02.07.2013
Euroskop
Další snížení emisí CO2 z osobních aut do roku 2020: Rada a EP dosáhly kompromisu
Další snížení emisí CO2 z osobních aut do roku 2020: Rada a EP dosáhly kompromisu
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 443/2009 za účelem vymezení způsobů, jak dosáhnout cíle snížení emisí CO2 z nových osobních automobilů do roku 2020 (KOM(2012)393)
Zástupci Rady a EP 24. 6. 2013 dosáhli kompromisu stran návrhu Komise, jenž by měl do roku 2020 zajistit další výrazné snížení emisí CO2 z nových osobních automobilů.
Pozadí
Komise návrh (spolu s návrhem na další snížení CO2 z lehkých užitkových vozidel) předložila v červenci 2012 (více v příspěvku „Komise chce další snížení emisí CO2 z osobních aut a dodávek“, Životní prostředí v červenci 2012). V současnosti platí 2 relevantní normy: nařízení č. 443/2009 (jež se týká snižování emisí CO2 z osobních automobilů) a nařízení č. 510/2011 (týkající se lehkých užitkových vozidel, tzv. dodávek). Pro osobní automobily dnes platí závazný cíl průměrných emisí z nových automobilů (vyráběných jedním výrobcem) 130 g/CO2/km. Dosaženo by jej mělo být v roce 2015 (v roce 2011 průměrné emise z nových automobilů činily 135,7 g/CO2/km).
Výbor ENVI návrh projednal v dubnu 2013. Příslušnou zprávu Thomase Ulmera přijal poměrem 47:17:1 a současně zpravodaje pověřil dojednáním kompromisu s Radou již v prvním čtení (více v příspěvku „ENVI podporuje další snížení emisí CO2 z osobních aut“, Životní prostředí v dubnu 2013).
Klíčové body
Průměrné emise z nových osobních automobilů by se měly do roku 2020 snížit o 27 % (oproti roku 2015) na 95 g/CO2/km, což by v praxi mělo znamenat snížení průměrné spotřeby paliva z dnešních 6 litrů na 4. Pro období po roce 2020 by měla Komise vypracovat dopadovou studii (tj. žádný nový emisní limit explicitně stanoven nebyl, přestože to EP požadoval; cíl by se měl ale údajně pohybovat mezi 70 a 80 g/CO2/km). Výrobci, kteří produkují (také) vozidla s emisemi do 50 g/CO2/km, tedy např. elektromobily, by měli moci – stejně jako dnes do roku 2016 – získat tzv. superkredity.
Jedno „čisté“ auto by mělo být ekvivalentem 2,5 aut běžných (s emisemi nad 50 g/CO2/km). Systém superkreditů, jež by neměly být přenosné mezi jednotlivými lety, aby si jimi výrobci nemohli zlepšovat „skóre“ podle vlastního uvážení, by měl de facto skončit v roce 2023 (už by se neměly činit rozdíly mezi „čistými“ a běžnými auty).
Kompromis obsahuje oproti návrhu Komise nový požadavek, aby standardizované hodnoty spotřeby automobilů více odpovídaly hodnotám reálným.
Proto by stávající standard NEDC (New European Driving Cycle) měl nejpozději od roku 2017 nahradit standard WLTP (Worldwide Harmonised Light Duty Test Procedure) vyvíjený na úrovni OSN.
Sporné body
Environmentalistické organizace (např. Greenpeace a T&E), ale i někteří poslanci EP po uzavření kompromisu prohlásili, že dohodnuté cíle jsou stále velmi „měkké“ a poplatné zájmům německého automobilového průmyslu. Greenpeace např. dlouhodobě tvrdí, že průměrné emise z nových osobních automobilů by mohly v roce 2025 činit pouhých 60 g/CO2/km.
Předpokládaný další vývoj
Kompromis musí v následujícím období potvrdit jak Rada, tak plénum EP.
Odkazy
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 443/2009 za účelem vymezení způsobů, jak dosáhnout cíle snížení emisí CO2 z nových osobních automobilů do roku 2020 (KOM(2012)393)
- MEPs strike 95g/km deal with Irish Presidency for car CO2 emissions
- Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EU) No 510/2011 to define the modalities for reaching the 2020 target to reduce CO2 emissions from new light commercial vehicles (COM(2012)394)
- Návrh zprávy k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 443/2009 za účelem vymezení způsobů, jak dosáhnout cíle snížení emisí CO2 z nových osobních automobilů do roku 2020
- OSN: World Light Duty Test Procedure
- Další snižování emisí CO2 z osobních aut a lehkých užitkových vozidel – plus pro klima, spotřebitele, inovace i zaměstnanost
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 ze dne 23. dubna 2009,kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 510/2011 ze dne 11. května 2011,kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nová lehká užitková vozidla v rámci integrovaného přístupu Unie ke snižování emisí CO2 z lehkých vozidel
- Komise: Veřejná konzultace
- Competitive Automotive Regulatory System for the 21st century
- Climate action: Questions and Answers on the proposals to reduce CO2 emissions from cars and vans further by 2020