Německo tlačí kompromis u emisí pro nová auta

14.10.2013
čtk

Složitá diskuse čeká v pondělí ministry životního prostředí Evropské unie v souvislosti s chystaným doplněním evropských pravidel o emisích oxidu uhličitého u nových automobilů. Německo, kterému se plán kvůli jeho automobilovému průmyslu nelíbí, přišlo podle informací ČTK nedávno s alternativní návrhem. Ten odbourávání emisí rozkládá do více fází a na delší časové období, není ale jasné, zda získá dostatečnou podporu.

Diplomaté také zatím nevyřešili jak přesně – v případě souhlasu členských zemí – tento nový německý návrh zařadit do litevským předsednictvím předkládaného materiálu Evropské komise, se kterým už souhlasily Irsko jako předsednická země EU v první polovině roku i europarlament.

Podle současných pravidel by měly automobilky působící na evropském trhu v první fázi snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 gramů na kilometr. Ve druhé, nyní dojednávané fázi, byl navržen cíl 95 gramů na kilometr do roku 2020. S návrhem nemají větší problém třeba Itálie a Francie, jejichž automobilky vyrábějí lehčí vozy. Nelíbil se ale Německu, jehož výrobci produkují těžší automobily se silnějšími motory. Česká republika v otázce podle evropských diplomatů zastává spolu s některými dalšími zeměmi podobnou pozici jako
Berlín.

Němci, kteří tak mohou zablokovat litevským předsednictvím předložený původní návrh, předložili počátkem října svou nabídku, kterou označují za kompromis. Podle informací ČTK předpokládá návrh v roce 2020 splnění limitu 95 gramů emisí na kilometru u 80 procent produkce automobilové „flotily“ jednoho výrobce. Všechna vyrobená auta by limit měla splnit až v roce 2024.

„V této chvíli se stále jedná na pracovních i vysokých úrovních. Němci se snaží získat pro svůj návrh co nejvíce podpory. A najít kompromis nejdříve v radě a později také s europarlamentem,“ řekl ČTK diplomat z jedné členské země EU obeznámený s jednáními.

Podle zástupce jiné země nemá nikdo zájem, aby hlasování členských států chystanou změnu odmítlo a bylo potřeba takzvané druhé čtení v Evropském parlamentu. „Ale nějaké kouzelné řešení se hledá už tři měsíce. Pochybuji, že se to teď podaří,“ podotkl tento evropský diplomat.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek