Doprava v červnu 2013

02.07.2013
Euroskop

Rada: Nové vlaky se na koleje dostanou rychleji, i když je budou autorizovat členské státy

Rada: Nové vlaky se na koleje dostanou rychleji, i když je budou autorizovat členské státy

Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o interoperabilitě železničního systému v Evropské unii (KOM(2013)30)

Rada 10. 6. 2013 dosáhla politické dohody týkající se technické části tzv. čtvrtého železničního balíku, tedy rychlejší certifikace kolejových vozidel a role Evropské agentury pro železnice v daném procesu. Členské státy jsou toho názoru, že plná komunitarizace agendy, tj. posílení Evropské agentury pro železnice, by byla kontraproduktivní.

Pozadí

Komise čtvrtý železniční balík, sestávající z 6 legislativních návrhů a řady dalších dokumentů a mající napomoci liberalizovat vnitrostátní osobní železniční dopravu, předložila v lednu 2013 s cílem zakončit liberalizaci železniční dopravy v EU, jež byla Komisí započata před 15 lety (více v příspěvku „Komise uveřejnila čtvrtý železniční balík“, Doprava v lednu 2013).

První železniční balík předložený v roce 1998 a schválený o 3 roky později se týkal liberalizace mezinárodní nákladní dopravy, druhý balík uveřejněný v roce 2002 a přijatý v roce 2004 vnitrostátní nákladní dopravy a konečně balík třetí (schválen byl v roce 2007 po 3 letech od předložení příslušných návrhů) byl věnován liberalizaci mezinárodní osobní dopravy.

Železniční sektor v EU dosahuje podle Komise ročního obratu 73 mld. €, což odpovídá 65 % obratu letecké dopravy, a zaměstnává na 800 tis. osob. Rovněž je ale velmi štědře dotován: např. v roce 2009 získal dotace ve výši 46 mld. €. Přesto podíl železnic na osobní dopravě v EU dosahuje od roku 2000 stále stejných hodnot – přibližně 6 %.

Čtvrtý železniční balík je obecně považován za kontroverzní, protože podle návrhů Komise by mělo dojít k institucionálnímu oddělení (tzv. unbundlingu) provozovatelů infrastruktury (kolejí) a poskytovatelů služeb železniční dopravy.

Klíčové body

Politická dohoda ve věci certifikace kolejových vozidel a role Evropské agentury pro železnice je z hlediska balíku jako celku považována za vedlejší. Již ona ale ukázala, nakolik odlišné představy o liberalizaci vnitrostátní osobní železniční dopravy má Komise na jedné straně a členské státy na straně druhé.

Rada sice souhlasila s obecným záměrem snížit administrativní náklady železničních dopravců a usnadnit vstup nových subjektů na trh. Nepostavila se ale za Komisi, aby se Evropská agentura pro železnice, založená na základě druhého železničního balíku, změnila v „jednotné kontaktní místo“, které bude dopravcům vydávat jak celounijní povolení k uvádění vozidel na trh, tak celoevropská osvědčení o bezpečnosti.

V současné době vydávají tyto dokumenty jednotlivé členské státy a příslušných pravidel je údajně na 11 tis. Doba potřebná ke vstupu nových dopravců na trh by se podle Komise měla zkrátit o 20 %, stejně tak by se měly snížit náklady (a zkrátit doba) na schvalování kolejových vozidel (dnes trvá až 2 roky a stojí až 6 mil. €). Komise odhaduje do roku 2025 úspory pro dopravce ve výši 500 mil. €. Formálně by mělo dojít zejm. k revizi směrnice č. 2008/57, dále pak směrnice č. 2004/49, a nařízení č. 881/2004.

Rada požaduje tzv. duální systém. Certifikace kolejových vozidel určených pro provoz ve více členských státech by sice měla probíhat na úrovni Evropské agentury pro železnice, ale za předchozího posouzení dotčenými národními autoritami. V případě kolejových vozidel určených pro provoz pouze v jednom členském státě by měli mít poskytovatelé služeb železniční dopravy na výběr mezi certifikací prostřednictvím Evropské agentury pro železnice a certifikací prostřednictvím příslušného národního úřadu.

Nový systém by se navíc měl uplatnit až po 5 letech od vstupu příslušných norem v platnost (Komise požadovala přechodné období pouze v délce 2 let), přičemž Komise by měla (na žádost zejm. Německa, Rakouska, Maďarska a Polska) 2 roky před jeho spuštěním zveřejnit zprávu, zda je Evropská agentura pro železnice vůbec schopna se nového úkolu zhostit.

Předpokládaný další vývoj

Plénum EP by mělo o otázce certifikace kolejových vozidel a roli Evropské agentury pro železnice hlasovat v listopadu 2013.

Z toho vyplývá, že fakticky dojde k rozdělení balíku na techničtější část a „zbytek“, jak již před časem předvídalo irské předsednictví. Projednávání otázky liberalizace vnitrostátní osobní železniční dopravy (včetně unbundlingu) tedy bude odloženo nejméně do voleb do EP v roce 2014.

Odkazy

Sdílet tento příspěvek

Další aktuality