Němci mohou ručit až za 700 miliard. Právní expert varuje


Marie Bydžovská, Euroskop, 7.8. 2012

Německé veřejné mínění vzedmula vlna obav, že souhlas s trvalým záchranným fondem eurozóny známým pod zkratkou ESM bude znamenat přikývnutí k neomezenému ručení za dluhy ostatních zemí eurozóny.

Celá Evropa naopak nervózně sleduje průběh soudního jednání německého ústavního soudu, který posuzuje soulad smlouvy o ESM s německou ústavou. Přitom šéf Evropské centrální banky (ECB) Mario Draghi podmínil obnovení nákupu italských a španělských dluhopisů zahájením činnosti ESM. Podle plánu měl být fond aktivován již v červenci 2012.

V komentáři pro deník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) rozvířil právní expert a poradce stěžovatelů proti záchrannému fondu ESM Stefan Homburg ostrou debatu o limitech záchrany eurozóny. Jenom na internetových stránkách deníku se do diskuze přidaly stovky čtenářů.

Homburg přirovnává smlouvu o ESM k záludným smlouvám o složitých finančních produktech, v kterých jsou skutečnosti, které jsou pro podepisující klienty nepříjemné, napsány malým písmem, či ztraceny v komplikované terminologii.

700 miliard na německých bedrech

Podle profesora z hannoverské university ze smlouvy vyplývá, že je možné, aby Německo v budoucnosti ručilo za vyšší částku, než tvrdí spolková vláda. Podle ní bude německý podíl ohraničen již tak závratnou sumou 190 miliard eur. Expert na veřejné finance tvrdí, že Německo může být zatíženo dokonce více než 700 miliardami eur, což je hodnota celkového upsaného kapitálu v ESM.

Fond totiž bude moci vydávat cenné papíry i za vyšší sumu než je jeho celkový kapitál. Navíc již nyní se zdá jako pravděpodobné, že všechny státy eurozóny nebudou moci svůj podíl ve fondu zaplatit, čímž se ručení Německa zvýší. Fond ESM tak podle Homburga představuje vznik eurobondů zadními dvířky.

Zpět za Magnu Chartu?

Právní expert připomíná, že zásadní pravomoc parlamentů je kontrola státních rozpočtů. Toto privilegium je podle něj jádrem demokracie, jelikož již od dob Magny Charty představuje zásadní křižovatku zájmů vrchnosti a podřízených. Dalším problémem podle něj je to, že činnost a rozhodování ESM nebude nikdo kontrolovat. Jeho jediný veřejný dokument bude každoroční závěrečná zpráva.

Homburg se domnívá, že smlouva o ESM překračuje přiměřenou míru ručení německého státu a vyprazdňuje pravomoc parlamentu kontrolovat rozpočet. Pokud ústavní soud smlouvu schválí, měl by podle komentáře ve FAZ stanovit jasné hranice, kam až může činnost ESM zajít.

Autor: Marie Bydžovská, Euroskop

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality