05.10.2013
Euroskop
Rada a EP stále neuzavřely jednání o budoucí kohezní politice
Rada a EP stále neuzavřely jednání o budoucí kohezní politice
Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 1083/2006, pokud jde o některá ustanovení týkající se finančního řízení pro některé členské státy, jejichž finanční stabilita je postižena či ohrožena závažnými obtížemi, a pravidel pro zrušení závazku pro některé členské státy
Zástupci Rady a EP nedospěli po více jak 3 hodinách 24. 9. 2013 k závěru nad dlouho diskutovanými tématy regionální politiky. Naopak poslanci výboru REGI téhož dne prodloužili možnost vyššího spolufinancování ze strukturálních fondů zemím v krizi.
Pozadí
Komise zveřejnila legislativní balík týkající se budoucnosti regionální politiky v letech 2014–2020 v říjnu 2011. Balík obsahuje 6 návrhů nařízení, která upravují a revidují všech 5 fondů a nástroje, které EU v oblasti regionální politiky využívá. Komise slibuje efektivnější využívání unijních prostředků a představuje nové nástroje, jimiž toho chce dosáhnout (více v příspěvku „Budoucnost regionální politiky v letech 2014–2020“, Regionální politika v říjnu 2011).).
Evropská rada během svého jednání o víceletém finančním rámci v únoru 2013 krátila rozpočet pro kohezní politiku o 8,5 %. Coreper pak jednal o souvisejícím pátém a konečném obecném postoji k nové podobě kohezní politiky pro období 2014–2020. Obsahuje jak obecné nařízení, tak jednotlivé normy upravující fungování jednotlivých fondů (více v příspěvku „Rozpočet kohezní politiky pro období 2014-2020 přijat“, Regionální politika v únoru 2013).
Během irského předsednictví proběhlo podle odpovědného ministra 90 jednání a Irové dosáhli kompromisu mezi Radou a EP ohledně finančních nástrojů budoucí kohezní politiky (více v příspěvku „Dohoda ohledně finančních nástrojů evropské kohezní politiky“, Regionální politika v červnu 2013). Výbor REGI přijal na svém zasedání v červenci 2013 nová pravidla týkající se investování 325 mld. € v rámci regionální politiky. Prostředky by měly posílit investice, růst a zaměstnanost v jednotlivých regionech (více v příspěvku „EP souhlasí s většinou pravidel v návrzích k budoucí regionální politice“, Regionální politika v červenci 2013).
Klíčové body
Nejproblematičtější body jsou ekonomická podmíněnost, tedy to, aby státy a regiony prokazovaly rozumné fiskální hospodaření, a výkonnostní rezerva. Ekonomická podmíněnost může vést v případě porušování rozpočtové kázně až k odebrání prostředků z fondů jednotlivým státům. Podle komisaře Hahna je ale podstatná. Podmíněnost nechtějí opustit hlavně ty státy v Radě, které jsou čistými plátci do rozpočtu EU, a logicky si tak chtějí svoje finance „pojistit“. Proti podmíněnosti se dlouhodobě staví EP, zejména zpravodajové příslušných návrhů Lambert van Nistelrooij a Constanze Krehl. V současnosti se snaží najít mechanismus, jak do procesu schvalování odebírání prostředků jednotlivým státům začlenit i EP. To podle mnohých smlouvy EU neumožňují. Výkonnostní rezerva představuje odložení Radou navrhovaných 7 % z každé alokované sumy pro členský stát, jež by byla rozdělena mezi nejlepší programy na konci období v roce 2019, a to podle kritérií schválených Komisí.
24. 9. 2013 se nicméně výbor REGI shodl na návrhuzprávy předložené Oldřichem Vlasákem prodloužit členským státům v krizi možnost spolufinancovat projekty ve výši až 95 %, místo obvyklých 85 %. Zpráva byla přijata poměrem 37:3:5. Opatření by jinak skončilo s rokem 2013. Navíc REGI odsouhlasil prodloužení lhůty na čerpání prostředků z fondů pro Rumunsko a Slovensko o rok, tedy na N+3. Rada se bude snažit přijmout tento návrh v prvním čtení.
Předpokládaný další vývoj
Další jednání jsou plánována na říjen 2013, výbor REGI má zprávy schválit na svém zasedání 14. 10. 2013. Koncepce kohezní politiky na období 2014–2020 by měla být schválena na plenárním zasedání 21.–24. 10. 2013, aby mohla začít od roku 2014 platit.
V případě nechválení kapitoly regionální politika by se mohlo opozdit přijetí celého víceletého rámce, jelikož poslanci EP jím podmiňují další hlasování.
Odkazy
- Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení Rady (ES) č. 1083/2006, pokud jde o některá ustanovení týkající se finančního řízení pro některé členské státy, jejichž finanční stabilita je postižena či ohrožena závažnými obtížemi, a pravidel pro zrušení závazku pro některé členské státy
- Evropská rada 7. a 8. února 2013. Závěry (víceletý finanční rámec)
- 2441st meeting of the Permanent Representatives Committee, 19.2.2013
- Press release. 3200th Council meeting, General Affairs, Brussels, 20 November 2012
- Press release 3200th Council meeting, General Affairs, Brussels, 20 November 2012
- Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the regions, Budget for Europe 2020, COM(2011)500
- Vláda: Čerpání evropských dotací se zjednoduší