Euroskop, 9.8.2013
Na konci července oběhla médii zpráva o přejmenování koncernu EADS na Airbus Group. Co však společnost k přejmenování vedlo? Jedná se pouze o marketingový tah, či lze přejmenování evropské obranné a aerokosmonautické společnosti vnímat v kontextu změny jejího zaměření?
Komplikovaná historie
Za zkratkou EADS se skrývá název European Aeronautic Defence and Space Company N. V., volně přeloženo jako Evropská společnost pro leteckou obranu a vesmír. Skupina EADS byla zformována v roce 2000 sloučením francouzské společnosti Aérospatiale-Matra, německé společnosti DaimlerChrysler Aerospace AG (DASA) a španělské Construcciones Aeronáuticas SA (CASA). EADS se tak okamžitě po svém založení stala po Boeingu druhou největší společností vyrábějící letadla a po britských BAE Systems druhou největší zbrojařskou společností na světě.
Samotný Airbus, původně Airbus Industrie, začal v sedmdesátých letech jako konsorcium všech tří výše zvýšených společnosti (respektive jejich předchůdců) a britské společnosti British Aerospace. Konsorcium mělo zmíněným evropským, původně zbrojním společnostem, pomoci soupeřit s americkým leteckým průmyslem na trhu s civilními letadly, tehdy v leteckém průmyslu běžně označovanými jako „airbus“. Vytvoření EADS v roce 2000 tak Airbus takřka dostalo pod jednu střechu – posledních 20% patřilo britským BAE Systems, původně British Aerospace. Skupina EADS tento podíl v roce 2006 koupila a stala se tak jediným majitelem Airbusu.
Zbrojní koncern?
Tolik ke spletité historii EADS a Airbusu. Přejmenování EADS na Airbus Group při pohledu na trendy v leteckém a obranném průmyslu tedy není žádným překvapením – samotný Airbus byl vytvořen, aby umožnil původně zbrojním firmám společně vyrábět civilní letouny. Zvyšující se zisky Airbusu v rámci EADS již delší dobu ukazovaly, že z civilních přepravních letounů, původně jakéhosi vedlejšího produktu zbrojních firem, se stává primární produkt. V prvních šesti měsících roku 2013 společnost získala 722 objednávek na civilní letadla – oproti 230 objednávkám v první půli roku 2012. Plánovaná fúze EADS a převážně zbrojařské společnosti BAE Systems by bývala byla zajistila jakousi rovnováhu mezi civilními a vojenskými zakázkami – z ní však minulý podzim sešlo.
Zbrojní průmysl však i nadále zůstává důležitou součástí koncernu. I ten se však neubrání této „airbusizaci“ společnosti, v tomto případě spíše už z marketingových důvodů. Astrium, Cassidian a Airbus Military, tedy odnože EADS zabývající se zbrojním průmyslem a vesmírem, budou nově sloučeny v divizi Airbus Defence & Space. Pod značkou Airbus Helicopters se nově budou prodávat i vrtulníky, doposud vyráběné divizí Eurocopter. Výroba civilních letadel si v rámci přejmenovaného a přeorganizovaného koncernu pochopitelně ponechá jméno Airbus.
Mezi hlavní produkty zbrojní divize společnosti se řadí například takzvané „drony“, tedy bezpilotní letouny, určené zejména k průzkumu bojiště a špionáži. Vývoj a výroba těchto prostředků zaznamenává v poslední době díky novým technologiím a dobrou zkušeností s jejich nasazením prudký růst. Cassidian nevyrábí pouze vlastní drony (Barracuda, Talarion, Harfang), ale také upravuje bezpilotní prostředky vyrobené v Americe pro účely ozbrojených sil evropských zemí (Euro Hawk).
10 000 letadel
Hlavními civilními produkty jsou zejména letadla Airbus – ta menší (s jednou uličkou uprostřed) z „rodiny A320“, byla uvedena již v roce 1988 a od té doby se jich vyrobilo téměř 10 000. Airbus se však také snaží ovládnout trh s většími letadly – například se čtyřmotorovým A380, který má maximální certifikovanou kapacitu až 853 pasažérů. Úplně posledním modelem z dílen Airbusu je letoun A350 XWB s maximální kapacitou 550 pasažérů, jež svůj první let absolvoval teprve letos v červnu. Vojenské aktivity Airbus Military se zaměřují na transportní letadla – španělská pobočka společnosti například vyrábí letouny EADS CASA C-295, používané i Vzdušnými silami Armády České republiky.
Autor: Euroskop