a sloužily jako garance vůči ostatním finančním institucím, jež by se podílely na spolufinancování projektů v rámci strukturálních fondů. Komise by uzavřela partnerství pro sdílení rizik s Evropskou investiční bankou (EIB) nebo jinou institucí, která by finance půjčovala. Je to hlavně Řecko, kdo má o tuto možnost zájem. V současné době mu totiž banky a investoři nechtějí půjčovat finance na spolufinancování strukturálních projektů; v těchto projektech je potřeba zvýšit spolufinancování ze soukromých peněz.

Nástroj může využít Řecko, Portugalsko, Irsko a Rumunsko, oficiální žádost musejí podat do 31. 7. 2013.

Nástroj nastartuje projekty, které byly schváleny pro spolufinancování ze strukturálních fondů. Jedná se o projekty generující zisk (budovy, dálnice), které zcela nespadají do strukturálního financování, a podíl státu zde proto musí být větší, nebo o granty firmám. Neuznatelné výdaje pro strukturální fondy budou tedy proplaceny díky těmto novým půjčkám.

Nové nařízení nemá vliv na již schválený rozpočet kohezní politiky v letech 2007-2013. Podíl půjček v rámci nástroje sdílení rizik však nesmí překročit 10 % z celkově alokovaných peněz ERDF nebo Fondu soudržnosti v dané zemi.

Předpokládaný další vývoj

Text byl již schválen vyjednavači EP a Rady, kde bude formálně přijat v květnu 2012. Nařízení vstoupí v platnost uveřejněním v Úředním věstníku EU.

Odkazy

Poslanci debatovali o Nástroji pro propojení Evropy

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing the Connecting Europe Facility (COM(2011)665)

Poslanci výborů ITRE a TRAN debatovali 24. 4. 2012 o prospěšnosti Nástroje pro propojení Evropy, který Komise navrhla v říjnu 2011.

Pozadí

Komise přijala 19. 10. 2011 plán, díky němuž by měly být poskytnuty prostředky na investice v hodnotě 50 mld. € ke zlepšení evropských dopravních, energetických a digitálních sítí. Cílené

investice do nejdůležitější infrastruktury mají pomoci vytvořit pracovní místa a zvýšit konkurenceschopnost Evropy v době krize.

Klíčové body

Poslanci se shodli na tom, že tento nástroj zatraktivní investice do oblasti inovací a infrastruktury pro soukromý sektor. Podle všeho má soukromý sektor prostředků dost, ale není dostatečně motivován je do projektů EU investovat. Podle poslanců je potřeba revidovat pravidla, metodologii a standardy schvalování projektů, což by investory uklidnilo a nalákalo.

Poslanci se domnívají, že by mělo v rámci tohoto nástroje docházet k podpoře projektů se společným zájmem a že by se nemělo stávat, aby projekty blokoval jeden stát. Tyto projekty budou hodnoceny Komisí a regionální porotou. Mělo by také dojít k větší efektivitě při vyřizování žádostí zavedením jednotného kontaktního místa v členských zemích.

Předpokládaný další vývoj

O Nástroji pro propojení Evropy se bude dále jedna t na půdě Rady i EP; obě instituce o něm budou spolurozhodovat.

Odkazy

Pozměňovací návrhy ke strukturálním fondům ve Výboru regionů

Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o společných ustanoveních ohledně Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu, Fondu soudržnosti, Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova a Evropského námořního a rybářského fondu, jichž se týká společný strategický rámec, o obecných ustanoveních ohledně Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1083/200 (KOM(2011)615)

26. 4. 2012 se ve Výboru regionů projednávaly pozměňovací návrhy poslanců EP týkající se nového nastavení strukturálních fondů do roku 2020.

Pozadí

Komise zveřejnila 6. 10. 2011 legislativní balík týkající se budoucnosti regionální politiky v letech 2014-2020. Balík obsahuje 8 návrhů nařízení, která upravují a revidují všechny fondy a nástroje, které EU v oblasti regionální politiky využívá. Komise slibuje efektivnější využívání unijních prostředků a představuje nové nástroje, jimiž toho chce dosáhnout (více v příspěvku „Budoucnost regionální politiky v letech 2014-2020, Regionální politika v říjnu 2011). Předpokládá se, že ke schválení dojde do konce roku 2012, aby nová pravidla pro kohezní politiku začala platit od roku 2014.

Klíčové body

Zpravodaj pro Fond soudržnosti Victor Bostinaru chce umožnit, aby se z těchto prostředků mohla financovat výstavba energeticky úsporných budov a budov využívajících obnovitelné zdroje.

Komise s touto podporou počítala v rámci ERDF a ne Fondu soudržnosti. Návrh týkající se Fondu soudržnosti zahrnuje podporu energeticky úsporných opatření pro malé a střední podniky a veřejnou infrastrukturu, ale bydlení z jeho rámce vylučuje. Komise považuje „rozmělnění zaměření Fondu soudržnosti za špatné a postoj zpravodaje nepodporuje.

Zpravodajové návrhu týkající se obecného směřování strukturálních fondů EU (KOM(2011)615) Lambert Van Nistelrooij a Constanze Krehlová nesouhlasí se začleněním tzv. makroekonomické kondicionality jako jedné z podmínek čerpání financí. Poslanci předložili návrh zprávy 19. 4. 2012.

Tvrdí, že regiony nemohou být v otázce dodržování rozpočtové kázně odpovědny za stát. Tento bod bude ještě předmětem diskuze i v rámci jednotlivých politických frakcí.

Úplná shoda mezi poslanci nepanuje. Zpravodajové také nesouhlasí s vyčleněním 5 % z prostředků fondů do rezerv, které by se rozdělovaly v roce 2019 podle toho, jak byly jednotlivé cíle programů naplněny. Poslanci se obávají, že si státy zvolí jednodušeji dosažitelné cíle kvůli obavám, že by jim v případě neúspěchu dosáhnout jich Komise financování zrušila.

Poslanci stejně jako Rada navrhují, aby byl obecný rámec cílů, jenž definuje hlavní investiční priority v jednotlivých fondech, přílohou k obecnému nařízení, a tedy aby podléhal spolurozhodovací proceduře.

Předpokládaný další vývoj

Návrh zprávy, která bude obsahovat pozměňovací návrhy, bude projednána ve výboru REGI 29. 5. 2012. Pozměňovací návrhy lze podávat od 8.-30. 5. 2012 a výbor bude o zprávě hlasovat 11. 7. 2012.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality