11.04.2014
čtk
Více než pět desítek snímků uvede v Praze 21. ročník Dnů evropského filmu. Dnes večer ho v kině Světozor zahájila projekce kafkovsky absurdního příběhu Dvojník, který britský režisér Richard Ayoade natočil volně podle stejnojmenné novely Fjodora Michajloviče Dostojevského.
Pražská část dnů končí 17. dubna, bude pokračovat v Brně a pak v Boskovicích, Havířově, Hradci Králové, Jablonci nad Nisou a Plzni. Zahajovací snímek, který společnost Aerofilms uvede do distribuce od 17. dubna, natočil Richard Ayoade po svém úspěšném debutu Jmenuji se Oliver Tate. Filmař známý především jako herec a komik nyní převedl na plátno místy až surreálně laděný černohumorný příběh o muži, do jehož života vstoupí dvojník a radikálně mu zkomplikuje život.
Hlavní role ztvárnili Jesse Eisenberg (Sociální síť, Podfukáři) a Mia Wasikovská (Děcka jsou v pohodě, Jana Eyrová).
Speciální sekce letošního festivalu má název EuroCrime, reagující na současný proud evropských thrillerů a kriminálních filmů, jimž kraluje zejména skandinávská produkce. Ukáže však, že thrillery vznikají i ve zbytku Evropy. Například řecký snímek Jace měl svou světovou premiéru na festivalu v Torontu, zachycuje životní cestu albánského sirotka, který se octne v osidlech obchodníků s dětmi, novodobými otrokáři a aténské mafie.
Odlišný přístup k tomuto žánru reprezentuje maďarská černá komedie Boží šichta, v níž debutující Márk Bodszár vede diváky do světa noční záchranné služby, obchodu s mrtvolami a pohřebácké mafie.
Sekce Národní liga tradičně nabídne filmy reprezentující své země v oscarovém klání. Jedním z nich je rakouský snímek Zeď o ženě lapené v neviditelné pasti uprostřed alpských vrcholků. Lotyšský film Mami, mám tě rád je příběhem chlapce, jehož dostanou neuvážené klukoviny až na policejní stanici.
Aktuální problémy současné Evropy bude reflektovat sekce nazvaná K věci. Její obsah byl vybrán ve spolupráci se zastoupením Evropské komise v ČR a nabídne témata jako občanský aktivismus, integrace cizinců, sociální začleňování nebo vzdělávání a uplatnění studentů. Široká paleta témat je představena často s nadhledem i humorem, jako v případě filmu Dlouhá cesta napříč balkánskou historií, dokumentu, v němž se dva aktéři, spisovatelé z Chorvatska a Srbska, vydávají na cestu po Balkáně a zkoumají svou společnou minulost, zažitou přítomnost i možnou budoucnost.
Autor: Euroskop