Summit Francie-Itálie schválil projekt rychlovlaků Lyon-Turín

03.12.2012
čtk

Společné prohlášení týkající se železniční tratě, která zahrnuje tunel pod Alpami a má podle AFP stát kolem 8,5 miliardy eur (asi 215 miliard korun), podepsali ministři dopravy za přítomnosti nejvyšších představitelů obou zemí. Asi 40 procent nákladů má uhradit ze svého rozpočtu EU, o zbylé se podělí více méně rovným dílem Francie a Itálie.

Projekt inicioval summit Francie-Itálie v roce 1991. Železniční spoj by měl být v provozu od roku 2025, ale podle AFP se tak z důvodu zdržení kvůli dosavadním sporům nejspíš stane až v roce 2028 či 2029.

Itálie začala již v pátek v Chiomonte asi 50 kilometrů západně od Turína razit průzkumnou štolu pro plánovaný železniční tunel pod Alpami. Pracuje se za zvýšené policejní ochrany, protože staveniště se již v době příprav stalo několikrát terčem útoků odpůrců projektu. Je podle nich
drahý, zbytečný a nebezpečný pro životní prostředí. Spory se vedly také kolem některých pozemků, kudy má být trať vedena.

Podle zastánců prodloužení TGV však jde o projekt, který má strategický význam pro celou Evropu. Výrazně urychlí železniční dopravu mezi Francii a Itálií, například trasu Paříž-Milán ze sedmi na čtyři hodiny. Ulehčí prý také silnicím o asi milion kamionů ročně. Trať rychlovlaků má navíc výhledově pokračovat do východní Evropy.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek