10.12.2013
čtk
Zrušení zhruba 15 procent pracovních míst v Evropě čeká v příštích dvou letech evropského výrobce letecké techniky EADS. V rámci plánované restrukturalizace a úspor, která povede ke spojení divize pro zbrojní výrobu a vesmírnou techniku, tak odejde asi 5800 zaměstnanců. Čtvrtina z nich má naději přejít k výrobě Airbusů a vrtulníků Eurocopter.
Plán, proti němuž už protestovali němečtí zaměstnanci EADS, předpokládá „zásadní konsolidaci“ výrobních jednotek skupiny v Německu, Francii. Španělsku a Británii. Tyto země se také podělí o zátěž rušených zaměstnaneckých postů. „Musíme zlepšit konkurenceschopnost ve zbrojním a vesmírném sektoru a musíme to udělat hned,“ uvedl generální ředitel EADS Tom Enders. „Naše tradiční trhy klesají a my naléhavě potřebujeme zlepšit přístup k zahraničním zákazníkům na růstových trzích,“ dodal Enders podle agentury Reuters.
Propustit pro nadbytečnost by měla EADS 1000 až 1450 lidí, což zřejmě povede ke srážkám s odbory. Radikální francouzský odborový svaz Force Ouvriere již slíbil, že bude proti nedobrovolným odchodům bojovat. Na konci listopadu vyrazily do ulic protestovat proti plánovanému rušení míst tisíce zaměstnanců EADS v Německu. EADS ale plán slíbila zmírnit vytvořením až 1500 nových pozic u svého leteckého výrobce Airbus a divize vrtulníků Eurocopter. Neobnoví 1300 smluv na dobu určitou a připraví program dobrovolných výpovědí.
EADS letos v červnu oznámila, že od začátku příštího roku sloučí své zbrojní a vesmírné aktivity Airbus Military, Astrium a Cassidian do jedné pod názvem Airbus Defense & Space. EADS tehdy také uvedla, že změní své jméno na Airbus Group, tedy podle svého úspěšného výrobce civilních letadel. Později skupina sdělila, že v důsledku spojení své zbrojařské a vesmírné části nevylučuje rušení pracovních míst. Spojením obou divizí EADS reaguje na vládní rozpočtové škrty.
EADS rovněž hodlá prodat své pařížské ústředí. V něm měl sídlo bývalý francouzský výrobce letecké techniky Aérospatiale, jehož majetek se v roce 2000 po fúzi evropských leteckých producentů stal součástí EADS.
Autor: Euroskop