13.08.2013
čtk
Německá vládní Křesťanskosociální unie (CSU) přitvrzuje ve své snaze o zpoplatnění dálnic v Německu pro osobní automobily, které se má dotknout hlavně zahraničních motoristů. Pokud konzervativci uspějí v zářijových parlamentních volbách, bavorská strana prý nepodepíše žádnou koaliční smlouvu, ve které nebude mýtné pro cizince. Podle Evropské komise by to ale bylo v rozporu s evropským právem. Podporu požadavek CSU nemá ani u ostatních německých stran, podle nichž je to jen předvolební populismus.
CSU je nejmenší stranou současné středopravé koalice a sesterským uskupením křesťanských demokratů (CDU) kancléřky Angely Merkelové. Po zpoplatnění dálnic v zemi pro osobní dopravu volá dlouhodobě a argumentuje nedostatkem peněz na údržbu a rozšiřování dálniční sítě. Podle představ CSU by mýtné měli pocítit hlavně zahraniční řidiči, tedy i Češi, zatímco těm německým by ho vláda kompenzovala například možností odepsat si poplatek z daní.
„Jako předseda CSU nepodepíšu po volbách do Spolkového sněmu žádnou koaliční smlouvu, ve které nebude stát zavedení mýtného na osobní auta pro zahraniční automobilisty,“ vzkázal šéf CSU a bavorský premiér Seehofer případným povolebním partnerům, jakou má jeho strana podmínku pro vládní spolupráci.
CSU byla dosud neodmyslitelnou součástí kabinetů vedených kancléřčinou CDU. Unie CDU/CSU je také hlavním favoritem voleb, které se konají 22. září.
„Moderní země potřebuje moderní infrastrukturu. A v budoucnu nechceme dělat další dluhy, nýbrž splácet ty staré. Pro splnění našich cílů týkajících se infrastruktury proto potřebujeme toto mýto pro osobní automobily,“ zdůvodnil Seehofer své ultimátum v nedělníku Bild am Sonntag.
Německo je podle něj hlavně tranzitní zemí. „Nikdo u nás nerozumí tomu, proč musíme prakticky v každé sousední zemi platit mýtné a tamní občané u nás ne,“ poznamenal premiér Bavorska, které čekají zemské volby týden před těmi celoněmeckými. CSU v nich usiluje o získání zpět absolutní většiny křesel v mnichovském zemském sněmu, kterou ztratila před pěti lety.
Ostatní strany i největší autoklub v zemi ADAC s mýtným pro osobní auta na německých dálnicích nesouhlasí a odmítly i Seehoferův požadavek na jeho zařazení do příští koaliční smlouvy. „Nechceme mýto ani pro cizince ani pro domácí,“ reagoval generální tajemník koaličních liberálů (FDP) Patrick Döring. Ze strany Seehofera se podle něj jedná jen o „bavorský předvolební kravál“.
Podobně bavorský diktát komentoval i ADAC, jehož mluvčí ho označil za „čistý populismus“. Podle CDU nebo šéfa poslaneckého výboru pro dopravu Antona Hofreitera za opoziční Zelené je takové opatření navíc neslučitelné s evropským právem. Hofreiter proto obvinil Seehofera z klamání voličů.
Vzkaz Komise: Diskriminaci nepovolíme
Stanovisko odpůrců včera podpořila i Evropská komise, podle níž žádná členská země nesmí znevýhodňovat cizince při placení mýtného vůči svým obyvatelům. „Nediskriminace kvůli národnosti je základním principem unijního práva. Diskriminovat se nesmí při placení mýtného ani jinak,“ uvedla mluvčí EK.
Podle mluvčího německé vlády je otázka financování výstavby silniční sítě v příštím volebním období stále ještě otevřená. CSU dál trvá na svém modelu „mýtného pro cizince“, ačkoli nedávno vypracovaný odborný posudek podle časopisu Der Spiegel ukázal, že Německu by se příliš nevyplatilo. Po odečtení správních nákladů a částky, kterou by zaplatili němečtí motoristé, by podle této studie z vybrané sumy státní pokladně zbylo ročně zhruba 700 milionů eur (18 miliard Kč). Němci by přitom na správu svých dopravních cest potřebovali desetkrát více.
V Německu dosud platí mýtné pouze kamiony nad 12 tun, a to na dálnicích a části silnic 1. třídy, takzvaných spolkových silnic (Bundesstrassen). V průměru platí 17 centů (4,40 Kč) za kilometr.
Autor: Euroskop